Check Engine

Forum Modellspecifika forum OG900 Check Engine

  • Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-12 17:31 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17874

    Jag har just hämtat min bil från vinterförvaring. Den har stått i en lada sedan förra sommaren. Det var inga problem att starta bilen och jag körde de 2-3 milen hem. Efter 1 mil så började Check Engine lampan lysa. Kollade med mitt hemmagjorda diagnostikverktyg och fick följande felkoder:
    12111 – Learning fault in lambda(air fuel mixture adj) – vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
    12223 – fuel air mixture too lean – vacuum leak,oxygen sesor,air mass meter

    Bilen är en 900i 2,0 1991 11000 mil

    Jag har sprayat startgas på alla slangar och tycker mig inte höra några förändringar i motorljudet, så jag tror inte det läcker vakum någonstans. Det låter ganska normalt från motorn, förutom från kolkanistern så är det ett rytmiskt klickande ljud. Jag jämförde ljuden från min andra 900 den har dock 2,1 motorn men kunde inte höra detta klickande från den.
    *sprang just ner och lyssnade igen nu när motorn är sval och hör inget ljud därifrån längre*
    Kan man testa den på något sätt. Läste i Haynes att man kunde testa med vakumpump men att detta borde göras på verkstad. Jag har vakumpump hemma men vet inte vilket tryck jag ska pumpa till och vad som ska hända när jag gör det. Eller finns det enklare sätt att göra det på?

    Hur testar jag lmm och lamda. Eller fungerar dessa och något annat som är galet som gör att lamdan får spel…

    Bilen drar för mycket soppa också, svårt att bedömma men jag tankade den full och körde 2 mil och tankade i 3,3 liter sen, men det kan ha varit annan lutning på bilen osv men det känns ändå ganska mycket.

    Någon som har några ideer var jag ska börja leta fel.
    -Fredrik

    #121416
    phermansson
    Deltagare

    Gått igenom kontaktstycken och jordpunkter? Blir lätt ärg och sånt som ger dålig kontakt.

    #121419

    Det är sant tänkte inte på det, ut och spraya 5-56 alltså.
    Testade att mäta lamdasonden fick 4,5 ohm och ,865 v på givar kabeln. Kan det vara så att lamdan är defekt. Har ingen referens lamda så svårt att veta.

    -Fredrik

    #121420
    phermansson
    Deltagare

    Har ingen koll på sånt tyvärr. Men att slipa rent elanslutningar och impregnera med 5-56 löser många problem, det vet jag. 🙂

    #121471

    Problemet är avhjälpt. Bytte lamdasonden. Pratade med lokala bilverkstan och han menade att det kunde i princip bara vara tempgivaren eller lamdan. Tempgivaren ohmade jag och den stämde, således bytta jag den dyra lamdasonden. Får gå in med en snickarlimpa till honom imorgon tror jag.

    -Fredrik

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng