Byta gummidrivknutar 63

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Byta gummidrivknutar 63

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Byta gummidrivknutar 63

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 28, 2014 at 06:17 #26577

      Tjenare!

      Tänkte ge mig på att byta inre gummidrivknutarna på bilen så lite tips om snabbast smidigast vore bra! 🙂

      Går det att byta dem inre på plats? bara släppa på halvorna och byta gummihalvorna?..
      Eller måste man demontera axeln?

      Dem yttre tillvägagångssätt?

      Mvh

        oktober 31, 2014 at 05:42 #199218

        Ingen som vet?

          oktober 31, 2014 at 17:35 #199244

          Näee, jag kör med stålknutar nästan överallt numera.
          Men jag tror att du behöver lossa iaf nedre led till spindeln ur A-armen för att få isär inre och yttre halva så du kan byta gummina, annars blir det trångt vill jag minnas.

          /D

            november 1, 2014 at 16:07 #199270

            Man måste lossa styrspindeln och fälla ut så att drivaxelns splines släpper därefter dela halvorna. Inre korset får man bort med en skruv som håller korset till diffen. Nästan klart!

              november 2, 2014 at 18:44 #199295

              Hm. Jag behövde inte ta bort medbringaren från diffen när jag bytte, utan trädde bara över de nya gummina… det var dock år och dag sedan, så jag kan inte säga att jag minns exakt hur jag gjorde!

                november 17, 2014 at 00:35 #199659

                Enklaste vägen:
                Ta av hjulet. På insidan av hjulspindeln, i uppkant, hittar du två finggängade skruvar, med 3/4″ fattning (vanlig 19 mm-hylsa duger också till att lossa dem). Skruvarna håller styrarmen till lagerhuset, i uppkant, och håller även övre spindelleden på plats.
                Lossa dem. Nu kan hela hjulspindeln vikas ut, och då åker den splines-ade drivaxeln ur inre drivknuten.

                Inne i drivknuten hittar du en skruv med 1/2″ fattning. Den lossas med en 1/2″ hylsa eller riktigt bra 6-kantig 13 mm hylsa. OBS att hylsan måste vara tunnväggig, annars får den inte plats inne i drivknuten. Lossa nämnda skruv. Nu kan du dra ut hela inre drivknuten och sätta den i skruvsstycket för att byta gummina.

                Knutens samtliga fyra skruv lossas och halvorna delas. Därinne hittar du gummina, du ser hur de nya ska monteras.

                Två moment som kan ställa till besvär är;

                1. Drivaxeln kan kärva fast något fruktansvärt i inre drivknuten. Om du inte lyckas få ur den, så lossa innerknutens fyra skruvar när knuten sitter på plats. Knuten blir då delad och drivaxeln kan vikas ut. Men innerknutens medbringare sitter då kvar på drivaxeln. Den måste tvingas av med avdragare, inåt motorrummet.
                2. Gängbrickorna på innerknuten kan lossna ur sitt läge. Då går det inte att skruva åt skruvarna igen i och med att gängbrickan bara snurrar.
                En liten svetsloppa löse problemet och håller gängbrickan på plats. vilket är inre drivknutens inre kåpa, den s k gängkåpan.

                  november 17, 2014 at 11:42 #199676

                  @Matthias R wrote:

                  …Ta av hjulet. På insidan av hjulspindeln, i uppkant, hittar du två finggängade skruvar, med 3/4″ fattning (vanlig 19 mm-hylsa duger också till att lossa dem). Skruvarna håller styrarmen till lagerhuset, i uppkant, och håller även övre spindelleden på plats.
                  Lossa dem. Nu kan hela hjulspindeln vikas ut, och då åker den splines-ade drivaxeln ur inre drivknuten.

                  Ähum! Värt att påpeka här är att tar man bort dessa två bult så är hela den uppspända fjädern med tallrik lossad (!) 😯 , så det kan vara värt att säkra upp denna innan man börjar bryta och banka. Sen skyndar man sig att stoppa i en bult i hålet för att låsa den till man är redo att montera tillbaka grejerna.

                  /What could possible go wrong?

                    november 17, 2014 at 16:38 #199687

                    Riktigt bra beskrivning tackar! Har nu bytt gummit men gjorde allt på plats.

                    1. Släppte på halvorna.
                    2. Tog loss medbringare från diff
                    3. Monterade i bakvändordning

                    Blev lite vobbligt när man snurrade på hjulet men när man släppt när bilen och rullat lite var inre knuten “rak” igen 🙂

                      november 17, 2014 at 16:39 #199688

                      Ska prova den andra metoden på andra sidan 🙂

                        november 17, 2014 at 17:52 #199691

                        @Dicst wrote:

                        @Matthias R wrote:

                        …Ta av hjulet. På insidan av hjulspindeln, i uppkant, hittar du två finggängade skruvar, med 3/4″ fattning (vanlig 19 mm-hylsa duger också till att lossa dem). Skruvarna håller styrarmen till lagerhuset, i uppkant, och håller även övre spindelleden på plats.
                        Lossa dem. Nu kan hela hjulspindeln vikas ut, och då åker den splines-ade drivaxeln ur inre drivknuten.

                        Ähum! Värt att påpeka här är att tar man bort dessa två bult så är hela den uppspända fjädern med tallrik lossad (!) 😯 , så det kan vara värt att säkra upp denna innan man börjar bryta och banka. Sen skyndar man sig att stoppa i en bult i hålet för att låsa den till man är redo att montera tillbaka grejerna.

                        /What could possible go wrong?

                        Ähum 2:
                        Jag läser ju som en kratta. :bh :sry Matte menar ju de två andra bultarna som sitter ortogonalt mot de jag tänker på. Då är det ingen fara, men man behöver vara ganska bestämd i arm och hand (eller ta hjälp av en liten domkraft) för att positionera in spindeln tillbaka mot bultarna sen.
                        Lycka till!

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.