Bilorientering? Någon mer här som sysslar med det?

Forum Övrigt SSR Bilorientering? Någon mer här som sysslar med det?

  • Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-09-30 09:26 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13188
    anonymous
    Deltagare

    Tänkte höra om det är någon annan här som Åker eller läser i bilorientering?

    Själv går jag in på min andra säsong i den Uppländska nybörjarserien.

    Men tjuvstartade redan i lördags med veteranhistoriskbilorientering i Norrtälje.

    För mer information titta gärna in på:
    Uppländska nybörjarserien

    eller

    Svenska BilO

    Hoppas att fler saabar ansluter upp och provar på! Vi har åkt i allt från Saab 99 i bra skick till saab 9-3 01 utan några som helst skador. Men risken finns ju det är trots allt en motorsport.

    Fråga gärna om ni är intresserade.

    Här bjuder jag på ett referat från i lördags:

    Då var det äntligen dags för årets premiär i bilorientering. Efter att inte ha sett en karta sen i november förra året så var det en hel del som behövde uppfriskas igen. Nervositeten över hur det skulle gå att läsa kartan, fanns helt klart där långt innan det var dags för start. På förarmötet lyssnade jag bara med ett halvt öra, vilket skulle visa sig bli ödesdigert för vår del.

    Nåväl väntan på att få starta var hopplös och tanken på att få gå fram och tillbaka och titta i 51 minuter innan det var vår tur lockade inte speciellt mycket. Finns det något bättre tillfälle för att bygga upp rejält med nervositet än att gå och vänta och fundera på hur det ska bli och gå?

    Sju hjärtattacker senare var det så vår tur att starta och med kartan i hand vart allt genast lugnt. Nu skulle man bara ut på skogen och plocka lite kontroller och hur svårt kan det vara?

    Vi rullade ut genom Norrtälje efter den redan pilade utfarten så där skulle vi inte lyckas köra fel i var jag säker på. Jag passade på att mäta ut och pricka in alla kontroller och vägbyten innan vi lämnade den stora vägen. Så nu kunde vi börja! Naturligtvis kör vi soprättfel på första kontrollen vilken är en mysig tradition vi har i vår bil och jag känner hur frustrationen kommer. Hur svårt kan det vara att åtminstone en gång bara komma rätt och rakt på den första kontrollen? Efter en hel del snurrande kommer jag fram till att jag har räknat fel på antalet vägar som vi ska passera innan vi ska svänga upp på en mindre väg. En liten miss så här gör väl inget egentligen tänker jag tröstande för mig själv. Sen gör ja om samma misstag till den andra kontrollen och tar fel på första vägbyte och andra vägbyte. Detta renderar i att vi i alla fall får se en mycket vacker skogsmaskinsväg som slutar med en vändplan. Nu är jag riktigt sur på mig själv.

    Vi plockar sedermera upp den andra kontrollen men har förlorat mycket tid på att vimsa fram och tillbaka i onödan. Efter den andra kontrollen passerar vi en Passerkontroll en så kallad PK men jag min dumma idiot har fått för mig att sådana bara ska plockas på den andra etappen. Vilket jag tyckte mig höra på förarmötet. Naturligtvis var det inte så. Detta skulle ge oss en massa prickar som vi lätt skulle ha sluppit om jag bara hade lyssnat eller läst igenom tävlingsreglerna man fick på plats. Jag kände mig inte ens det minsta fundersam över att bara släppa en PK.

    Nåväl där efter gick det som ett rinnande vatten och inga större missar gjordes vi plockade snällt kontroll efter kontroll. Visst fick vi backa och vända lite ibland men det var inte värre än att vi missat med några meter eller att det gick för fort förbi kontrollerna så jag inte han notera bokstaven. Vi lunkade hem och jag kände mig helnöjd med att ha vad jag trodde inga prickar alls.

    Tillbaka vid start och mål var det ett obligatoriskt uppehåll i 30min innan det var dags för start igen. Dessa 30min var ungefär en kaffekopp långt och sen in i startkön. Men Saaben gick oerhört varmt då och tempen ville inte gå ner så vi bröt kön och svängde in på en liten parkering där det visade sig att vi mycket riktigt hade en kokande Saab. Föraren öppnade kylarlocket och släppte ur en massa vatten och onödigt tryck. Tyvärr förlorade vi en massa nödvändigt vatten på det. Men rullade in i starten igen och drog i väg mot första bästa mack för påfyllning. Under tiden vi gjorde det så passade jag på att pricka in vart kontrollerna låg och vilket avstånd det var emellan. Vi förlorade ungefär en kvart på detta men sparde en topp så det var det värt. Sen var det bara full fart framåt och vi plockade kontroll efter kontroll. När jag plötsligt insåg att det inte alls var så att det skulle gå att plocka upp dom missade PK:arna på detta varv och att vi nu omöjligen skulle kunna 0a. Mitt glada humör sjönk en aning och en liten stund tyckte jag inte det var kul överhuvudtaget längre. Men det var bara att bita i det sura äpplet och åka vidare. Som tur var så hade jag även missförstått en not vilket gjorde att vi aldrig ens passerade den kontrollen och vår 0a var hur som helst redan spräckt.

    Så i det stora hela var är vi mycket nöjda med slutresultatet och att allting gick mycket smidigt med kartläsning. Dock finns det oerhört mycket som jag kan förbättra med min läsning innan jag är riktigt nöjd.

    Nu går den uppländska nybörjarserien i gång på fredag och där har jag satt en hög målsättning för att trösta mitt något skadeskjutna självförtroende. Vi ska 0a och klara respit tiden annars blir jag inte bara skadeskjuten längre.

    Mvh
    Thomas

    #89069
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jodå det finns det! Jag håller på lite grann numera men det var mer på 70 och 80-talet. Vi har en liten serie i Skåne där 6 klubbar arrangerar en tävling var. Det hela är tänkt för nybörjare men det finns även en ”klass övriga” för de som har lite mer vana. Det har inte blivit så mycket åkt denna säsong men jag har varit med lite på arrangörssidan. Alla typer av bilar skall klara sträckan utan att slås sönder. Ingen tidtagning förutom på de avstängda områdena typ industriområde.

    Lite info om serien hittar du på http://www.biloskane.k-webb.nu/main/frontpage.asp?wid=9640

    /B

    #89070
    anonymous
    Deltagare

    Ja det är en liten trevlig serie som jag var med och körde i eslöv förra året. Ni vet hur man lyckas arrangera i dimma i allafall

    #89071
    alvarn
    Deltagare

    Ja, jag har både kört och läst för ett antal år sedan. När jag läste så åkte vi i C-klassen, som gick bra, för jag skulle ha klassat upp mig till B om vi hade fortsatt (han som körde har A i både förar och kartläsarlicens, så mycket av framgångarna var hans förtjänst). Det var mycket roligt trots att jag lider av bli åksjuk, så ibland blev det att hänga ut genom sidorutan och s.., (det går ju bra första gången på kvällen men inte de efterkommande gångerna). Vi åkte mest i Saab 99 med de extra backlamporna tända som sitter på ems & turbobilarna, (man får bra sidoljus för att se skyltarna lättare).

    #89072
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja det är en liten trevlig serie som jag var med och körde i eslöv förra året. Ni vet hur man lyckas arrangera i dimma i allafall

    Jo den dimman var rätt så ”mjölkig”

    /B

    #89073
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    När jag började med bil-o åkte vi Saab V4a med lite hårdare fjädring fram, skyddsplåt och en hög med Bosch Rally Knick 180. Har åkt kartläsare i allt från vråltrimmad Volvo PV till Golf diesel.

    Visst blir man åksjuk ibland som kartis men det beror oftast på att föraren kör ryckigt med kraftig acceleration och häftiga inbromsningar. Jag har en hörselskada med vidhängande öronsus och om detta ”slår till” i samband med kartläsning så är vomeringen mycket nära…..

    Mycket kan sägas om denna motorsportform men det är troligen en av de billigaste man kan utöva och dessutom mycket lämplig för fotorienterare vilket säkert Sten-Arvid kan intyga.

    /B

    #89074

    Jomen Bengt! Åkte kartis i Saabar med min far i slutet på 50-talet och i början på 60-talet innan jag hade körtkort. Åksjuka led jag aldrig av. Körde sedan lite orientering med min första bil; en hundkoja. Visst var det en trevlig tid som man saknar

    #89075
    anonymous
    Deltagare

    Det här med åksjuka som kartläsare har jag som tur är sluppit än så länge. Har inte ens haft en tendens till det. än. Men det är ju lite av mardrömmen. Att behöva hulka längs banan skulle kännas för……

    Vi (jag och farsan) åker i en saab 99a med gamla marshal extraljus och trippmätaren är en cykeldator från biltema. men det räcker gott och väl än så länge.

    #89076
    anonymous
    Deltagare

    38:e Uppländska höstserien i bilorientering

    I kväll startar den Uppländska höstserien i bilorientering.

    Jag skulle villja slå ett slag för denna lätt bortglömda sport. Som är hur rolig som helst att utöva.

    Den är både billig och jämnställd

    Det enda som behövs är en normalhög markfrigång på bilen, lampa för kart läsning, ficklampa, skiva att lägga kartor på ett par bläckpennor (gärna röd), linjal, dubbla varningstrianglar och en förbandskudde. Gatregistread bil är ett krav också.

    Saker som underlättar är att ha en trippmätare (bilens kilometeräknare fungerar bra) och en kompass.

    Själv hade jag aldrig tittat åt en karta förra året när jag började med kartläsning och inlärningskurvan har varit hög och ibland brant och svår. Helt klart hade jag nog haft lite nytta av att faktiskt ha varit frisk någon av orienteringsdagarna i skolan.

    Man får en bra genomgång innan start av hur det går till och vad man behöver kunna.

    Priset är 200kr för ett ekipage per del tävling och serien består av 5st deltävlingar. Bilar i prova bilsport är utom tävlan.

    Läs mer om hur det går till på:
    Så här går det till

    Datum för tävlingarna är:
    när? var?

    Viss efteranmälan går att göra till etappen ikväll. Genom att ringa till Skepptuna MK eller på plats vid ekbackens folkracebana.

    Har ni frågor är ni välkommna att ställa dom här till mig så svarar jag så gott jag kan.

    Mvh
    Thomas

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng