Byta bränslepump og900 -92

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta bränslepump og900 -92

• Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-06-18 20:07 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    martinhbg
    Deltagare

Hej alla!

Jag ska byta bränslepump på min og900 från -92 och undrar om någon vill tala om hur man gör? Det är säkert jättelätt men jag har aldrig hållt på med bränslesystemet på någon bil så here goes…

1. Den sitter under baksätet?
    2. Hur gör man för att det inte ska läcka bensin överallt?
    3. Antar att man ska ta loss kablarna till batteriet först?
    4. Några speciella handgrepp man behöver göra?
    5. Några andra saker att tänka på?

Tacksam för svar!

matthias r
    Deltagare

Hej.
    1. Nej, under bagagerumsgolvet. Mycket lättåtkomlig efter att golvplattorna skruvats bort. Pumpen sitter under ett nertryckt skyddslock(det stora, till vänster) som demonteras med fingrarna eller en skruvmejsel.
    2. Stå utomhus och jobba med tanke på ångorna! Använd typ diskhandskar, för bensin kommer du onekligen att få på händerna. Hudkontakten med soppa är inte så värst nyttig. Pumpen ska lyftas upp ur medelst en vinkling av hela enheten. Det mest effektiva för att få bort det spill som kan bli är att lägga ut gamla frotte-handdukar eller i alla fall bra trasor runt pumphålet. Ju fler dess bättre. När den nått över tank-kanten, vinkla enheten så att mesta möjliga mängd bensin som finns i pumpens ”uppsugningsburk”, kan hällas tillbaka i tanken.
    Ha ett kärl, hink etc bredvid pumphålet, där du kan lägga pumpen innan du tar med den ut ur bilen

3. Rent krasst är det inte nödvändigt, kablaget till pumpen är strömlöst så länge tändningen är avslagen. Men visst kan det upplevas tryggare att jobba under total strömlöshet i alla fall när det gäller att handskas med bensin, så why not. Faktiskt blir det ju en liten, liten ljusbåge tex från en bagagerumsbelysning som tänds eller släcks och bensinångor är EXPLOSIVA…

4. Spraya ner något väldigt bra smörjmedel som inte löser upp plast, på pumpens slanganslutningsnipplar. De är av plast och blir väldigt spröda med åren. Efter att du lossat nipplarnas hållbygel (en torxskruv) ska nipplarna försiktigt dras ur pumpens utlopps respektive retur-tilloppsrör. Men de går pga denna sprödhet ofta av. Så handskas jätteförsiktigt med dem under detta moment.

Pumpens hållring kan sitta berghårt och du bör ha det rätta verktyget för att lossa den.
    Ska försöka ta kort under dagen och lägga ut här, på ett sådant.
    Efter att du fått loss hållringen, MÄRK UPP eller memorera pumpens läge tex med hjälp av digitalkameran. Pumpens ska sedan vridas till ett visst läge och där tas upp. En viss vinkling krävs då det finns en uppsugningsanordning/snorkel längst ner på pumpenheten. När du ser det hela framför dig är det enklare än vad det kan låta här och du kommer strax själv att komma på hur enheten ska vinklas.

5. Faran med ångor och hudkontakt som nämnts härovan. Använd ingen sladdlampa e dyl i bagageutrymmet under arbetet, använd pannlampa eller ficklampa. Nipplarnas sprödhet som nämnts härovan. Även kablagets kontaktstycke kan ta fast hårt i pumpen och kräva försiktighet vid demontering.
    Något år införs olika färgmärkning på nipplarna så man inte ska kunna förväxla tryck respektive returledning. PÅ äldre bilar är bägge nipplarna vita och förväxling är möjlig.
    Så MÄRK UPP även ledningarna. Pumpen har märkning ”Pressure” resp ”Return” för anslutningarna ifråga.

6. Lycka till!

walle
    Deltagare

ring mig så förklarar jag allt mvh niklas
    0738368638

martinhbg
    Deltagare

@Mattias R: Jättetack för råd och tips. Undrar hur länge jag hade letat efter pumpen under baksätet 🙂 Orkar du vore det kanon med en bild 🙂
    @Walle: jag ringer i början av nästa vecka – ingen tid för bilskruvande i helgen tyvärr!

eilsys
    Deltagare

Jahadå… Nu har man satt sig i klistret igen.
    Tittade på denna tråd och tänkte att jag nog skulle kunna klara av detta, tillsammans med Heynes manualen.
    Har nu plockat lossa allt och plockat ut pumphuset ur tanken.
    Det som inte framgår riktigt av alla instruktioner är att själva elpumpen ju sitter fast med hårdplaströr som värme-krympts på nippeln. Dettaa rör/slang är inte roligt att jobba med och jag själv lyckades just trasa sönder det för mig.

Nu är det också Lördag idag så jag vetef.n vart jag skall hitta ett sånt här rör? Verkar inte som att de finns på biltema, eller? Vad heter det egentligen?
    Vet heller inte om det behövs något verktyg för att sätta på dem eller om det räcker med värmepistol (eller kanske kokvatten)

Är det någon som vet kan hjälpa mig?

cabmange
    Deltagare

Förmodligen är det samma som i 9000 och vill du åka 20 så har jag rn komplett pum070-3430646

eilsys
    Deltagare

Tack men jag tror att jag kommer fixa det. Köpte vanliga bränsleslangen på biltema och några rostfria slangklämmor.
    Var lite osäker på att ha slangklämmor i benistanken men jag hörde från annat håll att det är ganska vanligt blande dem som uppgraderar sin bensinpump.
    Sen är det väl en chansning med slangen från biltema men… Någon som provat denn? 8mm var den invändigt i alla fall och rätt tjocka armerade väggar. Och benin skall den väll tåla hoppas jag …

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng