Chans att äga en annorlunda SAAB .

Forum Övrigt Allmänt Chans att äga en annorlunda SAAB .

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-09-21 09:26.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13168

    lelle f
    Deltagare
    #88990

    Martin
    Deltagare

    När Flygvapnet utrangerade dessa såldes de till nybildade flygklubbar på flottiljerna för i storleksordningen 1 krona. Ett schysst inköpspris!
    Den stora utgiften är underhållet.

    #88991

    Jonathan
    Deltagare

    Det skulle ju va lite halvballt att bara köpa motorn, stjärnmotor i en 96:a

    #88992

    Martin
    Deltagare

    Stjärnmotorn får du nog knycka från B-18.
    En Safir har, förutom första versionen, normalt sett en rak Lycoming på 180-190 hästar.

    #88993

    Jonathan
    Deltagare

    Okej då, men förstår du vilket vrid det skulle kunna bli… måste nog öppna konto hos däckhandlaren, skulle spinna på tomgången…

    #88994

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Jag är lyckligt lottad som har en son som har flygcertifikat, så det får överläggas om det kan bli affär av eller ej!

    Hälsningar

    #88995

    Martin
    Deltagare

    Med tanke på att de är byggda för hårda tag, är det en trevlig kärra för aerobatic. Dessutom har de ingen fånig ratt a la Cessna utan en schysst styrspak
    Jag vet dock ej vad nuvarande bestämmelser säger om max belastning osv.

    #88996

    saabturbo
    Deltagare

    Hallå,

    För att spinna på ämnet lite:

    Utility kategori resp. Aerobatic (begr.& avanc.flygn) brukar tillåta
    ca 3-4G i det senare fallet 4-6G.
    Vid ”Buntning” (negativ G-belastning) är G-krafterna mer restriktiva
    ca 0-2G ber. på konstruktionnen.
    -2G räcker utmärkt för att erhålla s.k. ”redout” dvs blodet presas upp i hjärn-kontoret
    (inte särskilt skönt, har gjort det under min tidiga flygutbildning)

    Safiren är väl inte det motorstarkaste att avance-flyga med, men som Martin säger-
    är det en robust kärra.
    Det är trevligt med ”ratt” också!! (typ Cessna m.m)fördelen är att man kan fästa
    instrument-landings-korten eller kartan på denna, vilket försvåras med styrspak/sticka…

    #88997

    kaparn
    Deltagare

    Om Du ska ha hjulspinn med en flygplansmotor så får det nog bli nåt sånt här.
    http://www.tractorpulling.de/

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng