Bilen startar inte
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Bilen startar inte
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Bilen startar inte
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-16 21:19 av jf-jf.
-
FörfattareInlägg
-
Skulle starta min 96a 61a idag. Men det ville inte den. Fick ingen gnista. Så jag misstänker tändspolen för jag har en sån “gnistprovarpenna” och den gav ingen indikering på att det kom någon gnista från tändspolen. Alla 3 kablar från tändningslåset visar spänning på multimetern, även den “lilla kabeln” i motorutrymmet till tändspolen visar spänning.
Den brukar bli lite varm om man endast har på tändningen efter en stund med det blev den inte idag.Tändspolen är original. Jag har aldrig pillat på den och inte farfar heller.
Hur tar jag reda på om den är sönder? (testa med en annan kan jag ju så klart) men hur kopplar jag in den då?
Om den nu är sönder hur fixar man det? Den har ju en armerad kabel till sig från tändningslåset som verkar lite knepig att plocka isär mm.
oktober 7, 2012 at 18:15 #48372Nu har jag inte testat själv, min TT var modifierad när jag köpte den … Ta en ny tändspole och montera på höger innerskärm. Dra en kabel från tändningsplus i säkringsdosan till den nya tändspolen.
Borde funka.oktober 7, 2012 at 20:09 #46373Har du kollat om du har brytar avstånd?
Man kan testa spolen med ett löst stift kopplat på spolen i stället för fördelaren.
Ta en kabel och koppla på spolens flatstift och jorda kabeln kort tid när du tar bort kabeln från jord ska du kunna se en gnista.Om jag tolkar rätt. Så kan jag ta en av kablarna som går från fördelarlocket till tändstiften och sätta den direkt i tändspolen. Därefter jorda kabeln via tändstiftet. När jag sen lyfter på stiftet och upphäver jorden ska jag kunna se en gnista om den fungerar som den ska?
oktober 9, 2012 at 21:22 #48452Tändkabel från spole till ett löst stift (utan fördelare)
Jorda flatstiftet på spolen bråkdelen av en sekund (alltså bara stöt till kabeln vilket motsvarar en öppning av en brytare)
Stopp nu! Innan nån får sig en stöt så pacemakern går ut i omloppsbana:
[*]Tändspole + tändkabel + ett tändstift som ska vara lagt mot jordat gods
[*]Sen tar du en vanlig kabel och jordar tändspolens minusanslutning (dvs där brytarspetsen normalt är inkopplad)
[*]Då ska du få en gnista när du släpper minusanslutningen igenUrsprungstexten är rätt men ganska vimsig efter några inlägg….
oktober 10, 2012 at 19:35 #48484@Dicst wrote:
Stopp nu! Innan nån får sig en stöt så pacemakern går ut i omloppsbana:
[*]Tändspole + tändkabel + ett tändstift som ska vara lagt mot jordat gods
[*]Sen tar du en vanlig kabel och jordar tändspolens minusanslutning (dvs där brytarspetsen normalt är inkopplad)
[*]Då ska du få en gnista när du släpper minusanslutningen igenUrsprungstexten är rätt men ganska vimsig efter några inlägg….
Ja exakt. är kanske lite dålig på att uttrycka mig i text.. :sry
@Dicst wrote:
Stopp nu! Innan nån får sig en stöt så pacemakern går ut i omloppsbana:
[*]Tändspole + tändkabel + ett tändstift som ska vara lagt mot jordat gods
[*]Sen tar du en vanlig kabel och jordar tändspolens minusanslutning (dvs där brytarspetsen normalt är inkopplad)
[*]Då ska du få en gnista när du släpper minusanslutningen igenUrsprungstexten är rätt men ganska vimsig efter några inlägg….
Jag har inte fått någon stöt än iallfall. Ska ut till bilen imorgon. [*]Tändspole + tändkabel + ett tändstift som ska vara lagt mot jordat gods,
Inga problem.[*]Sen tar du en vanlig kabel och jordar tändspolens minusanslutning (dvs där brytarspetsen normalt är inkopplad)
Det är den (lilla kabeln från säkringsdosan till tändspolen?) Eller menar ni på fördelarlocket?oktober 11, 2012 at 20:14 #48503@JF-JF wrote:
@Dicst wrote:
Stopp nu! Innan nån får sig en stöt så pacemakern går ut i omloppsbana:
[*]Tändspole + tändkabel + ett tändstift som ska vara lagt mot jordat gods
[*]Sen tar du en vanlig kabel och jordar tändspolens minusanslutning (dvs där brytarspetsen normalt är inkopplad)
[*]Då ska du få en gnista när du släpper minusanslutningen igenUrsprungstexten är rätt men ganska vimsig efter några inlägg….
Jag har inte fått någon stöt än iallfall. Ska ut till bilen imorgon. [*]Tändspole + tändkabel + ett tändstift som ska vara lagt mot jordat gods,
Inga problem.[*]Sen tar du en vanlig kabel och jordar tändspolens minusanslutning (dvs där brytarspetsen normalt är inkopplad)
Det är den (lilla kabeln från säkringsdosan till tändspolen?) Eller menar ni på fördelarlocket?? Va.?
Du har väl en kabel från fördelaren till spolen. Dvs brytarens pulserande signal som sen blir starkare ström via tändkabel till mitten på fördelarlocket
Japp i vanliga fall ja. Men som jag fattade det hela skulle jag ta ur kabeln från spolen till fördelarlocket och stoppa i en kabel med tändstiftshatt och tändstift direkt i spolen och jorda. Därefter jorda spolen på någon annan plats. Men jag har väl fått det helt om bakfoten.
Det blir ju ingen gnista om man gör på det vanliga viset med ett tändstift i tändhatten o jordar mot blocket och drar runt startmotorn.
Eftersom fördelarlocket är fint och har inte erjat något så tror jag det är något fel på spolen.oktober 12, 2012 at 19:42 #46444Suck jag ger upp. Tar en bild på söndag tar max 5 min.
Och nej du ska inte köra på starten bara slå på tändningen.
Gnistan skapar du med den lösa kabeln.
Hehe. Det är lungt. Problemet är dock löst. Det var kabeln till brytaren i fördelarlocket som hade gått av. Pratade med en el kille idag o han rekommenderade att ohm mäta spolen. Det gjorde jag och den visade ju sig ligga på samma värden som två andra spolar jag mätte på.
Men du får gärna ta ett kort o visa hur du tänkte. En bild säger så mycket mer än text.oktober 16, 2012 at 18:51 #48632Man ska slå på tändningen så att spolen får ström. så ska det ge en gnista när man lyfter på kabeln som jag har i handen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.