Byta slavcylinder ng 900 Tips,trix o ideer önskas

Forum / Övrigt / Allmänt / Byta slavcylinder ng 900 Tips,trix o ideer önskas

• Författare

Tjena alla.

Ska byta slavcylinder på min 900 ng.

Aldrig gjort detta förut och tänkte samla på mig så mycket tips o ideer som möjligt innan jag sätter igång.

Gärna grundligt från start hur man delar motor o låda.
      Om jag behöver domkraft, motorlyft mm.

Tacksam för alla svar.

MVH Fredrik

november 5, 2008 kl. 15:37 #129861

Är det den äldre typen av motor så vet jag i alla fall att du inte behöver dela motor å låda! Kopplingspaketet sitter ju framför motorn. Ta av plasstkåpan där så ser du. Jag bytte på min -84:a för ett år sen, tycker det var ricktigt smidigt. Du får ju börja med att trycka in kopplingen och lägga en distans runt solfjädern på tryckplattan, jag tog ett gammalt bromsrör till detta! Sedan får du lossa axeln genom att gänga dän plasstgrejen där och sätta i en skruv i stället som du kan ta i på med ett platthjärn eller något försiktigt så den inte slår in i kylaren, eller om du tar dän kylaren först vilket jag gjorde. Sedan är det ju bara att skruva loss tryck platta och slavsyllinder och lyffta ur det i en klump har jag för mig om.

november 5, 2008 kl. 15:52 #129863

Det är Nya 900 det gäller då måste du ha ner lådan= mycket jobb.Du måste ha något som håller motorn uppe går med kraftigt läkte,sen måste du ta ner subframe för att få ner lådan.Inget för den ovane skruvaren med med lite tålamod och sans är det inte så bökigt bara du har ett bra ställe att stå på!

november 5, 2008 kl. 16:21 #129865

Misstänkt nässtan att det var den nyare modellen! Lite bökigare då.

november 5, 2008 kl. 16:42 #129866

Ja tänkte mest på hur man gör med drivaxlar, länkarmar mm. Plocka bort?
              Har portabel motorlyft som jag kan använda att hålla motorn uppe med.
              Sänker jag ner lådan med en domkraft sen? Måste den ner mycket?
              Behöver jag palla upp bilen i fronten först.
              Håller på att skruvar med bilar mest hela tiden men aldrig gjort denna operation på en 900ng, 9-3 og.

MVH Fredrik

november 5, 2008 kl. 17:47 #129869

Här har du steg-för-steg-bild-för-bild. Bättre instruktion hittar du nog inte tror jag:

http://photo.platonoff.com/Auto/20060121.Saab_NG900_Manual_Transmission_Removal/

november 5, 2008 kl. 17:48 #129870

ps. välj ”expand all” längst ned på sidan så får du större bilder…

november 5, 2008 kl. 17:57 #129871

Ja å så ska du ju ihop med hela kalaset så:

http://photo.platonoff.com/Auto/20060211.Saab_NG900_Manual_Transmission_Installation/

november 5, 2008 kl. 20:26 #129875

Halloj!

Nä bättre beskrivning än så finns nog inte 🙂

Stort tack Nbottning

november 5, 2008 kl. 21:08 #129879

Vi får tacka den som lagt ner tid och energi på att göra dessa guider:

http://photo.platonoff.com/Auto/

Hoppas du får ordning på åket! //Per

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.