Byta gummidrivknutar 63
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Byta gummidrivknutar 63
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Byta gummidrivknutar 63
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-17 17:52 av Dicst.
-
FörfattareInlägg
-
Tjenare!
Tänkte ge mig på att byta inre gummidrivknutarna på bilen så lite tips om snabbast smidigast vore bra! 🙂
Går det att byta dem inre på plats? bara släppa på halvorna och byta gummihalvorna?..
Eller måste man demontera axeln?Dem yttre tillvägagångssätt?
Mvh
november 17, 2014 at 00:35 #199659Enklaste vägen:
Ta av hjulet. På insidan av hjulspindeln, i uppkant, hittar du två finggängade skruvar, med 3/4″ fattning (vanlig 19 mm-hylsa duger också till att lossa dem). Skruvarna håller styrarmen till lagerhuset, i uppkant, och håller även övre spindelleden på plats.
Lossa dem. Nu kan hela hjulspindeln vikas ut, och då åker den splines-ade drivaxeln ur inre drivknuten.Inne i drivknuten hittar du en skruv med 1/2″ fattning. Den lossas med en 1/2″ hylsa eller riktigt bra 6-kantig 13 mm hylsa. OBS att hylsan måste vara tunnväggig, annars får den inte plats inne i drivknuten. Lossa nämnda skruv. Nu kan du dra ut hela inre drivknuten och sätta den i skruvsstycket för att byta gummina.
Knutens samtliga fyra skruv lossas och halvorna delas. Därinne hittar du gummina, du ser hur de nya ska monteras.
Två moment som kan ställa till besvär är;
1. Drivaxeln kan kärva fast något fruktansvärt i inre drivknuten. Om du inte lyckas få ur den, så lossa innerknutens fyra skruvar när knuten sitter på plats. Knuten blir då delad och drivaxeln kan vikas ut. Men innerknutens medbringare sitter då kvar på drivaxeln. Den måste tvingas av med avdragare, inåt motorrummet.
2. Gängbrickorna på innerknuten kan lossna ur sitt läge. Då går det inte att skruva åt skruvarna igen i och med att gängbrickan bara snurrar.
En liten svetsloppa löse problemet och håller gängbrickan på plats. vilket är inre drivknutens inre kåpa, den s k gängkåpan.@Matthias R wrote:
…Ta av hjulet. På insidan av hjulspindeln, i uppkant, hittar du två finggängade skruvar, med 3/4″ fattning (vanlig 19 mm-hylsa duger också till att lossa dem). Skruvarna håller styrarmen till lagerhuset, i uppkant, och håller även övre spindelleden på plats.
Lossa dem. Nu kan hela hjulspindeln vikas ut, och då åker den splines-ade drivaxeln ur inre drivknuten.Ähum! Värt att påpeka här är att tar man bort dessa två bult så är hela den uppspända fjädern med tallrik lossad (!) 😯 , så det kan vara värt att säkra upp denna innan man börjar bryta och banka. Sen skyndar man sig att stoppa i en bult i hålet för att låsa den till man är redo att montera tillbaka grejerna.
/What could possible go wrong?
Riktigt bra beskrivning tackar! Har nu bytt gummit men gjorde allt på plats.
1. Släppte på halvorna.
2. Tog loss medbringare från diff
3. Monterade i bakvändordningBlev lite vobbligt när man snurrade på hjulet men när man släppt när bilen och rullat lite var inre knuten “rak” igen 🙂
@Dicst wrote:
@Matthias R wrote:
…Ta av hjulet. På insidan av hjulspindeln, i uppkant, hittar du två finggängade skruvar, med 3/4″ fattning (vanlig 19 mm-hylsa duger också till att lossa dem). Skruvarna håller styrarmen till lagerhuset, i uppkant, och håller även övre spindelleden på plats.
Lossa dem. Nu kan hela hjulspindeln vikas ut, och då åker den splines-ade drivaxeln ur inre drivknuten.Ähum! Värt att påpeka här är att tar man bort dessa två bult så är hela den uppspända fjädern med tallrik lossad (!) 😯 , så det kan vara värt att säkra upp denna innan man börjar bryta och banka. Sen skyndar man sig att stoppa i en bult i hålet för att låsa den till man är redo att montera tillbaka grejerna.
/What could possible go wrong?
Ähum 2:
Jag läser ju som en kratta. :bh :sry Matte menar ju de två andra bultarna som sitter ortogonalt mot de jag tänker på. Då är det ingen fara, men man behöver vara ganska bestämd i arm och hand (eller ta hjälp av en liten domkraft) för att positionera in spindeln tillbaka mot bultarna sen.
Lycka till! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.