Byta hjullager fram på 9000?

Forum / Övrigt / Allmänt / Byta hjullager fram på 9000?

Forum / Övrigt / Allmänt / Byta hjullager fram på 9000?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 1, 2005 at 17:11 #12188

      Det rumlar på vänster fram på familjebilen och alla tecken visar att det är framhjulslagret. Det lär inte vara speciellt svårt att byta, men..

      Något att tänka på innan byte?
      Tidståtgång?

        februari 6, 2005 at 16:02 #84656

        Eftersom den massiva responsen på min fråga uteblev tänkte jag berätta hur det gick. Framhjulslagret var orsaken till oljudet. På Biltema köpte jag ett framhjulslager. Det var märkt med Timken på kartongen, men det stod SKF präglat på lagret.

        • Jag lossade navmuttern med hjulet i marken.
        • Av med hjulet och av med bromsoket och hängde upp det i fjädern. (7 mm insex)
        • För säkerhets skull skruvade jag av sensorn för ABS.
        • På med en avdragare för att få loss bromsskivan som lossade efter en stunds “smek”
        • På baksidan av lagerhuset sitter fyra insexbultar som håller navet/hjullagret mot lagerhuset. De var inga problem att lossa. Problemet var nu att navet/hjullagret satt fast förankrat i lagerhuset med hjälp av rost. Jag duschade anliggningsytorna med rostlösning och lät det verka över natten.
        • På med avdragaren igen och försökte få loss navet från huset.
        • Resultatet blev att hjullagret delade sig på mitten utan att navet lossade från huset. Till slut lossade sk*ten genom att jag med vinkelslipen skar ett litet snitt i navets hus så att det lättare gick att få in en huggmejsel för att tvinga isär delarna. Efter en stund lossade lagret.
        • Rengöring av ytorna och sparsam insmörjning av anliggningsytorna med alu-fett.
          (Tänkte på nästa stackare som skall byta. )
        • Lagret passade fint och det var inga problem att återmontera grejerna.
        • Momentdragning av skruvförbanden, på med hjulet och iväg på provtur.
          Klart!
          februari 14, 2005 at 21:05 #84657

          Så gjorde jag med…alla 3 gångerna…ursäkta att jag inte läst tidigare.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.