Brutalstukning av en solkig & uttjänt Saab 92 1956

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brutalstukning av en solkig & uttjänt Saab 92 1956

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-14 21:59.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

hotrodder
    Deltagare

I det gamla forumet den 30/12/06 02:07 postade jag upp mitt allra första inlägg. Det blev starten på en tråd om hur man brutalstukar en solkig och uttjänt Saab 92 från -56 Då kunde jag inte i min vildaste fantasi aldrig drömma om vilket fantastiskt gensvar mina inlägg skulle få. Dessutom kändes det lite som att ”komma hem” då jag alltid gillat Saab men även tassar runt i diverse andra märkesläger och bland raggare och rodders. :ID
    Det finns någon slags ostrukturerad plan med allt jag gör (f:n tro´t) men hur som helst så vill jag inte min 92´a tråd ska dör cyberdöden… Anledningen kommer nog visa sig längre fram *ler hemlighetsfullt* :CE
    Well, trots att geting.se gjort sitt bästa med att censurera en del av alla postade bilder så har jag lagt ner en timme eller två att kopiera ut mina inlägg minus diverse svar, frågor, trams å annat bull från tråddeltagare, ingen nämd ingen glömd :CH
    Nope! Här blir det ingen direktlänk utan DUNS! Upp med rubbet på nya forumet bara :AP

DEL 1
    Nu lutar vi oss tillbaka och tänker oss tillbaka till året 2006 Det är den 30 december, mitt i natten och snön ligger tät utanför huset.
    Mycket nöje!

Cha!
    Kollat in här ett antal gånger men först igår jag ”kopplade upp mej” for real.. Tänkte bara lägga en liten press om mej själv och hamnade detta fel får väl nån moderator skuffa på tråden då.

Well! jag finns uppe i ett snöfattigt Jamtland en mil utanför Östersund. Hållit på med bilar sålänge jag minns (snudd på) å har en rejäl verkstad på min gård där timmar läggs till timmar. I mitt hus ere nog om jag skall vara ärlig mest roddar å jänkare men gillar även balla europeer. SAAB har alla år legat mej varm om hjärtat, är uppväxt i en 1960 -96 som min far bytte bort mot en V4 -78. Själv har jag ägt flertalet 96´or både tvåtakt och V4´or. Bl.a. en som jag byggde om till cabb när de liberalare ombyggnadsreglerna kom (var det -84?) 99´or & 900 har oxå passerat. f*n vad gärna jag vill ha en av de första Turbosarna.. helst en mörkröd med inca fälgar.

I sentid har det passerat ett antal 9000 och bruksisen.. eh ja det e mest frugan som får ha den, en 9-5´a från -99. Garaget rymmer för övrigt;

# En roddad 1928 Dodge Victory six
    # Dodge -28 till som är en gammal EPA
    # -26 Ford Touring (objekt som skall roddas)
    # Mustang Mach 1 1969 (pågående renovering)
    # Pontiac Firebird -92 (sommaråk med T-tak)
    # Willys JEEP CJ-3 -51 (Vovosnurra, automat & mudders.. ballaste man kan göra med kläderna på)
    # Indian Brave 250cc (pågående renovering)
    # Cheva van -88 Starchraft ombyggd till pickup (står just för lack)
    En traktor måste ju alla pojkar ha så en nylackerad och nyligen renoverad Fordson Major 1950 finns oxå på gårn som ögongodis. Åsså det senaste tillskottet då som inneburit jag reggat in mej här.. En SAAB 92 från 1956 *ler*

Some facts:

Stått i 30år varav några av de första i en lada under en massa hö för att sedemera garagerats utomhus under en pressening. Sanslöst trist skick vid första koll i höstas. Nåja har tittat på den tidigare men nu fanns det en spekulant till så det bråskade lite.
    Innuti spindelväv i kilometrar, björk/tall/grankladdsvärta över hela bilen (knappt så man såg ut genom rutorna) nersjunken till underrede, vädertomt i hjul osv. osv.

Allan, alltså Saabens ägare, min svågers far, pensionerad idag (pillergubbe av stora mått jobbat som instrumentmakare) och gillar tvåtaktare. Har haft och har flera kvar varav en -64´as 96´a han åker i året om. Ålderskrämpor och div. sjukdom har fått honom att tappa farten men när det i höstas blev klart jag ville ha och vi var överens om priset på 92´an så blev det eld i gubben.

Utan min vetskap drar han upp/fram bilen ur skogen. Städar ur, tvättar av och… STARTAR UPP MASKIN!!… Jag bara gapar när jag kommer dit för att försöka få fram öket å när jag undrar så förklarar han på bred jamska
    -ehh.. nae… je tappa urn… åsså tog je donken te snöslongan å hälte tin litte bränsle.. Ja..ehh lånte förståss batteria ur skotern å vafaen! han starta ju direkt utan nåe knussel. N´brae bil e danne å hare bare vart nå bromsan på´n så ere nå bäre te å besikt´n. Menade Allan på sitt toklugna sätt.

Fick med packade lådor me pryttlar, detaljer å pidevittar. Nya som gammla ”bra å ha saker” som samlats under decennier av renoveringslusta och sug. Fick inte med allt och det är minst en släpvagn till med delar som skall hämtas.

Kom hem med 92´an i förgår kväll. Igår stoppade jag i ett batteri, fyllde vatten och startade upp. Han går förbannat fint i maskin trots det trettioåriga stilleståndet. Ut på gamla E75 som idag tjänar som lokalgata. Efter diverse juckande på gaspedalen med nertryckt kopplingspedal lät det KLADUNK! när kopplingen släppte. Med ny iver pumpades tryck fram till bromsarna och riktig provkörning kunde företas.

Ett oerhört trist skick efter decenier under en press.

Nersjunken å j*vlig, men 96´an i bakgrunden är ännu sämre.

Inredning i välanvänt originalskick.

Jag sitter på trailern.

Hemväg annadag jul.

Slutligen.. en bild på ett spännande maskinrum.. Vinterrustad med extra värmepaket som har ”pysslig” dragning med en vattenpump från en V4. Det finns även en fungerande stenåldersmotorvärmare med tillhörande kupeutag.

E ju bra sugen på att beställa en besiktningstid. Bromsarna är det första som skall fixas bara han får komma in i verkstan, sen måste jag byta frostpluggarna för en har helt enkelt mer eller mindre rostat bort. Så det blev ingen ”provkörning” idag.
    Postar upp en liten provkörningsvideo med jycken Yngwie i baksätet såhär i vintertider..: http://www.youtube.com/watch?v=LPwTrFQ16j0

UPDATE!!

Vår sol kortbyxor och ett megastort begär efter åka tvåtakt. 92´an har stått och sett mer än vanligt lessen ut (någon fler än jag som noterat likheten med Bert Karlsson framifrån *garv*) pga. ruskigt dåligt med ”väder” i bägge framhjulen. 30 år på platta däck (snudd på) tar ju sin tribut å de va väl f*n oxå. Ner till grannen å snodde två V4 hjul av honom å bulta på. Ut med ”Skevrolen” som tagit plats i verkstan å in me Saaben för här ska mekas. Tänkte plocka lite under en vecka eller två så dom som e intresserade… HÄÄÄÄÄÄNG ME!!!

Förra ägaren Allan som är en riktig pillergubbe har tydligen kunnat manövrera frihjulet inifrån som på de senare Saabarna. 92´an har inte den finessen annars och jag har ingen annan ide på den avklippta wiren och staget upp från växellådan… RENSAS!

De e f*n värre än i en Viggen, knappar, spakar, pryttlar & pidevitter… RENSAS!

Ett extra värmepaket e han oxå utrustad med och visst, värmen i 92´orna är sämre än i en sextiotals Opel. Men är det riktigt kallt åker jag andra bilar… RENSAS!

Moderna bilen vettja, med värme till baksätet… RENSAS!

Här en ball montering av en extra värmekåpa (bortagen på bilden) 92´ans klimator som den faktiskt heter i original verkstadshandboken från -56Klimatorn hämtar och blåser värme in i kupén direkt från kylaren. Allan har helt klart inte velat frysa… RENSAS!

Diverse utrensat plock som inte skall monteras tillbaka. Blir lika förvånad varenda gång jag river i en bil vad mycket extra skit som folk monterar in.

Mer urplockad skit, sen Yngwie som hellre skulle vilja spela boll med husse.

Det här skall i alla fall monteras tillbaka. Ser skitrist ut just nu men vänta bara. Efter lite färg sen är det bling bling…

Rev bort all gammal våffelpapp och skrapade rent golvet för att kolla av rosten. Förvånande egentligen hur bra den har klarat sig. Finns lite kex i varje hörn vid främre hjulhusen det är allt. Visserligen är två aluminiumplåtar popnitade mitt på golvet på bägge sidor och dessa lär ju dölja lite ”finjobb” Men överlag är jag inte orolig eftersom jag sysslar mycket med bilplåt.

Motorrummet bjöd inte heller på några större överraskningar och planering för morgondagen är redan klar.

The last job for the evening, ville ju se lite blank plåt innan jag kvällade…

UPDATE!!

Så.. inte blivit så mycket gjort på grund av allt annat man skall hinna med men, lite ny plåt har jag i alla fall petat dit..

Ny plåt insvetsad där hålen för extravärmepaketets slangar + diverse annat var upptaget.

Batterihyllan var ju kass i ena hörnet så den nytillverkas. Dessutom var ett extra hål upptaget för en ”sprutavärmepåpassagerarensfötter” monterad från en annan 92´a… RENSAS!

Nytillverkning av batterihylla…
    Då det rinner ”hotrodder blod” i mej så är jag som många förstår definitivt ingen originalfantast. Visst uppskattar jag även original bilar men, 6Volt elsystem känns tämligen pase´ och uppdatering från 6V till 12V var planerad redan innan hämtning. Då det dessutom är uppenbara svårigheter att få ett normalt (läs mindre dyra) 12 Volts batteri att ta plats i original lådan så är det bara fördelar med en helt ny. Batterihyllan görs bra precis efter original utförande förutom att den blir ca. 3centimeter bredare. Alltså så mycket som behövs för att ett vettigt batteri skall få plats.

Jaha! montering av den nya batterihyllan.

Blankt å fint.. har även lagt igen diverse hål efter en vindrutespolningsanläggning där det satt tre… Jag upprepar TRE! dubbel munstycken i luftintaget nedanför vindrutan. Kan inte annat säga att Allan var lite innovativ, därför tre munstycken sitter det även på min 9-5´a

UPDATE!!

Så ännu några timmar förbi i verkstan, lagat lilla rostskadan på kylarbalken och rivit ur maskin…

Lite pysslig bit (finns ett fästhål just där den e som sämst) + en retsamt avdragen bult.

Ordnat!!

Maskin är verkligen inte stor där den sitter.

Å upp vi lyfter…

Motorpaketet är inte direkt stort.. Hmmm IMPULS!! en Polaris trippel på 140häst skulle ju ersätta den här bra nog.

”Hussehunden” Yngwie e me å får han inte det så är det gnissel å gnöl mest hela tiden så frugan blir helt tokig på honom.

UPDATE!!

Varit mest på andra äventyr i helgen men nu på söndagskvällen tog jag ett stortag med 92´an igen. Ivrade efter lite mera rostskador att få laga och se det lönade sej direkt. Har även slitit av skärmarna för få väck allt äckligt som döljer sej därinunder + delat maskin och renoverat kopplingen. Sen gjorde jag även ett märkligt ”fynd” i demonteringen av motor å låda…
    så, häääng me…

Plåten var lite tunn strax ovanför kylarbalken och strax därpå var det ett avlångt hål…

Det är lite grand som Joe Labero, för hålet det bara försvann…

Tjae, mindre snyggt på insidan förståss.

Plåten under vinkeln som håller kylarväggen verkar smått anfrätt.

Så även stötdämparbalken under.

No Coments!

Klart!

Gick på med gasolen och spackelspaden i bägge hjulhusen för att få väck all underedsmassa och det ser ganska okey ut. Plåten är lackad i en ”maronröd-brun” nyans och det krävs inte så fasligt med jobb innan det går att köra på rostskydd mm.

Här har Allan varit framme med plåtsaxen för att få plats med avgasböjen från en 96´a. Sitter alltså en sådan dämpare på den under fronten. Sitter även en ljudämpare från en 96´a längst bak RENSAS, RENSAS; RENSAS!

Runt igen.

Undras just om Allan har saknat och letat sin hylsa? och nr 13 som används i snudd på varenda gång man är i garaget.

Gjorde en smärre inventering i några av alla lådor jag fick med på affären. Det är oerhört mycket NOS-delar” som vi som pysslar med raggarbilar envisas med att kalla nya delar i gamla kartonger för. (NOS = new old stock) Hur som helst, ”Saab-vingarna” och SAAB 92 klisterlappar överallt på nästan varenda förpackning det är så man nästan knäböjer…

”NOS” lameller komplett med nitar.. Knappt så man näms sprätta förpackningen.

AHHH!! heavy duty megastora sinterpucklamelkopplingen… håller för allt! Ja den är faktiskt inte större, ungefär som till en Puch Dakota.

Helt demonterad koppling, det var absolut nödvändigt då själva tryckplattan hade spår som om bonden plöjt med sin Ferguson i den men.. I lådorna fanns givetvis en sprillans… NOS var ordet.

That´s all folks!

UPDATE!!

Lite bilder från idag:

Allan hade monterat ”snabbfästen” på frontbalken för snabba motorbyten… Ehh hum.. jaha? Den svetsas tillbaka till original då balken faktiskt redan är bultad från fabrik inne i varje hjulhus.

En gammal krockskada som doldes av ett lass padding. Bulthålen till ovan nämnda frontbalk är dessutom sönderslitna.

Sorry för suddig bild men… Visar ett simpelt sätt att få loss avdragna fastrostade bultar. Bränn fast en mutter på den avdragna bulten/tappen så får man bra tag med en nyckel istället för att jävlas med borr/ grispittar/rörtång.

Hela nedre skärminfäsningen är dålig.

Klipp-borr å svetsa. Diverse småhål + bultinfästningen för frontbalken är oxå fixade här.

Börjat slipa rent, allra bäst vore givetvis att blästra men, det skulle innebära han måste isär helt och så dålig anser jag den inte vara.

Jag har givetvis även riktat ut den gamla krockskadan.

Så bombade jag isär framvagnen på vänster sida. Mycket äckel som skall göras rent här.

Det har helt klart gått undan på fabriken 1956 för jag har hittat och slipat ner massor av ”fabriksrinningar” i motorutrymmet. Dessutom är topplacken lagd på ren plåt utan grund. Mycket vanligt förekomande (för att inte säga brukligt) på äldre fordon. En annan kulör återfinns ibland annat i hjulhusen (maronröd-brun) under underedsmassan.

Börjar närma sej ytbehandling.

Så även på denna sida..

Thats all folks!

UPDATE!!

Åkey.. kört några timmar i verkstan igen och här kommer en hint om dagens jobb…

Rost trollen skall jagas med blåslampa och det här är sista ytan i vänstra hjulhuset där jag inte sökt. Under den där fina lagningen med alu-plåt och popnit bor det säkert några.

Åyes… så vackert!

Bjuder upp till dans med vinkelslipen.

Klart!

Insida!

Ska vara flygtekniker till att montera damasker i läder inne i hjulhusen på en bil. Ja dessa är faktiskt i tjockt läder och hopsnörande med ett lädersnöre. Original och från fabrik 1956.

J*vlar i havet vad ena spindel-leden satt fast men, nu är även högra sidan isär.

Å som avslutning på kvällen slipade jag bort det värsta skiten/rosten i höger hjulhus. Den här sidan är i mycket bättre skick än vad den vänstra var. Jobbar jag inte dubbelt, alltså kör bägge sidor samtidigt så börjar jag alltid med den sämsta först. Känns alltid bättre att ha klarat av det värsta först.

That´s all folks!

UPDATE!!

Rev bort styrväxel + lite bromsrör sen blåste jag på avfettning i motorutrymmet och efter varmvattnet fått rinna så blev det oerhört mycket renare.

Även bombat isär styrspindlar, bromsar lager osv. och stämt av vad som är slitet och vad som skall bytas ut + tvättat upp rubbet.

UPDATE!!

Till alla som undrar.. Jorå! jag har ett socialt liv fattas bara annat men denna iver är möjligt då jag har verkstan 20 meter från mitt hus. Då jag dessutom har jobbat mer eller mindre professionellt med renovering av entusiast bilar så har åren lärt mej en trix knep och lösningar som kanske för många andra skulle ta mycket längre tid.
    Well! dagens jobb:

Plockat bort: bakre motorfäste, kopplingsmekanik, huvudbromcylinder, gasstag mm. + skrapat bort mer skit och rengjort grundligare.

Höger sidas hjulhus är som sagt var bättre men det hindrar ju inte två ”elaka” bultar precis som på andra sidan vägrade lossna. Jodå *morr* Inga döda tinga ska bestämma över mig så dessa kapades brutalt av under skärmen för att senare -läs idag- När bättre plats finns svetsa på en mutter och *hahahaha* loss med dom bara.
    Fanns även lite rost här men en plåtremsa senare så var även den väck.

Klart! och testat med nya bultar.

Plåten under kylarvägg-fästet var dåligt även här…

och givetvis även balken till stötämparen.

Avslutade kvällen med att slipa ner det värsta även på detta hjulhus så nu närmar sej ”halvtid” med stormsteg.

UPDATE!!

Samma som på andra sidan förutom att här är det dessutom svetsat tidigare.. *hmm.. nåja* Svets å svets, fuskat även här med ”fast-poppad” aluminiumplåt.

Japp! fina hålet..

Fixat klart å slutsvetsat i bägge hjulhusen så nu är bara resten kvar…

Hann även med att köra över motorrummet med avfettning en sista gång samt blåsa skarvar, plåtfickor och andra skrymslen torra så det ev. går att grunda imorron.

UPDATE!!

Det drar ihop sej för ytbehandling. Jag har fixat några små missar, svetsat igen nåt skruvhål med mera. Sen har jag slipat det sista i motorutrymmet + spacklat några svetskarvar. Fanns även en del irriterande småskador på frontplåten som jag ville få bort eftersom jag tänkte blåsa den samtidigt som jag lackar motorutrymmet.

Maskat och klart för rostskyddsprimer.

Alltid kul att lacka, det händer massor på kort tid. Nackdelen bara att produkterna måste få sin tork/ härdtid vilket innebär det blir massor med dötid mellan de olika momenten. Har i och för sig att göra ändå eftersom vi har motormässa här i Östersund den 26-27maj och jag är inblandad i diverse bilar som skall ställas ut. Håller bland annat just nu på och kopplar upp all el i en roddad Ford -46 som skall dit.
    http://www.motormassan.nu

That´s all folks!

UPDATE!!
    och nu är jag tämligen irriterad… givetvis har färgbrytarn blandat fel kulör åt mej. Tänkte jag skulle få visa upp ett nylackat motorutrymmen men BRUNT!! Va F*N!! det var ju BRUUUUUN färg i burkjävulen…
    Där fick man för att man inte lyfte på locket å kollade innan man tog burken och gick. AMATÖRMÄSSIGT!!
    Well, dom skall få höra på ”Fresken” bara det blir vardag igen men va faen.. jag ville ju lacka nuuuuuuuuuu

Åter! vi fortsätter först där jag slutade sist…

Efter rostskyddsprimern är det då dags för kittning av alla skarvar, omlottsplåtar och alla lagningar (svetskarvar) Masktejp är ett oöverträffat vapen i detta sammanhang. Något som för övrigt används flitigt vid många slags jobb som vid exempelvis spackling, plastning. Jobb med gelcoat, glasfiber med mera.

Efter kittet har torkat är det då dags att lägga en 2K topplack på alla ytor som skall boddas. Många kan nog anse detta är överambitiöst men ett genomslag i bodyn tex. av ett stenskott innebär att fukten tränger in till primern som inte på något sätt är tät och vidare ner i plåten.

Topplack på och detta är INTE!! rätt grönfärg utan en skvätt som är kvar sen ett tidigare jobb.

Så lägger jag på body. Kör uteslutande med spruta och satsar enbart på välkända fabrikat som Plastic Padding, 3M, Hagmans osv.

Så slutligen en ny vända med 2K topplack uppe på bodyn. Detta ger en suveränt lätt yta att hålla ren, är till viss del självrenande och blir snyggt.

Fotot ger inte rättvisa men trots en knottrig yta så är det spegelblankt.

Åsså en snabb nerhasning av primerns yta med en 3M slipduk.

HS-grund innan topplacken, fördelarna med denna är att man kan köra den både som slipgrund eller direkt rätt på med toppen…. Och det var efter detta moment jag öppnade burken och såg den bruna kulören, så nu står det still tills på onsdag.

UPDATE!!

Så fick jag då äntligen färgen rätt blandad så det gick att blåsa toppen i motorutrymmet.

Skitig å äcklig ”STOR” motor…

Mindre äklig motor efter tvätt.

Massvis med delar blir det som är avstädade och klara för lackering.

UPDATE!!

Går lite långsamt just nu med tanke på en del pyssel med andra bilar inför motormässan men lite mer putsning av delar och lackering har det i alla fall blivit…

Äckligt skitig växellåda, men så mycket bättre när den är tvättad och rengjord.

Motorn maskad och klar för lack.

Massvis med grundade smådelar men med lack så mycket mera ”bling bling” nu än tidigare.

UPDATE!!

Har roat mig med lite småpyssel den senaste kvällen…

Här är en riktigt härlig bonnlösning på ett vad jag förstår tidigare försök att ta in vatten, mest troligt från det extramonterade värmepaket, RENSAS!

En vanlig regular slaktad kranpackning från en hushållskran visade sej få perfekt radie.

Lött och klart.

Det här är HOTRODDING!! att para nya grejjor med gamla. Uppdatering från 6Volt till 12V är ju bestämd och första probset är värmeläktmotorn. På hyllan har jag några sprillans 12V fläktar från Webasto bensinvärmare där själva motorn och ev. fläktvinge såg ut att vara användbar.

Probset är ganska enkelt, nytt fäste/hål för motorn i gamla plåten och efter provkörning visade det sej att det var nödvändigt att gifta nya motorn med gamla fläktvingen. En 0,75 tjock valsad plåtremsa ökade upp storleken på den nya axeln perfekt och det blev presspassning på vingen.

Jag svetsar igen hålen efter gamla motorfästet på med lite färg å sen bara montera.

Roligaste stadiet i en renoverning, nymålat blankt och fint och lasset med nyfixade/blanka delar som bara väntar på få monteras tillbaka…

That´s all folks!

UPDATE!!

Tjae när Yngwie fått sin ”kutasomenidiotiskogentur” å frugan slog sej ner framför teven så drog det i pysselfingrarna så jag tassade ut i verkstan en sväng…

Kylarväggen som är gjord i plywood har fått mer än skit och en ny måste till. En bit ”släpvagnsplyfa” som blev kvar från renoveringen av släpvagnen passade mer än väl och värsta kruxet var att hitta rätt form av de tråkiga resterna.

Verkar som om den passar och testmonterar kylet.

Såå.. ingen kväll är fulländad utan lite kladd, klet & tunga thinnerångor. Kylet och kylarväggen fick tillsammans med bla. en nytillverkad batterihållare sin beskärda del av färgen. Imorgon stundar humortimmar då det skall monteras en del.

That´s all folks!

UPDATE!!

Guäaa!! *kräkas*… Stefan i Torpshammar har levererat en repsats till huvudbromcylindern (tack den behövdes!) Men trots det sorliga skicket fungerade bromsarna *ehh jaha??* och cylindern gick faktiskt att få i sär, fast man började snudd på misströsta när jag detaljstuderade den.

Isäriven ser den ut såhär…

Här upphonad samt ihopsatt med ny NOS kolv + alla tätningar *lycklig av alla kartonger och påsar med nya delar…

:
    På ett av bromsrören fanns det en begynnande rostskada så där tillverkas ett nytt.

Done!

Monterad huvudbromcylinder + bromsrör.

AHHH!! ett sprillans NOS bakre motorfäste komplett med motorkudde. Bara att montera…

Bakre motorfästet monterat, värmens fläktmotor och kuggstången oxå på plats. Saab måste varit jäkligt inovativa för hur många bilar hade kuggstång redan i början på femtiotalet. Många jänkare har snäcka än idag!

Well! motor och låda skall det petas på i morgon, häääng me…

UPDATE!!

Så har det varit motorskruvning för hela slanten. Diverse nylackade delar har åter kommit tillbaka på både motor och låda samt dessa två är åter en enhet.

Urtrampnings lagret…. Ja det benäms faktiskt lager i verkstadshandboken fast det helt saknar rullar, kulor eller dyligt.

Montering av svänghjul och den tidigare renoverade kopplingen. ”ANA påsen” innehåll: bultar till svänghjulet samt låsningen som syns på bilden. Givetvis ”NOS” *flin*
    På bilden syns även en av de så kallade sotluckorna?

Sotluckor ja? Nån som har mer koll på dessa motorer kanske skulle kunna tala om vad dessa är bra för. Visst namnet säger väl allt men ändå. Sitter totalt 4st på maskin. En på var gavel på blocket och så två direkt bredvid varandra under grenröret och ja.. Det är kolven och kolvringarna som skymtar inne i blocket där luckan skall sitta.

Lite mer ”hotrodding” eller kanske man ska säga hi-tech… På de äldre 92´orna sitter det en vevhusstyrd bränslepump här. På grund av ånglåsbildning trots diverse modefieringar med isoleringsbrickor så kom man inte runt probset och monterade därför en elektrisk bensinpump på modellerna från (minns jag rätt nu?) -54?? Well på min -56´a satt en pluggad pump som lock (har ju givetvis elpump då min är senare) men det ser ju ganska b ut. Törs inte säga hur det skall se ut egentligen och mest troligt skall det vara ett lock som det jag tillverkat av 3mm aluminium.

Med lite kabelslang och krympslang så blev det en ny kabel från brytarna till tändspolarna.

Monterat!

Motorn och växellåda sitter ihop, dessutom startmotor och främre motorfäste monterat.
    Lite skoj är det med tanke på att en annan som är van att jobba med v-åttor som man måste sätta upp i motorstativet, så har man till 92´an hela!! drivpaketet uppe på verkstadsbänken… Dessutom om man tar i och ”kräks” lite. Så kan man faktiskt lyfta ner hela rasket ensam och manuellt utan motorlyft.

Främre heavy duty motorkuddarna även på plats. Så nu fattas bara lite småsaker på maskin så är det dags för lyftet…

That´s all folks!

UPDATE!!

Tjae inte hunnit med så mycket pga. eljobbet på Ford -47´an tar tid men i alla fall fått på sista smågrejjorna på motorn och stoppat i den igen.

Här är ett supertips på hur man smörjer upp tröga wirar. Tejpa fast en tratt så det blir tätt mot höljet och häll i lite olja. Låt hänga lodrätt över natten sen jädrar e det smort! ja ehh.. nu behövde inte min kopplingswire hänga så länge men nu går den lätt igen.

Så iupp å i…

Vackert och fulländat!

Det är ju himla ”trist” att skruva ihop så jag väger upp detta med att bomba isär nåt annat. Instrumentbrädan kändes som ett lämpligt offer och åkte ut och isär innan jag kvällade.

UPDATE!!

Pysslat på lite grand under helgen, är ju annat som skall hinnas med oxå men har i alla fall renoverat och monterat ihop framvagnen på bägge sidor…

Drivaxel, bromsköld och hjulspindel klar för ihopmontering.

Givetvis så var bromsrören mellan hjulcylindrarna dåliga på bägge sidor så det var bara att tillverka nya.

Så smutt!! Injusterade/bytta spindeleder, Nya tätningar, nya lager, nya bromsar, nya rör, nya slangar… nytt nytt nytt!!! Alla fettnipplar är smorda och det är ett antal *ler* och det enda som återstår på framvagnen nu är luftning av bromsarna.

Ja ingen montering utan att få riva dän nåt annat. Rensade ur kvarvarande kablar och detaljer som skall bort under instrumentbrädan.

De här ni boys and girls i den yngre generationen, har ni sett 92´ans kör riktnings visare…
    Hur jäkla fräna är inte dessa då, skall definitivt vara kvar och skall moddas om till 12Volt. Lite hotrodding blir det nog oxå så lampan inne i pilen inte bara lyser utan kopplar den äver ett blinkrelä så den blir lite lättare att upptäcka. Känns inte sådär himla trafiksäkert egentligen med pilar eftersom en modern bilist knappt sett dessa på bild. BEVARAS å det bestämdaste!

Åsså var det då lucköppning… Kunde inte hålla mej längre utan var bara tvungen att se vad som dolde sej under dom popnitade plåtarna i golvet. ”lagningen” är omsorgsfullt gjord *hmmm nåja?* Med dubbla aluminiumplåtar. En på var sida om golvet, massor med popnit och burkar med underedsmassa kladdat över alltihop under bilen (slätt å fint)

Ahhh!! mindre dåligt än väntat å det här är kul. Ja det är inget skämt, ser riktigt fram emot att få sätta kapen å svetsen i detta…

UPDATE!!

Åkey, fortsatte där jag slutade sist med att skära ut golvet.

Skar ut en ny plåt, bockade en rill och svetsade dit den nytillverkade golvplåten.

Nytillverkad förstärkningsplåt på undersidan utmätt från det som bara fanns fragment kvar av.

Förvånande att insidan på tröskeln på en del ställen bara så kassa. En del sträckor är som nya men det skulle bli värre.

Ehh jaha, man tager vad man haver sa kajsa varg… VOLVO bälten i en en SAAB? TAS BORT, KASTAS… FÖRSVINNA!! *uhh kräkas!!*
    Moderna rullbälten skall monteras men definitivt inga som det står Volvo på.

Ytterligare en av Allans inovativa egenlösningar. Han har berättat det var problem med imma vintertid och det beror oftast på att fuktig luft inte kan evakueras ur kupen. Sagt och gjort, man monterar jätteslangarna från inkapade ventiler i både hjulhus och hatthylla *suck* TAS BORT!

Såå… började då det skojiga… Jag har rivit och renoverat allt från Fiat till Studebaker. Tiden och alla projekt borde ha härdat en men trots man vet att bilar ÄR sämre än vad man tror (this is a fact) Så blir man lika förvånad varenda evigaste gång hur jävla dålig och sorligt skick det är på vissa bitar. Håll i er och se hur härligt jävla uselt det visade sej vara under bakskärmen efter den dryga timmen det tog att få väck den…

Fortsättning följer… :TY

orre
    Deltagare

Jag trodde du hade ett nytt 92 projekt pågång, men besvikelsen la sig snabbt och jag läste igenom tråden istället för det var ett tag sen sist.

Dock är man ju super nyfiken på vad det är du hintar på ska hända med 92:an, sen kan jag inte få nog av 93/4:an heller.

Bra att du flyttar hit 92 projekt tråden var kul att läsa igen.
    Har mina idéer om vad som kan hända.

putsarn
    Deltagare

Det är en kulturgärning att du la upp tråden här också!

Underbart att läsa tråden igen.

hotrodder
    Deltagare

Tack för det och rysare, hemligheter eller bara allmänt tok? Det kommer nog att visa sig. 😀
    Hur som helst så minns jag att jag tillfälligt drabbades av riktigt rejäl ”down” när jag så hur kass 92´an var under skärmen men som sagt, ”Har man tagit fan i båten så får man även rå ro han i land” :WH

Del 2
    Vi tar oss nu tillbaks till den 16/5 2007 och klockan är 03:51…

Det är inte konstigt att en del tar till spriten, men va tusan! Har man tagit fan i båten e det bara att ro han i land. Hej hopp!
    Sista bilden får en på lite bättre humör, det är så vacker med ny plåt på en bil…

That´s all folks for the moment…
    Nu ska jag samla kraft och mental styrka.

Well!!
    UPDATE!!
    Med nya krafter kastade jag mej över 92´an igen..

Efter lite klurande så man inte ”kapar bort sej” så sjöng vinkelslipen sin sång…

Först och främst måste jag få till nytt golv att fästa upp tröskelbalk och sparklåda mot. Var ju liksom mest bara skrot/ingenting kvar av omlottsplåtarna och punktsvetsarna.

Ny golvplåt på plats.

Insidan av tröskelbalken är klar förutom längst bak mot hjulhuset där det blir en helt ny komplett balk.

Tillknäckt balk och upphäftad med några punkter. Golv, yttersparklåda och denna balk möts i tre omlottplåtar och jag bränner ihop alla med samma punkt.

Här.. ett tokbra tips hur man får plåten att ligga dikt an när man inte kommer åt från baksidan. Borra ett mindre hål i underliggande plåt där du skall svetsa och dra ihop med en plåtskruv. Svetsa i hålet brevid och växla dej fram.

Gamla domkraftsfästet renslipat och återanvänt.

Bättre än innan…

Klart fram till bakre hjulhus. sammla kraft, samla kraft, samla kraft, samla kraft………

Fortsättning följer…

Update!!
    Varit off ett par dagar men ikväll blev det i alla fall drygt 3-4 timmars gnet och bl.a fixat detta;

kapat och gjort klart för att ansluta sparklådans balk i bakre hjulhuset.

Så satt plåten där, slipat och klart.

Förberett för fastsvetsning av en nytillverkad underkant på sidopanelen.

Så satt oxå den där…

Framkant vid dörrgångjärnen…

That´s all folks

Åkey.. då var det faktiskt dags för… UPDATE!!!

Diverse pyssel och stök inför motormässan som var i helgen har tagit den mesta tiden…

Tack alla som pm´at skickat bilder osv. OVÄRDELIGT!! Sen så har det än en gång visat sej hur fantastiskt internet egentligen är som kontaktforum för vad ska man säga om pm´et som kom igår…
    Jag har en 92B -53 stående ett par kilometer från dig. Hör av dig om du vill komma och titta hur det ska se ut, är ganska disponibel under veckan….
    Först trodde jag det var ett skämt men ok, då klockan var strax efter tolv på natten så sms´ade jag killen om att det var jätteintressant och att vi kunde höras under nästa dag.
    Javisst killen ringer och berättar han nyss köpt en 92´a som nu är uppställd i grannbyn inte mer än 2km från min gård… *VA!!* Sikket jäkla råflyt och nu har jag både bilder mått och de uppgifter jag behöver…

Tusen gånger tack EDG på detta forum, kom och drick kaffe nån dag då du har mindre bråttom 😉

Åkey.. in i dimman för att jaga rost-trollen och allt annat bök för att en urkig å äcklig 92´a skall få ett nytt liv såå… hääääng me!

Såhär jäkla skoj såg det alltså ut med stötdämparinfästning och hemtillverkade genomslagsgummin.

Efter lite ”hackspettsrace” så såg det inte mindre munter ut under…

Urkapat…

Givetvis så var golvet och falsen där golvet möter hjulhusets insida bara skit så det var bara att fortsätta kapa.

Nån driftig bysmed har förstärkt med ett 45X45 vinkeljärn…

Ny golvplåt på plats med vikfals för punktsvetsning

Hörnet under bärarmen och torisionstavens infästning var givetvis oxå ruttet. Om någon undrar varaför jag inte tagit bort bakfjädringen utan lagar runt om infästningen så beror det på jag gjort bedömningen att det inte behövs. Dessutom är det ett ganska stort jobb då fjädersegmenten ligger om lott och innerändan lagras i varje aluminiumstycke ute i hjulhusen.

Högre skolan på plåtjobb! tankpåfyllninges hål är försänkt och jag vill återskapa orginalet så långt det är möjligt så med hjälp av lite trämallar skapas ett pressverktyg som jillras upp i verkstadspressen.

Plåttycket klart för fastsvetsning. Orginalet och biten jag utgått från syns i bakgrunden.

Fastsvetsat och klart..

åsså insidan i skuffen..

That´s all folks!!

Åkey… så var det då UPDATE!!

Några raska snitt med vinkelslipen åsså vart de ett jättehål…

Nya plåten till hjulhuset klar med rillor och kabelhållare…

åsså var den på plats.

Skärminfästningen och dubbelplåten där tak möter innerskärm fanns i princip inte så hela kanten måste nytillverkas. Krångligare än det ser ut eftersom tak och bakdel har en skarv som givetvis är tennad.

Tennet ligger centimetertjock just över skarven som antagligen kom till när 92´an väl fick skufflucka och givetvis har fukt krypit längs skarven så det rostat hål under tennet. Nåt som kan liknas vid cancer på gamla bilar som är tennade. Tennet isolerar och binder ihop plåten men låter även fukten vandra mellen tenn och plåt som kan vara så oerhört dålig att det bara faller isär när man väl rör i det.

Hjulhuset med övre skärminfästning och omlottplåt äntligen klart + rostskadan under tennet i skarven, även mutterstyckerna till skärmen är isvetsade i ovankant.

Åsså en bild på insidan.

UPDATE!!

Studentkörningar och allmänt en massa annat stök tar sin tid av programmet. Sommarens värmebölja gör även att det blir tungt att krypa in i ”grottan”, dra på sej overallen och smida plåt på en gamal Saab så det har avancerat lite långsammare senaste veckorna.
    Som om jag inte hade nog med funderingar och projekt så sålde jag i dagarna av min Ford Touring från 1926 till en annan lokal förmåga som tar vid där jag slutat. Sen hängde jag på släpvagn.. (försvinner ett projekt så måste man givetvis ha ett annat *skrattar*) och landade 04:00 söndag morgon med en trött fru i passagerarsätet och med 130mil på trippen hemsläpandes på detta…

Tjae.. NO COMENTS!! så nu snackar vi 92´a istället.. 😎

Framkant på hjulhus och skärminfästning var som så mycket annat helt kasst..

men inte längre.

Det är essa gånger man inser att man bara måste ha en ”krymp å sträck”.. denna plåtutbredning ska bli genomslagsgummi infästningar höger & vänster sida.

klara!!

Nu har även stötdämparinfästning blivit nytillverkad. Var just dessa delar som jag inte hade en aning om hur dom skulle se ut och ev. avstickande från orginalutförande, får jag ta då bitarna gjorts efter minnet, foto och diverse måttanteckningar. Tack än en gång alla som bistått med info.

Mycket bökiga delar i bakre hjulhuset, koppen/bullen för stödämparens övre fästbult är nu även på plats.

Stötdämparinfästningen in-mätt och på plats.

Så även genomslagsgummi infästningen.

Så flyttar man några decimeter längre bak. Äntligen börjar man se slutet av eländet i det här… hjulhuset

Japp! alla mutterstycken till skärmen ditsvetsade och nu är det bara lite pyssel med biten vid luftsläppen som skall fixas. Sen ere bara… att hugga in på andra sidan 😆

Kommer ligga lite lågt nu ett par dagar då vi dels har en student att fira av +jag har ett annat jobb att utföra, men på återsende…

Well, så var det då ÄÄÄÄÄNTLIGEN dags för UPDATE!!

Eftersom jag börjat köra långtradare igen så blir det lite glesare med både jobb på 92´an och uppdateringarna men såfort jag kommer hem så ere full rulle i verkstan. Åyes, knegat på lite i helgen så häng me..

Då jag inte fått nåt svar vare sej från turboputtarna på Turboforumet eller orginalfreaksen här om de lustiga ventilerna i skuffen så har jag haft beslutsångest i flera dagar. Flera har pekat på att dessa är ett orginaltillbehör dock bara en och inte två som på min. Hur som helst då detta säkert är ett riktigt extra ordinärt jävlar anama skitbratillbehörsdetalj så beslutade jag mej för att ha kvar en. Probset var bara hur det ska sitta, eller rättare sagt var. Skit samma, den hamnade på samma ställe som tidigare och skulle det sitta där det andra var så lär jag ju få leva med det. Hålen är i alla fall fixade och nu är äntligen ena hjulhuset klart *suck* one left!!

Lite rikt samt uppspacklad skärminfästning. Bottnade med glasfiberspackel där tennskarven var eftersom det var ganska så tjockt lager med tenn.

Egentligen helt jävla onödigt att spackla upp skarven på sparklådan eftersom den döljs av gummilisten men när farten är uppe så…

*urk* kräkas.. allmänt usel sidoklädsel och denna bild lägger jag in dels för att få visa den extraordinära oerhört sensuellt erotiska tillbehörsaskoppen DELET!! bort bort bort.. med den. Sen har jag inte heller tidigare visat vad som finns bakom klädseln..

Jopp!! ni ser rätt, mycket får man vara med om när man river i gamla bilar GULLFIBER!! man kan ju tro att det är en husvagn..

Sicket jäkla bök var det inte med att få bort andra bakskärmen då? Den första var ju så kass att den i princip bara var att slita dän. Den här däremot ser ut att vara i mycket bättre skick så med kirurgprecision måste den tas loss för skruva det är inte ens att tänka på när bultarna ser ut såhär.

Ahh så vackert! Slutdämpare från en 96´a som är bastant upphängd och 92án som bara ska ha en dämpare. Den här skall verkligen bort!!

Mmmm vad säger man.. centimetertjockt sotlager i avgasröret, här lär man ju tjäna hästar på att byta ut.

Som vanligt, bränn fast en mutter med svetsen på de avdragna/kapade bultarna sen ere bara att muttra loss.

Så var det bakstyckets tur. 1956års modell ska egentligen ha baklamporna i skärmarna och min har Allan givetvis utrustat med bägge varianterna. De äldre baklamporna är så mycket ballare och för mej är inget direkt heligt, Hotrodding you know! Därför så skall orginalen i skärmarna väck och de tidigare lycktorna monteras med rätt placering istället för den sneda monteringen som var.

Gamla hålen igensvetsade och inmätning av ny mer rätt placering.

Borrat, riktat och uppspacklat.

Så var det då åter igen dags för lucköppning fast på passagerarsidan, lika spännande fast nu börjar det bli segt. har ju gjort detta en gån redan å då är det inte lika kul.

Ahh efter urborrade popnitar så visade sej skadan vara mindre än jag trodde.

Renkapat och ny plåt påväg. Har föresten tills nu gjort av med noga räknat 2,5m² plåt.

Där satt den…

That´s all folks!

Update!!

Startade ett litet arbetspass med att göra klart golvplåtens förstärkningsbalk på passagerarsidan. Det är ju alltid kul att nytillverka sen blev det mest en jäkla massa skrotning..

Dörrackarns sista två skruvar gick givetvis inte att få upp. När det gäller skruvar/bultar är ju ”lagen” att det alltid är de/den sista bulten som inte går att få upp.. Använder mej därför av en gyllene tillämpning som innebär att man ska alltid tar den sista bulten först… *ehh.. ja ni förstår va?

Well.. ingen bultj*vel ska bestämma över mej så…

Ahh.. känslan är snudd på förlösande…

Sista lucköppningen *kling skål!!* (tror jag) Har iaf. inte sett någon fler popnitad aluplåt. Lika trist uppenbarelse som med de andra.

Under popnitad aluplåt hittade jag en gammal svetsad lagning med 2mm plåt och under den plåten, fanns de sorliga resterna av orginalsparklådan.

Ser genast mycket bättre och renare ut med den kassa plåten bortkapad.

återstår att se vad som hinns med imorgon innan jag sätter mej i lastbilen och far söderut.

Well! en sista UPDATE!! innan jag åker iväg och lastar för att köra till Göteborg..

Fortsatte på den inslagna vägen och återskapa golvet mot sparklådan..

Nu är i alla fall främre halvan av 92´an helt rostlagad och färdigsvetsad…

Mer än halva insidan på sparklådan mot golv oxå klar. Undersidan blir nu mer eller mindre ren transport då hela infästningen mot golvet är nytt,

That´s all folks..

Hum!! var helt klart ett tag sen men nu… ere iallafall äntligen dags för UPDATE!!

Då man ligger ute efter vägarna mestadels av dagarna på veckorna så är det massor med saker som ska hinnas med på gården och skogen när man kommer hem.
    Som vanligt har man hög ambition att hinna med massor men det blir oftast inte mer än hälften av planerat. Well, hur som helst har jag lyckats vara i verkstan och lägga tid på 92´an en dag nu efter helgen innan det är dags att äntra hytten och åka söderut..

Innertaket såg bara så för*vligt ut.. Målat vitt med någon slags färg för massor med år sen så ett nytt ska sys upp.

Våffelpappen hängde ner och stålspanten som höll upp tyget var tämligen rostskadade. Tyget var bitvis så skört att det bara föll i bitar.

Åter till plåtjobbet, bakre delen av sparklådan på insidan återstod att fixa.

En halvtimme senare satt plåten där.

Undersida…

Domkraftsfästet losskapat från resterna av gamla sparklådan och fastsytt på den nya.

Sparklådans ytterdel fastsvetsad. Yngwie släpper inte husse med en sekund då han tydligen känner på sej att han ska åka iväg med lastbilen ikväll.

Så börjar det då vara dags för det sista stora plåtjobbet.. Innerskärmen bak på höger sida. Kanske inte lika dålig som på andra sidan men jobb finns det hur som helst.

Bromslang/wire och bärarm demonterade.

That´s all folks..

Update!!

Lite rikt och plastning på insidan av trösklarna…

Börjat riva det sista bakre hjulhuset, efter bortfräsning av gamla underedsmassan så visar det sej faktiskt vara i mycket bättre skick än andra sidan…

Ehh.. ja på så sätt att det inte är samma ställen som e lika dåliga 😎

Ser mycket trevligare ut.. the show go on…

]UPDATE!!

Japp nu husbilsobjekstkontroll, planering av bärgning av den uppstartad å semester avklarad. Så sista dagen innan jobb å ny resa till Falkenberg tillbringade jag i verkstan. Varsågod, alla som väntat…

*Kräkas* skitjobb och det är bara vrida upp stereon å sätta på hörselskydden för det måste göras… Nu är allafall golvet och torpeden färdigslipade och klarat för grundning.

Sparklådornas i och utsida riktade, plastade och färsiga för slipgrund.

Börjat på med rikten på sidostycket framför bakskärmen.

Så var det dags att kapa bort lite mera rostroll…

Insidan av hjulhuset bakom baksätet ser mindre skoj ut..

Stora hålet…

*hmm..* ja!!

Åyes… så vackert…

Baksätespassagerarna sitter numer torrt.. *ler*

That´s all folks!!

Åyes så var det då dags för en… MEGABAMSINGUPDATE!! :applause:

Pysslat på lite av och till den senaste tiden och inte tyckt det varit såvärst mycket att visa upp men nu så…

Övre skärminfästning misstänkte jag var lika ”rolig” som på andra sidan. För ni som följt tråden vet ju att det är här skarven mellan tak och bakdel finns som dessutom är tennad. På alla karossrenoveringar så är just dylika skarvar de som är dom mest besvärliga ställerna att laga. Det är ruskit svårt att få plåten fri från gammalt tenn, svetsen spottar och fräser + svetsfogen blir varken bra eller genombränd och det är ett jäkla stök att få bra.

Nja.. väntade med finpysslandet och ”frökenjobbet” med att fixa övre skärminfästningen och inriktade mej på det väntande grovjobbet som visade sej när sedan jag fräst bort underedsmassan.

Mmmm tjusigt värre sen diverse popnitade hobbylagningar spettats bort..

Tjae.. var bara till å ta tjuren vid hornen å kapa och slipa bort skiten.
    Innerskärmens kant mot takpartiet är nu klart och bildar en dubbelplåtsförstärkning för mutterstyckena till skärmen.

Japp efter ett gäng svordommar skrik å suckar så satt plåten och mutterstycken på plats. Svetskarvar är nerslipade och allting klart för rikt.

Hehehehe… det tar sej sa mordbrännarn! nu ere inte så fasligt långt kvar och rostlagningen går mot sin slutfas.

Diverse nytillverkade plåtdetaljer som: stötdämparbalk, genomslagsgummiinfästning, Kopp för stötdämparinfäsning, Fjäderfäste…

Stötdämparbalk på plats…

Genomslagsgumminfästning på plats…

En av de sista större rostskadorna…

No coments!

Blankt snyggt å ingen rost…

Slipade svetskarvar på insidan.

bakre sparklådeinfästning helt klar samt fastsvetsat fäste för den främre stänklappen.

SISTA!! rostskadan som står på programmet härnäst. Sedan återstår bara ett fäste + 2 stag som skall sys dit i skuffen. Sen e jag runt.
    Så.. That´s all… och orginalfreaks kan sluta läsa här och invänta nästa update…

Ni övriga.. dags för HOTRODDING :CE

Har läst denna tråd förut men det tål att läsas igen!! Du borde nästan ge ut den i bokform!! Så himla fränt :CE :AP :CH

hotrodder
    Deltagare

Så fullständigt värdelöst med att geting fimpat alla bilder :WH
    TACK som fan…. 👿
    Mod. kan ta bort den här tråden då jobbet att återskapa bilderna med i sina nlägg är alldeles för stort.

Ni som vill ha lite koll vad som händer och sker med bla. 92´an får söka sig till

http://www.x-tech.se

Där fortlöpande uppdateringar på olika jobb görs.
    Senast i eftermiddag åkte maskin ur 😮

Inte missa!

hans h
    Deltagare

Jag vill gärna se vad som har hänt, vad som händer och vad som kommer att hända med 93-4:an.
    Den bilen … :CH

Är det din Volvo Ew140?
    Jag ber om ursäkt om instruktionsboken skulle visa sig ha några fula inslag. Jag jobbade med dessa böcker i slutet av 90-talet och EW140 var den sista jag ”petade” i. :TY

hotrodder
    Deltagare

@hans H wrote:

Jag vill gärna se vad som har hänt, vad som händer och vad som kommer att hända med 93-4:an.
    Den bilen … :CH

Är det din Volvo Ew140?
    Jag ber om ursäkt om instruktionsboken skulle visa sig ha några fula inslag. Jag jobbade med dessa böcker i slutet av 90-talet och EW140 var den sista jag ”petade” i. :TY

Mmmm 93-4´an kommer nog upp den oxå tids nog, det står inte helt still 😎
    TROTS, det ofta står såhär mycket jobb och väntar utanför verkstan…

Visst är EW 140´n min 😮
    Jag har länge suktat efter en hjulgrävare och när jag jag blev erbjuden den förra veckan så kunde jag inte låta bli. Visseligen låg den i en helt annan prisklass än vad jag tänkt mig men affärn blev så pass okej ändå. Fast idag när jag servat och bytt en del filter för närmare 3000kr och bland annat pytsat i 230 liter hydraulolja a´19 spänn litern. Så kan man ju börja fundera på vad jag gett mig in i…

emul
    Moderator

Vi blir också tokiga……… Får jag be dig återkomma när vi ordnat egen lagring så att det inte kan hända sånadär idiotier igen? Jag älskar dina trådar….. :CH

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng