Byte av ratt V4/96 ÅM 1979

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byte av ratt V4/96 ÅM 1979

• Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-13 19:38 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    nittinian
    Deltagare

Hej !
    Nån som har bytt ratt i sin SAAB V4?
    Hur gör man på en bil av ÅM 1979?
    Fick tips om att lossa skruvar på baksidan av ratten, men där finns inga skruvar.
    Det är ju bara en stor gummiplatta på framsidan av ratten där signalfunktionen finns som jag lyckades kränga loss, men bakom alla platskåpor innaför blev jag inte klok på hur jag skulle gå vidare… Några tips?
    /Nittinian….

Hej!

Bakom gummidelen så skall du kunna få fram en stor mutter som du sedan demonterar. och sedan är det bara att dra av ratten

Hoppas detta hjälper!

nittinian
    Deltagare

Tack för bild och beskrivning, men det ser inte ut så på en -79:a innanför gummi stötskyddet… det skiljer tydligen mellan -75,76 och 79…
    Jag får ta loss stötskyddet igen och klura lite…
    /Mvh Nittinian

Konstigt för så ser det ut på min 79’a! Har även haft tre sådana rattar av olika årsmodeller och de har fungerat likadant. Det är inte så att du lyckats kränga av gummit från dess plaststomme så att den sitter kvar? Det lyckades jag göra första gången. isåfall är det bara att ta tag i den och dra av den.

rallysaaben
    Deltagare

Jag tror också att du lyckats få av bara gummiskyddet, du får ta i hela tutknappen och rycka loss hela
    skiten så att säga, i bland kan den sitta lite hårt men det är bara att ta tag och dra tills det lossnar.

nittinian
    Deltagare

:AP Ha ha !! Tack! Jo självklart, försiktig som man är så man inte rycker sönde bilen. Visst är det bara själva gummit jag har tagit bort….
    Ska ut och rycka lite mer rejält.
    Tack för alla tipsen!!!!

/Nittinian!

nittinian
    Deltagare

:CE OUPS!!! Det var ju för lätt, det var ju en baggis….. Ett lätt ryck så var signalpllattan lös.
    Tack så jättemycket för tipsen och urdrag ur boken….
    /Nittinian

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.