Cadillac i THN

Forum Övrigt Allmänt Cadillac i THN

Detta ämne innehåller 4 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-07 15:32.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12207

    Martin
    Deltagare

    Bra för sysselsättningen i THN men tråkigt för Saabhjärtat…
    Citerar SvD 6 februari:

    ‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-
    Publicerat 6 februari 2005 14:55

    Ny Cadillac byggs i Trollhättan

    Nu är det klart att den kommande lilla Cadillacen för Europa ska byggas hos Saab i Trollhättan. Det uppger branschtidningen Automotive News Europe i sitt kommande nummer.

    Bilen visas i konceptutförande för första gången upp på bilsalongen i Genève i början av mars.

    Europaversionen av Cadillac byggs på General Motors Epsilonplattform, det vill säga samma plattform som Saab 9-3.

    Dagens Cadillac säljs i blygsamma upplagor i Europa och GM-ledningen har därför redan tidigare aviserat att man vill ta fram en speciell, mindre modell för den europeiska marknaden.

    Ursprungligen talades det om ett försäljningsmål på omkring 10 000 bilar om året, men uppgifter om högre försäljningsvolymer har cirkulerat under senare tid.

    GM:s vice ordförande och utvecklingschef Bob Lutz väntas ge en första glimt av hur den nya bilen kommer att se ut den 8 februari då Cadillac Europa inviger sitt nya Europahögkvarter hos Kroymans Corporation i Nederländerna.

    Den produktionsfärdiga versionen visas sedan på bilsalongen i Frankfurt i september och försäljningen väntas komma i gång i början av nästa år.

    I Genève visas också nya Saab 9-3 kombi upp. Den blir tillgänglig för provkörning av motorjournalister på försommaren och börjar serietillverkas efter semestern.

    Årsvolymen för 9-3 kombi har planerats uppgå till 35 000 bilar vid Trollhättefabriken. Det kan dock innebära att en del kunder väljer 9-3 kombi i stället för 9-5, vilket medför att det inte blir en lika stor produktionsökning för Saab, men med tillskottet av Cadillac blir det ändå ett avsevärt höjt kapacitetsutnyttjande.

    Om ytterligare något år bör det vara dags för nästa generation 9-5 som möjligen också kommer att produceras parallellt i USA.

    Inom den närmaste framtiden ska det också avgöras om Trollhättan eller tyska Rüsselsheim får producera nästa generation Opel Vectra och Saab 9-3.

    ‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-‘-

    #84741

    Kan betyda slutet för Saabar i Thn

    #84742

    johan josefsson
    Deltagare

    Det absolut viktigaste måste ju vara att fabriken får vara kvar så att folk får bröd på bordet. Sen vad dom tillverkar är ju inte lika viktigt även om det vore trevligt om Saab-pruduktionen kunde stanna kvar.

    #84743

    anders dahl
    Deltagare

    Till och med jag har ju insett att SAABfabriken numera bara är en emblemtillverkare(precis som 98% av alla världens bilfabriker), en riktig SAAB har inte V8, inte 4 hjulsdrift, inte Opelchassi, inte Subarukaross, inte ram, byggs inte i Japan, byggs inte i USA, osv… Men det är ju kul att jobben finns kvar i Tollhättan

    #84744

    anonymous
    Deltagare

    Vi får troligen se fabriken i THN som en produktionsanläggning i GM koncernen framledes, därmed tror jag att fabrikens framtid är tämligen osäker. Men Saabs bilmuseum lär väl ligga kvar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng