Blågrön -71a. Bruksrenovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil Blågrön -71a. Bruksrenovering

  • Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-16 19:52 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26560
    vidar
    Deltagare

    Hej!

    Har egentligen varken tid eller pengar men ibland så glappar impulskontrollen mer än vanligt. Fick tips om att en bekant behövde städa lite hemma och hade en V4a till salu till ett rimligt pris.

    Han körde upp den från Varberg när han slutat jobbet och lämnade av den vid midnatt. Ingen optimal tid för bilaffärer men jag kände att det antagligen var en bra affär. Morgonen efter gick jag ut och möttes av denna skapelse. Damen som jag råkat träffa bara några dagar tidigare undrade lite om jag brukade göra bilaffärer på det här viset och jag försäkrade henne om att det är ett undantagsfall…

    Rost finnes, så även mossa och alger. Men den har en mysig blågrön färg som blir mer åt det gröna hållet när den tvättas (har bara provat i nåt hörn)

    Efter en rätt bedrövlig helg så kände jag att jag behövde lite uppmuntran så i förrgår satte jag i ett friskt batteri, kollade oljetrycket och hällde ny bensin i flottörhuset. Gissa om den startade direkt efter att ha stått övergiven i 4-5 år? Självklart! :AP Automatchoken verkar lite skum men det är ju lätt fixat.

    Med i affären så följde även två 1700motorer som verkar helt ok och två lådor med blandat bra-att-ha. Kombinerat med trimkam och dubbelportsförgasare som jag har liggande så kanske det kan bli en rolig bil så småningom.

    Inredningen har väl sett sina bästa dagar men det ser jag inte som ett jätteproblem, får väl gå in till min kollega i textilsalen och be att få låna nån av de bra symaskinerna.

    Bromsarna fram kärvar lite så igår rev jag loss dom och håller på att gå lös på dom med stålborste (otroligt skitiga) och kollar upp vilka bromskolvar som är i bäst skick.

    Över lag så är den i förväntat skick för en bil som stått ute ett tag. Rost finns men också lagningar som har stått emot tidens tand och SBPs hammare. Katterna har provsovit i framsätet (väntan på att jag ryckte loss bromsarna) och godkänt det.

    #199069
    ludde
    Deltagare

    Grattis verkar som en riktigt trevlig bil.. Ska bli kul att följa lycka till

    #199070
    Janne Hagnell
    Moderator

    Härlig färg, ser ut som den är patinerad från fabrik! :duck
    Du lär ju inte behöva två 1700-motorer, så den ena donerar du förstås till någon snäll person som kommer med glada tillrop här..? 😉

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199071
    vidar
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Härlig färg, ser ut som den är patinerad från fabrik! :duck
    Du lär ju inte behöva två 1700-motorer, så den ena donerar du förstås till någon snäll person som kommer med glada tillrop här..? 😉

    Det fåniga är att jag tycker mer om den blågröna nyansen än den gröna som uppstår vid tvätt. Det finns dock lite vaga planer på att göra nåt helt annat av den här bilen, nåt med lite mindre plåt.

    Angående motorerna så är det klart att en kan avyttras så fort jag vet vilken som är lättast att få liv i.
    Har dock en 1700-vev över som jag inte behöver längre.

    #172346
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lustigt det där med lack, vet flera Saabkulörer som ser helt olika ut med och utan puts. Alltså som helt olika kulörer.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #162740
    96GT
    Deltagare

    Grattis! Bli självklart nyfiken på vad du skall hitta på framöver… kan man hoppas på lite uppdateringar då och då?

    #177316
    vidar
    Deltagare


    Småskitigt men inte så farligt rostigt på vänstersidan, golvkanten på högersidan var dock inte så grann men det går ju att fixa. Gamla lagningar finns mer ser ut att hålla fint. Har observerat att den har krängningshämmare vilket min 95a från -75 saknar. varför slutade Saab med det?


    Att motionera bromskolvar räknas väl också som motion? Kattungarna tyckte det ar otroligt trist och undrade varför jag inte var inne och eldade i kaminen åt dom.


    Zinkprimer och sen slumpvis vald färg för att få nåt ljust på ytan. Upplever det som smidigare att meka när man ser vad som är vad.

    Primärt ska den besiktigas så fort jag fixat rosten och sen rulla lite under vintern. Bor lågt ut i skogen och att ha en sliten 95a som enda bil har varit lite nervöst ibland. Idag klonkade det till lite oväntat i bromsen där fram. Visade sig vara ena bromsbelägget som släppt allt, nästan bara metallen kvar. Inte konstigt att bromsarna kändes lite märkliga på vägen hem…

    Angående planer för framtiden så ska jag snacka med sfro innan jag planerar nåt jag inte får göra. :read

    #200290
    vidar
    Deltagare

    Har haft fullt upp med att rådda med värmen i huset sen jag fick bilen men förra veckan så fick jag anledning att sätta lite mer fart.
    Just som jag uppnått det närmaste nybilskänsla jag antagligen nånsin kommer uppleva (dvs. mätaren slog över tjugo tusen mil) så började motorn låta konstigt.

    Hur vanligt är det att det här händer? Ser ut som sprinten helt enkelt gått av.

    Det där var ju lätt att fixa men att insidan på ventilkåpan ser ut som majonäs var ju lite oroväckande…

    Fram med svets och plåtsax!
    Tröttnade på att småfjutta så jag lånade hem en sax från jobbet.

    Rikligt med karosserimassa och stänkskydd hoppas jag håller undan den värsta rosten ett tag. Varför sitter det inga från början? Domkraftsfästena är ju en fruktansvärd rostfälla.

    Det var automatchoke på förgasaren och min erfarenhet av såna är lindrigt sagt inte god. Vände på ett av beslagen i automatiken och använde det som fäste för en manuell choke.

    Den är inte riktigt klar för besiktning så idag fick jag ta bussen till stan, hoppas slippa göra det hela veckan.

    #200292
    Janne Hagnell
    Moderator

    Förr monterades inte stänkskydd inte för din egen skull utan för dina medtrafikanters. Sålunda behövdes de bara bak. Det var på den tiden som man fortfarande skulle bry dig om sina medmänniskor. I dagens samhällsklimat ska du istället ha en så stor och hög bil som möjligt, så du kan skvätta ner alla som varit för lata (enda anledningen!) för att ordna sig en lika bra inkomst som du själv!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200300
    vidar
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Förr monterades inte stänkskydd inte för din egen skull utan för dina medtrafikanters. Sålunda behövdes de bara bak. Det var på den tiden som man fortfarande skulle bry dig om sina medmänniskor. I dagens samhällsklimat ska du istället ha en så stor och hög bil som möjligt, så du kan skvätta ner alla som varit för lata (enda anledningen!) för att ordna sig en lika bra inkomst som du själv!

    Att man kan tolka samhällets förfall i en sån enkel detalj som ett stänkskydd. Tyvärr så håller jag ju med, att tänka på sina medmänniskor verkar vara helt onödigt och överskattat i dagens samhälle.

    Eller som en förälder sa för några år sen till en kollega som påpekade att sonen hade väldigt svårt att samarbeta med andra, speciellt i grupp. ”Grupparbete? Ha, det är ju bara en rest av kommunismen!”

    #200306
    Janne Hagnell
    Moderator

    Uppfödd på det solidariska 70-talet kom 80-talets Satsa-på-dig-själv-yuppievåg som en kalldusch: Sorry grabben, inget av det du lärt dig gäller längre! Nu väntar jag på att pendeln ska svänga tillbaka, för som Peps säger, ”Vad ska du med bil och villa, när du mår så jävla illa?”

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200328
    vidar
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    för som Peps säger, ”Vad ska du med bil och villa, när du mår så jävla illa?”

    Just den låten har jag som väckningstrudelutt i mobilen varje morgon. Det sätter nivån på dagen på nåt vis. 😀

    Men nu råkar jag ju ha både bil o villa om än i varierande skick… Huset är en pågående renovering och bilarna likaså.

    Luftade bromsarna så idag var det inte lika otäckt att provköra den som i söndags. Den går fortfarande lite konstigt, vill gärna dö och krånglar. Körde ca en km i skogen när den plötsligt tröttnar och lägger av. Väntar nån minut så startar den igen.
    Har vid det här laget bytt förgasare, accpumpmembran, installerat elektrisk bränslepump och satt filtret så man ser om det skulle bli tomt, kollat tändinställning osv. Allt ser ok ut. Det kommer en liten skvätt ur pipen i förgasaren när man drar på gasreglaget som det brukar.

    Tändstiften ser ganska ljusa ut, ska de vara så?

    Skulle gärna få liv i den snart så jag kommer till jobbet, det är bara några dagar kvar av terminen och eleverna brukar bli upprörda om de inte får slöjda klart sina skeva små julklappar. Någon som har något förslag?

    #200329
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kass kondensator? Då kan den funka kalas kall, för att sedan tvärdö när den blivit varm.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200330
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Vidar wrote:

    @Janne Hagnell wrote:

    för som Peps säger, ”Vad ska du med bil och villa, när du mår så jävla illa?”

    Just den låten har jag som väckningstrudelutt i mobilen varje morgon. Det sätter nivån på dagen på nåt vis. 😀

    :AP

    Men nu råkar jag ju ha både bil o villa om än i varierande skick… Huset är en pågående renovering och bilarna likaså.

    Jag tror det är en lite annan nivå på bil och villa som Peps avser. Han säger ju också att han inte vill bo i nå’n hyreskasern. :ugeek:

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200331
    vidar
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Kass kondensator? Då kan den funka kalas kall, för att sedan tvärdö när den blivit varm.

    Tack! Har drabbats av akut kattmage (dvs tre sovande katter som vägrar lämna min mage) så jag får vänta en stund innan jag går ut och testar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng