Byte bromsok 99

Forum Modellspecifika forum 90/99 Byte bromsok 99

Detta ämne innehåller 14 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-05 17:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15548

    claesl
    Deltagare

    Jaha, imorrn blir det till att byta bromsok fram på min 99 -84. En ny erfarenhet för mig, men vad jag förstår ska det inte vara några större problem så länge bultarna går att få loss.

    Efter en snabbkoll på oket imorse blev jag dock lite osäker på en sak: hur tusan får jag loss handbromsvajern från oket? Den går ju igenom oket, men ”klumpen” på vajern verkar vara betydligt större än hålet i oket. Det ger sig kanske när jag inspekterar närmre imorrn, men för att slippa risken att fastna redan i det momentet, så ställer jag frågan här…

    Mvh
    Claes

    #102879

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ha gärna en ”backup” för att få tag i nya grejor om du råkar dra av en nippel på de gamla oken.

    /B

    #102882

    stefan
    Deltagare

    med klumpen kanske du menar det gummiskydd som sitter där? Det får du av när du krokat av wiren och sen är det ”bara” dra loss wiren.

    #102884

    Martin
    Deltagare

    En liten sprängskiss

    #102898

    claesl
    Deltagare

    Hej, tack för svaren och sprängskissen. Är väl fortfarande lite osäker på om jag har fattat rätt, men… hittade en bild på nätet som visar vad jag tänkte på:

    http://www.fleraintressen.se/saabsidan/handbromsvajer.jpg

    Ska man ta bort den runda mojängen som sitter på oket och som vajern löper igenom? På bilden står att en låsklammer avlägsnats. Vid min snabbkoll igår så fick jag för mig att den var en del av oket, och inte gick att få bort.

    Som sagt, får studera närmare när jag är på plats vid bilen, ibland är det svårt att spela tennis från läktaren…

    Mvh
    Claes

    #102900

    Martin
    Deltagare

    Det är rätt. Räkna med att den kan sitta fast med världens bästa klister, rosten…
    På skölden på bilden ser hålet som ”runda mojängen” skall passa i.
    Artikel 19 på bilden är parkeringsbromsens hävarm. (Längs till vänster på din bild)

    ClaesL wrote:
    … Ska man ta bort den runda mojängen som sitter på oket och som vajern löper igenom? …
    #102919

    claesl
    Deltagare

    Sådärja, bilden klarnade onekligen efter dagens bromseskapader i garaget. Det där med vajern var förstås inte så svårbegripligt när allt kom omkring. Allt monterande/demonterande funkade dessutom enligt plan…

    …ända tills det nya oket satt på plats och det var dags att montera beläggen. Det är stört omöjligt att få plats med det inre belägget i det nya oket. Det finns en 4-5 mm tjock ”tröskel” av material på oket som hindrar underkanten på belägget att skjutas in. Så ser det inte ut på mitt gamla ok!

    Köpte oket på Auto-Produkter i Trollhättan, så jag får väl höra med dem imorgon. Är det någon på forumet som råkat ut för samma sak? Eller är det jag som har missat nåt?

    /Claes

    #102920

    Martin
    Deltagare

    Hur är det med bromskolven? Den skall skruvas in med hjälp av de två runda hålen i kovens ände (mot belägget) Biltema har ett passande verktyg för det.
    Annars går det hyfsat med hjälp av en vinklad näbbtång eller en kraftig låsringtång

    #102925

    walle
    Deltagare
    ClaesL wrote:
    Sådärja, bilden klarnade onekligen efter dagens bromseskapader i garaget. Det där med vajern var förstås inte så svårbegripligt när allt kom omkring. Allt monterande/demonterande funkade dessutom enligt plan…

    …ända tills det nya oket satt på plats och det var dags att montera beläggen. Det är stört omöjligt att få plats med det inre belägget i det nya oket. Det finns en 4-5 mm tjock ”tröskel” av material på oket som hindrar underkanten på belägget att skjutas in. Så ser det inte ut på mitt gamla ok!

    Köpte oket på Auto-Produkter i Trollhättan, så jag får väl höra med dem imorgon. Är det någon på forumet som råkat ut för samma sak? Eller är det jag som har missat nåt?

    /Claes

    alla broms ok mellan 1975-1987 är likadana ingen skillnad du måste skruva in kolven å justera den sa att belägget kan skjutas i oket men det ska vara lite tajt när du trycker in belägget. pice of cake. mvh niklas

    #102933

    claesl
    Deltagare

    Jo kolven är tillbakaskruvad och i den ledden är det nog inga problem. Det är på ”högkant”, alltså rakt under belägget, där det blir kollision. Lite svårt att beskriva utan bilder, men det går alltså inte att få in belägget ens en mikrometer för jag har cirka 2-3 mm överlapp. Trycker jag in belägget där kommer det att sitta för evigt…

    När jag jämför med det gamla oket så har det en mycket planare ”hylla” och inte sådana trösklar som det nya oket har. Vet inte hur de går tillväga när de renoverar ok, men det ser ut som om man har lagt på extra material just där. Kanske har man missat nån slipprocess?

    Får åka ut till affärn och jämföra med ett annat exemplar i morrn, men har ni andra idéer så får ni förstås gärna dela med er av dem!

    Tackar för supporten!
    Claes

    #102941

    jacke
    Deltagare

    Förutom den direktverkande kolven så sitter det även en indirekt verkande kolv på andra sidan cylindern. När den trycks ut så pressar den själva oket inåt (mot hjulhuset) dvs den trycker in den yttre klossen. Detta kan få påföljden att du inte får in ena klossen. Så prova att pressa ihop den inre kolven och knacka tillbaka oket så kanske du får lite mer utrymme till klossarna. Detta kanske inte är felet, men annars tycker jag det låter som att klossarna är felaktiga.

    mvh
    Jacke

    #102944

    claesl
    Deltagare

    Jag lyfte över de gamla beläggen eftersom de var relativt nyligen bytta och i bra skick, så jag tror inte problemet ligger där.

    Problemet rör det inre belägget, dvs vid den direktverkande kolven, så okets läge borde inte inverka. Och det är i höjdled (Z-led på bilspråk) som det inte passar.

    I normala fall brukar jag inte ärligen kunna skylla på verktyg eller delar när nåt går snett under mina mekarförsök, men nu kanske, kanske…:-)

    Mvh
    Claes

    #102945

    stefan
    Deltagare

    det låter som om du menar att det är belägget på bygelsidan som inte går i för tittar man på bilden ovan så har ju själva hydraulikdelen ingen kant som kan ställa till det.
    Jag tycker det låter som att du ska justera in kolven ännu mer, då glider bygeln över motsvarande om du hjälper till lite. Att du får in belägget vid kolven är ingen garanti för att det är färdigjusterat

    #102951

    claesl
    Deltagare

    Hmm, är inte riktigt med på hur du menar, Stefan… det inre belägget ska väl sitta mellan övre och nedre kanterna på bromshuset (eller vad den korrekta benämningen nu kan vara, del 6 i bilden är det iaf)?

    På bilden kan man faktiskt även se ”trösklarna” som belägget ska glida på när man bromsar – och som på mitt nya ok är så höga att de hindrar belägget från att alls kunna monteras.

    Det yttre belägget, på bygelsidan, hade jag inga problem med.

    Fortsättning följer, antar jag…

    Mvh
    Claes

    #103005

    claesl
    Deltagare

    Efter att ha kikat på ett annat ok-exemplar i affärn idag, så fick jag mina misstankar bekräftade. Man har lagt på material vid renoveringen, men sedan ska det uppenbarligen slipas ned till ett givet mått innan ytbehandlingen tar vid. Detta hade man tyvärr missat på mitt exemplar.

    Surt sa räven, men det är bara att plocka ned oket och byta till ett nytt. Där rök två dagar av 99-åkande som jag aldrig får igen…

    Mvh
    Claes

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng