Bur till 96’an

Forum Övrigt SSR Bur till 96’an

Detta ämne innehåller 16 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-06-30 16:16.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12809

    anonymous
    Deltagare

    Vart hittar man det?
    Vad kostar det ca?

    Vill helst at bolt-on så det går att ta bort buren och återställa bilen i orginalskick.

    Mvh Daniel

    #87553

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    http://www.svetsosmide.se/

    Guss 08/57030022

    Har förr handlat av båda och de passar.

    /B

    #87554

    anonymous
    Deltagare

    Tack! ska höra med dom.

    Kan du något ca pris så här på rak arm?

    #87555

    wibbe60
    Deltagare

    Är på gång och skall plocka isär en RC v4:a. Den innehåller en båge som kan bli över för en billig peng.

    #87556

    mats a
    Deltagare

    Guss säljer burar för ekonomi, dvs enkel dörrsträva, för ca 2000 som byggsats. Däremot är jag osäker om huruvida diameter och godstjocklek skiljer sig mellan grp E och H. Hade du tänkt tävla måste ju buren svetsas förutom att skruvas. Hur tänker du med ”bolt-on”?

    #87557

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Har lösa burar,en som bara är bultad (gk för rally).Ring 070/1705986 Finns utanför Hallstavik ca 8mil från Stockholm.
    /Tobbe

    #87558

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Har lösa burar,en som bara är bultad (gk för rally).Ring 070/1705986 Finns utanför Hallstavik ca 8mil från Stockholm.
    /Tobbe

    Tja! Jag hör av mig till dig i veckan eller början på nästa!

    #87559

    anonymous
    Deltagare

    Guss säljer burar för ekonomi, dvs enkel dörrsträva, för ca 2000 som byggsats. Däremot är jag osäker om huruvida diameter och godstjocklek skiljer sig mellan grp E och H. Hade du tänkt tävla måste ju buren svetsas förutom att skruvas. Hur tänker du med ”bolt-on”?

    Med bolt-on tänker jag att man bultar fast buren i bilen.

    #87560

    mats a
    Deltagare

    Inlägg raderat av Mats A

    #87561

    eriks
    Deltagare

    Hej!

    Well, here in Tyskland you can participate in Rallyes with only a rollbar (rollcage recomended) in the class up to 2000ccm. If you have more than 2000ccm, than you have to use a rollcage.
    In both cases it is allowed to bolt the bar/cage in, or weld it.

    Best Regards,
    Erik

    #87562

    mats a
    Deltagare

    Hello, Erik.

    It’s amazing how rules differ from country to country. So you can enter a rally in Germany with, for example, an Opel Ascona A with a 1900cc engine, tuned to approx 160bhp with a bolted rollbar? I wouldn’t dare think of the consequenses flipping over several times in, say, 75 mph into the woods, and finally hitting a tree and the bolts holding the bar get ripped out of the floor? It would seem like stepping on a tin can, I assume.

    I think I stick to my welded rollcage…

    #87563

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    #87564

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    OK. Jag undrar fortfarande om du tänker tävla med bilen. Ingen tekniker i världen, nå Sverige då, godkänner en enbart bultad bur för tävling.

    Jodå! Det krävs inte svetsning. Se Bilsportförbundets regler.

    Dessutom är det lite svårt att svetsa fast homologerade bågar i aluminium…

    /B

    #87565

    mats a
    Deltagare

    Tamesjuttan! Där står det ju…

    ”Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISO standard). Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimikrav på fastsättning. Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas till förstärkningsplattorna, skyddsburen får svetsas till chassie/kaross. Skyddsburens fastsättningsplattor får inte svetsas direkt mot chassie/kaross utan att förstärkningsplatta är monterad.” (GT 5.8.2.2.2 Skyddsburens infästning i chassiet)

    Jag har tagit bort mitt självsäkra uttalande ovan. Men jag skulle ändå aldrig drömma om att inte svetsa…

    #87566

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Att svetsa en bur i karossen kräver ju att det blir bra svetsar. Vi hade ett skräckexempel på en besiktningskurs för rätt många år sedan där svetsen hade utmattat godset i karossen så att det var av typen ”riv längs den tandade kanten”.

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng