CSE 2.3 -97 besiktad till jan 2026 med blåst topplockspackning söker ny ägare
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / CSE 2.3 -97 besiktad till jan 2026 med blåst topplockspackning söker ny ägare
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2025-06-16 22:16 av
Gudmund Wannberg.
-
FörfattareInlägg
-
maj 2, 2025 kl. 12:43 #521134
Vi kan nog klassas som SAAB-familj. Min första SAAB 95 köpte jag 1971, därefter en 96 som gick ToR Genève på Autobahn… Sedan 2 st 9000 och för tillfället 3 st 9-5. Hustruns kära 9000 CSE 2.3 har varit i vår ägo sen 2005. Den hade gått 13000 mil och just fått växellådan helrenoverad när vi fick tag i den. Sedan har den rullat på utan större underhållsbehov fram till i höstas, när den var uppe i drygt 33000 mil. Den är i huvudsak rostfri (gått i Skellefteå och Kiruna fram till 2016) så vi planerade att köra den flera år till.
Inför besiktningen i november bad vi vår husverkstad byta avgassystem. Under det arbetet gick pinnbultarna för grenröret av (utrostade) och det blev en god del extra arbete med att ta ut bitarna ur blocket. Sedan började den läcka kylarvätska. Mera verkstad, ny vattenpump (axeltätningen slut), väntan på delar, nytt kupéelement (det läckte också) och ny kupéfläkt (när verkstan ändå höll på i klimatenheten). Jobbet blev klart strax före påsk. Jag körde hem bilen, allt kändes fint och motorn gick som vanligt.
När frugan skulle in och handla dagen därpå började den hacka och rycka. Hon kom ändå till butiken och hem. Nästa dag skulle jag kolla läget – men då var motorn stum, startmotorn orkade inte dra runt den. Bogsering till verkstan. Värsta tänkbara utfall – blåst topplockspackning, cylindrarna var vattenfyllda.
Vi hade ju redan lagt ganska mycket pengar på verkstadsjobb. Nu fick vi en prisuppskattning för byte av topplockspackning, inklusive planing av toppen och ventilslipning, på c:a 18000. I det läget kände vi med sorg i hjärtat att det fick vara slut för vår del och att vi helst skulle se att någon SAAB 9000-vän med tid och resurser tog hand om bilen för att rädda vad som räddas kan, hellre än att den skulle hamna på skroten med nya delar för omkring 10000 kr. Därför fick vi verkstan att dränera motorn på all olja och kylarvätska och torka ur den. Sedan bogserade vi hem bilen ”torr”.
Nu lägger vi ut den i befintligt skick här i 9000-tråden. Bilen står i Bergsjö, norra Hälsingland. Den som kan fixa topplockspackningen får en fungerande bil som kan köras minst ett halvår; besiktningen gäller t.o.m. januari 2026. Full dokumentation från 2005 och framåt finns. Hör av dig med ett meddelande om du är intresserad så får vi resonera vidare!
juni 16, 2025 kl. 22:16 #522057Tack Jan för att du kom och tog hand om vår trotjänare! Efter att ha sett dig jobba i motorrummet och hantlangat när topplocket skulle lyftas av och på vet jag att den är i goda händer. Hos dig får den ju dessutom sällskap av tre andra 9000, så den behöver inte känna sig ensam…
/Gudmund
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.