Byta handbromsvajer OG900 (88-93)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta handbromsvajer OG900 (88-93)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta handbromsvajer OG900 (88-93)

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 14, 2014 at 20:56 #24606

      Hej,

      Jag kommer behöva byta handbromsvajern på höger sida på min Saab 900i från 1988 då vajern är av. Hur svårt är det att byta en handbromsvajer? Är det något särskilt jag behöver tänka på? Det här gäller alltså det nya bromssystemet med handbromsen bak (88-93). Jag är någorlunda händig men ingen mekaniker. Behöver jag byta båda vajrarna eller bara den som är av?

      Jag har verkstadshandboken på PDF men inte där jag befinner mig just nu. Tack på förhand för svar!

      Mvh Johan

        augusti 14, 2014 at 22:29 #198281

        Det är ett skapligt enkelt jobb:
        Hissa upp bilen så du får av hjulet, sedan hakar du av vajern från bromsoket, det underlättar då ifall du trycker in den lilla armen på bromsoket som vajern sitter i (handbromsen ska ej vara åtdragen i bilen), se till så att vajern kan gå fritt genom den lilla öglan som sitter på länkarmen.
        Sedan går du in i bilen och lyfter upp sittdynan till baksätet så ser du vart vajrarna går ut genom golvet. Du kan dra in vajern i bilen nu eller senare.
        Demontera sedan mittkonsolen och skruva lös vajern från spaken, vajrarna sitter också i ett litet fäste under mattan strax bakom mittkonsolen, sitter med en torx tror jag.
        Sen så är vajern lös, det är nog en smaksak vid vilket tillfälle man drar in vajern genom golvet, på 4/5-dörrars så kan man dra in den på en gång och låta den hänga ut genom ena bakdörren men i en 2/3-dörrars bil så kanske det är lättare att dra in den i bilen efter den är helt lös?

        Inte den bästa beskrivningen och inte i någon speciell ordning men det ger dig en liten överblick. Någon fyller säkert i om jag glömt något 😳
        Byta handbromsvajer var det startade min karriär som “hobbymekaniker” strax efter att jag fick körkortet, en kompis hade dragit av bägge vajrarna bak på min dåvarande 900c när han var ute och sladdade. :ID

          augusti 15, 2014 at 20:20 #189883

          Tack för svaret! 🙂

          Nu har jag fått tag på min verkstadshandbok och det såg ju inte helt omöjligt ut att göra själv. Det krångligaste verkar vara att demontera hela mittkonsolen. En fråga återstår dock: Behöver jag byta båda vajrarna eller räcker det med den som är av? Den gamla vajern kan ju kanske ha blivit längre.

          Mvh Johan

            augusti 15, 2014 at 21:53 #189704

            Du behöver bara byta den som är av om inte den andra är i dåligt skick. Det är lite pill att ta bort mittkonsolen men håll reda på skruvarna och var försiktigt så går det nog bra 😉
            Du kan justera vajern vid handbromsspaken och på vissa bilar så finns det en justerskruv även på vajern strax innan den går ut genom golvet bak i bilen (vet inte om det är CC som har det?)

            /Anton

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.