Byte av styrleder och damasker

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byte av styrleder och damasker

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byte av styrleder och damasker

  • Författare
    Inlägg
    • september 21, 2013 at 17:35 #8066

      För ett tag sedan var Rassel inne på besiktning och fick nerslag på att styrväxelsdamaskerna. Nya beställdes pronto tillsammans med nya styrleder!

      Nu kommer man till det faktum att bilen är rostig, och då har givetvis styrleden satt sig så hårt i styrspindeln att det inte går att knacka ur den… Samt att låsmuttern (och antagligen ledens gängor) sitter som berget på styrstaget!

      Är det någon som har lite tips på hur man kan gå tillväga? Kyla/värma? Eller bara gå lös med blydaggen? :wrench

        september 21, 2013 at 20:14 #59584

        Du tar två rejäla hammare (av typ minisläggor) och håller emot på ena sidan av spindeln och drämmer utav själva 😈 från andra sidan. På det viset blir hålet lätt ovalt (ej synligt) och p-änden hoppar ur. Fick tipset av en lastbilsmek och det funkar där både avdragare och brytgaffel går bet. :h

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          september 23, 2013 at 07:20 #59461

          värt att poängtera är ju att styrleden sitter med kona och att knacka ur dem genom att slå på skruven går inte på någon bil. Rätt avdragare eller metod är det som krävs.
          En metod är den som nämnts.

            september 23, 2013 at 11:51 #57880

            @Stefan wrote:

            värt att poängtera är ju att styrleden sitter med kona och att knacka ur dem genom att slå på skruven går inte på någon bil. Rätt avdragare eller metod är det som krävs.
            En metod är den som nämnts.

            Exakt, tack för förtydligandet! :AP

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              september 23, 2013 at 19:54 #59643

              Fungerade utmärkt med en avdragare (modell grövre) för styrleden, bara att skruva tills det sade pang och ekade i hela bilen. 😀

              Dock kunde jag inte lossa låsmuttern för styrstagsänden… Den sitter som gjutet på styrstaget.
              Försökt med kylning/snabbrostlösning och ren brutalitet men den sitter som :bh

              Värst är ju att styrstaget roterar i sina kulleder så man har inte mycket att verka emot…

              Damaskerna var dock inget bekymmer då de kunde träs över muttern!

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.