Chat med JÅJ

Forums Övrigt Allmänt Chat med JÅJ

This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by 2010-08-19 16:57.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #22652

    Martin
    Deltagare

    Saxade detta från JÅJ´s chat med läsarna på Affärsvärlden
    (http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article800375.ece)

    Fetstil är min markering. Elbilar är fortsatt heta och Beijing är som väntat Saabs nyckel till den snabbast växande och enorma kinesiska marknaden.

    1:31

    Ja, nu är jag på plats och ser framemot att svara på de frågor som ni har.

    Jan Åke
    torsdag 19 augusti, 2010 1:31
    1:31

    [Kommentar från Nils OdeliusNils Odelius: ]
    Jobbade på Saab med personbilar åren 1964 – 1979, först i Trollhättan, sedan Linköing, Södertälje och till sist Nyköping. Så jag är förstås glad att Saab överlevde krisen. Och håller tummarna för att Saab kommer att lyckas. Hur kommer modelprogrammet att se ut om 5 år och vilket bilmärke “benchmarkar” sig Saab framförallt med?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:31 Nils Odelius
    1:34

    Saabs utmaning historiskt har alltid varit att bilprogrammet varit för smalt och att vi har haft för långa livscykler. Nu har vi förmånen att stå inför en markant förändring i det avseendet. 2012/2013 har vi introducerat nya 9-5 och 9-3 varianter utökning med 9-4X. De kommer att leverara på kraven i premiumsegmentet såväl som Saab som varumärke, unik design, sportiga/körglada, turbo, säkra, miljövänliga och praktiska. Förhoppningsvis jobbar vi då också på en mindre bil, t.ex Saab 92.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:34
    1:34

    [Kommentar från Göran AnderssonGöran Andersson: ]
    Hej! Bra, moderna motoralternativ är avgörande för om jag skall satsa på en sjunde SAAB sedan mitten av 1980-talet. Vad kan SAAB erbjuda inför 2010?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:34 Göran Andersson
    1:37

    För 9-3 lanserar vi nu 119 gram dieselvarianter, E85 och effektiva turboladdade bensinvarianter. För 9-5 har vi diesel med 139 gram såväl som effektiva bensinare och givetvis E85. Det viktiga är att de också levererar den typiska Saabprestandan i form av acceleration etc.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:37
    1:37

    [Kommentar från BojbojBojboj: ]
    Vilket blir första året när Saab går med vinst i rörelsen igen?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:37 Bojboj
    1:37

    Enligt affärsplanen skall detta ske 2012.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:37
    1:37

    [Kommentar från Jan-Erik CarlssonJan-Erik Carlsson: ]
    När kommer 9.5 med gas (kanske Bensin/Etanol/Gas vore toppen)
    torsdag 19 augusti, 2010 1:37 Jan-Erik Carlsson
    1:39

    Problemet i dagsläget är att det finns många motoralternativ framförallt för en liten tillverkare som Saab. Vi lägger fokus på E85, bensin, diesel såväl som elektrifiering av våra bilar. I tillägg att nu driva ned förbrukningen. Någon gasvariant finns inte i våra planer.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:39
    1:39

    [Kommentar från PerPer: ]
    Mina frågor är följande: När kommer riktigt bränslesnåla motoralternativ från Saab som kan konkurrera med de bästa i barnschen? När planerar ni att notera Saab-Spyker på Stockholmsbörsen? Tack på förhand!
    torsdag 19 augusti, 2010 1:39 Per
    1:42

    Vi tycker att det vi idag erbjuder levererar bränslesnålhet i förhållande till prestanda. Detta är dock en resa som kommer att fortsätta för alla tillverkare där förbrukningen gradvis kommer att sjunka i takt med ny teknik. Den framtida strukturen i bolaget diskuteras för närvarande så jag kan inte ge någon tidspunkt angående börsintro.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:42
    1:42

    [Kommentar från JohanJohan: ]
    Hej, hur går arbetet med att finna en framtida större framtidspartner för gemensam teknologi?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:42 Johan
    1:43

    Vi jobbar på många fronter och kommer under hösten att kunna informera om nya samarbetsområden och partners. Så här långt har vi ju redan kommunicerat samarbeten med Jason Castriota angående design, Boston Power m.fl angående elbilar, Beijing Automotive för Kina etc. “Stay tuned”.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:43
    1:43

    [Kommentar från DippenDippen: ]
    Hej Jan Åke, Hur långt har man kommit med tredje generationens 9-3 och 9-1/9-2:an?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:43 Dippen
    1:45

    N:a gen 9-3 är under utveckling och ser mycket bra ut. Angående en mindre bil så är vi i en tidig definitionsfas.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:45
    1:45

    [Kommentar från SpykerSpyker: ]
    Hur många aktier äger du i SAAB SPYKER?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:45 Spyker
    1:45

    Jag äger inga aktier i Spykercars.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:45
    1:45

    [Kommentar från KBKB: ]
    Nu räddar ryska oligarker ditt företag. Vilka var egentligen alla dessa dussintals intressenter som enligt vad man läste i tidningarna slogs om att investera i SAAB när det såg som värst ut? Och var tod de vägen?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:45 KB
    1:47

    I ett senare skede av försäljningen hade vi drygt 20 seriösa intressenter. Av dessa valdes 5 som fick chansen att lägga ett bud. 4 av dessa lämnade seriösa bud som sedan detaljförhandlades. För de övriga sade GM: “No thank you”.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:47
    1:47

    [Kommentar från PerPer: ]
    Hej Jan-Åke! Först av allt vill jag uttrycka hur otroligt imponerad jag är av din insats under 2009 då Saab var nere för räkning och sedan reste sig på nio. En stor eloge för det!
    torsdag 19 augusti, 2010 1:47 Per
    1:48

    Tack för det. Har dock alltid trott på en bra lösning för Saab.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:48
    1:48

    [Kommentar från SannySanny: ]
    Varför går inte Saab helt på miljöspåret och avvecklar bensindrift, det känns ju som 1800-talets teknik?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:48 Sanny
    1:50

    Först måste man definiera vad som är “miljöspåret”. I övrigt är det viktigt att se på kunders krav i världen. T.ex USA-marknaden har nästan 100% bensin i personbilssegmentet. Jag tror att vi är på en resa som kommer att gradvis driva fram alternativ med lägre förbrukning. Den resan vill vi vara med på.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:50
    1:50

    [Kommentar från stefan!stefan!: ]
    När skall ni göra
    torsdag 19 augusti, 2010 1:50 stefan!
    1:50

    [Kommentar från stefan!stefan!: ]
    När skall ni göra en billig bil som folk har råd att köpa?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:50 stefan!
    1:51

    Vårt fokus är premiumsegmentet och vi utvecklar bilar som motsvarar dessa kunders krav. Dock kan man säga att en begagnad Saab är ett mycket bra alternativ för en lägre penning.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:51
    1:51

    [Kommentar från BolaBola: ]
    Just bought the new Saab 95 and I am very pleased with it. How many have you sold until today?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:51 Bola
    1:53

    We are just in the beginning of the launch. To date we have about 4,500 orders. Happy that you like your new 9-5. It is a great car.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:53
    1:53

    [Kommentar från mbmb: ]
    hej, Antonov är en mycket viktigt för saab i framtiden! det var han som gjorde att saab gick vidare! hoppas han kommer in som delägare igen. han har mycket planer för Ryssland!
    torsdag 19 augusti, 2010 1:53 mb
    1:54

    Antonov är inte involverad i Saabverksamheten.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:54
    1:54

    [Kommentar från Kalle i KremlKalle i Kreml: ]
    En sak retar mig och jag skulle gärna veta hur du ser på saken. Varje gång SAAB har problem får staten (läs: vi skattebetalare). Ena gången är det en motorväg Trollhättan, nästa gång är det subventionerade lån via EIB. Om du inte varit SAAB-chef, hur hade du då sett på pengarullningen? Svara ärligt nu 🙂
    torsdag 19 augusti, 2010 1:54 Kalle i Kreml
    1:57

    2009 gick hela världen igenom en allvarlig finanskris. Denna drabbade också bilbranschen. Många länders regeringar assisterade de egna företagen som hade svårigheter under denna fas. Jag tycker att det är riktigt att för skattebetalarnas bästa staten assisterar strategiskt viktiga industrier under sådana extrema förhållanden. Sedan har tyvärr inte alla fakta lagts på bortet. Vi Saab har givit fullgoda säkerheter (till skrotvärde), vi betalar ränta/premium, vi ska betala tillbaka lånet från EIB, vi betalar alla statens rådgivare och personalkostnader etc. Till dags dato har vi betalat i storleksordningen 50 mil till staten.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:57
    1:58

    [Kommentar från Jante.Jante.: ]
    Fcik du sänkt lön när Spyker tog över?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:58 Jante.
    1:58

    Min kompensation är intern fråga.
    torsdag 19 augusti, 2010 1:58
    1:59

    Redaktionen: Okej, det här blir sista frågan…
    torsdag 19 augusti, 2010 1:59
    1:59

    [Kommentar från SpekulantSpekulant: ]
    Återförsäljarna kan inte ge besked om när ni levererar en ny 9-5, de får inga bilar säger de. Hur ska ni klara er om ni inte kan leverera?
    torsdag 19 augusti, 2010 1:59 Spekulant
    2:01

    Jag kan inte kommentera detta. Lovar att undersöka. Ur vår synvinkel vet vi exakt när/hur leveranser kommer att ske. Tyvärr förkommer det ibland individuella störningar.
    torsdag 19 augusti, 2010 2:01
    2:02

    Tackar för intresset och det stöd många visat. Bra frågor som jag hoppas att jag klart och tydligt besvarat.

Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng