Byta Vattenpumpen på 99-78?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta Vattenpumpen på 99-78?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta Vattenpumpen på 99-78?
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-04-12 21:39 av Martin.
-
FörfattareInlägg
-
har du bara special verktyget så går det på 15 min försök ej själv att bända upp pumpen då är det kört jag har en go vän som har ett special verktyg som han använder när han byter pumpar åt mig han har nog gjort det på ca 10 bilar å ingen har läckt efter det kommer du hit med bilen så hjälper jag dig gärna mvh niklas i lidköping
Du ska inte fortsätta att köra de finns risk att vattnet rinner ner i motoroljan!
Du ska absolut inte skrota den! Då kan du donera den till mig
Har gjort ingreppet själv och kan dela med mina erfarenheter och snabb genom gång, bilder kan kanske ordnas…
steg 1: Väck me generatorn och knyt fast remmen för den e ett helvete att få fast igen långt ner igenom
steg 2: av me insug me forgasaren på, koppla bort gas vajer, choke vajer, ett par kylslangar.
steg 3: 3 bultar till vatten pumpen…
steg 4: Nu e de knepiga, hela pumpen är en axel som drivs av “nånting” i motorn. Jag hade turen att genom en farsas jobba kompis kompis mekaniker låna verktyg för dessa ingrepp.
Folk har använd glidhammare men är inte rekomenderat att använda, istället ett verktyg som man fäster i de tre vatten pumps skruvarna och så skruva ut den.
Steg 5: när du väl fått ut den är den “nästan 100%” garanterat att du aldrig får av hatten helt, även me verktyg, hatten är EJ gängat utan bara på tryckt och fast rostat. Så du beställer en ny från http://www.speedparts.se för ca 1000 lappen.
Hade jag inte vart på väg te semester hade jag kunnat kanske fixat en lite billigare men efterssom jag ändå måste skicka den till dig går de nog jämt ut me speedparts, känner du dock nån medlem i http://www.stcs.se får man ju rabbatt
Steg 6: Du har köpt 2 stycken vattenpumps packningar (jag pajade tre stycken, ska förklara varför snart) och en insugspackning och förmodligen nårra slangklämmor för de e alltid slut.
steg 7; Trycka ihop axeln me packningar plus “hatten”. Med samma verktyg som man skruvade för att lyfta axel använder man FÖRSIKTIGT att sätta tillbaka den så du inte skadar kuggen FÖRSIKTIGT.
Steg 8: Här gjorde jag en rejäl miss, jag mekade i garaget på vintern så motor blocket va inte många grader, så locktighten man använder på packningen blev skit segt och pajade åtskillijga packningar så värm motorn me sån mekar hårtork lr va de heter eller se till att de e varmmt i garaget!
Steg 9: På me resten av skiten man skruvat loss.
Steg 10: VIKTIGT! Fyll på vätskor, och oljan ska du bara starta bilen lite fort för att sedan byta igen för de kommer GARANTERAT ner vatten i oljan som e dåligt dåligt, jag sköjde två gånger me biltema olja och en tredje gång lite senare…
Jag fick göra om detta två tre gånger men man lever man lär sig, och nu är den tät som bara den
Åker på sön men jag kikar in ett par gånger om du har några frågor!
MVH
ChrissP.s De kanske blir lite jobbigt men när man e klar så känns de som en ny bil
ut me speedparts, känner du dock nån medlem i http://www.stcs.se får man ju rabbatt
chriss ang att vattnet åker ner i motorn så har jag ett mycket bra tips före man drar ur pumpen ur motor blocket så tar man en tunn gummi slang å sticker in i vatten kanalen som går in mot cylindrarna sen suger du lite i slangen å lägger sen ner den så den petar mot marken på så sätt tömmer du vattnet i motor kroppen å vid vatten pumpen på så sätt åker inget vatten ner i oljan jag har klarat denna operation varje gång. t.o.m sluppit byta olja. speedparts vatten pumpar har jag haft en hel del problem med ang matrialet i packningarna det var bättre för några år sen men nu har dom ändrat utförande i packningarna delvis att dom är mycket skörare nu jag rekomenderar mj parts i jönköping han har några saab original pumpar kvar för ca 1000lappen. tänk på det original är alltid bäst mvh niklas.
Turbo niklas: Det är inga stora mängde vatten men jag e hellre safe än sorry.
Kört snart över tusen mil me speedparts pumpen, verkar funka fint för mig
Men jag hade bråttom och speedparts va första stället jag hittade som ens sålde pumpen!Kan inte riktigt hålla me om att orginal e alltid bäst…
Hej Grabbar!
Tack så mycket för tipsen! Känns ju lite tråkigt då 99:an för tillfället bara står, vilket ju inte är bra för en gammal bil……
Får se om jag får tid i augusti att ta mig an bilen… Har en 900T16 att fixa till först nu….
Som sagt! Tackar så mycket! Känns redan bättre att det finns hopp för bilen… Var lite orolig att bli tvungen att byta motor, då den som sitter i går så bra…
Mvh Johan
Hej Hallå!
Nu är våren här, och bilen ska igång till sommaren…
Att åka ner och besöka den mycket gästvänliga Niklas, är ju en bit, så nu har jag lite funderingar på att göra detta byte själv….
Har två frågor då…
Nån som har en bild på det där specialverktyget? Så man vet hur man ska konstruera det?
På steg 5, den där hatten? Är det skovelhjulet?
Mvh Johan
Ingen anledning att gå över ån efter vatten. Saabklubben har lika bra rabatter hos Speedparts.
Quote:Hade jag inte vart på väg te semester hade jag kunnat kanske fixat en lite billigare men efterssom jag ändå måste skicka den till dig går de nog jämt ut me speedparts, känner du dock nån medlem i http://www.stcs.se får man ju rabbattQuote: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.