Då va man stolt V4 ägare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Då va man stolt V4 ägare

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-10 20:44.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4394

    daem
    Deltagare

    Efter att ha ägt ett par stycken nyare saabar tyckte jag att det va dags att skaffa nått med lite själ i, nått man kan finåka lite i när vardagsbilen blir tråkig.
    Det blev en renoverad 96 från 74. Rostlagad och både nylackad och underredsbehandlad. Inte helt orginal dock men fullt godkänt skick enligt mina mått mätt.
    Den är även etanol konverterad och jag undrar om det är något speciellt man behöver tänka på när man kör etanol? Läste lite här på forumet om att man ska köra blyersättning. Det sa den förra ägaren att inte det behövdes, hur är det egentligen?
    Oljetrycksmätare är även det monterat, vilket tryck ska den hålla?

    #29474

    phermansson
    Deltagare

    Grattis till köpet och välkommen till forumet!

    Etanol (i bilar) är jag inte så hemma på så jag hoppas nån annan har svar på det. Skulle däremot vilja rekommendera Roswalls och Erikssons artikel om V4an, ”Lite knep för att hålla V4:an pålitlig”, https://saabklubben.se/sv/node/81.
    Där står tex ”Att montera en oljetrycksmätare är en god idé—den signalerar tidigt om något är galet. Oljetrycket skall helt vara oberoende av varvtalet när oljetrycksmätaren börjar bete sig som en varvräknare, då behöver motorn renoveras.”

    #29475

    daem
    Deltagare

    Ok då ska jag slänga ett öga på det.
    Tack för tipset

    #29477

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Om motorn renoverats och även fått hårda ventiler och säten behövs inte blyersättning, nej.

    #29485

    rallysaaben
    Deltagare

    Oljetrycket ska ligga vid ca3kg oavsett varvtal, om den går ner mycket vid tomgång så är några lager slut, och då förmodligen balanaxellagren.
    Om det är riktigt varmt ute så blir ju oljan väldigt tunn, då kan trycket gå ner lite på tomgång.

    Och visst går den utan blyersättning, men hur länge? ventilerna och dess säten är gjorda så att blyet i bensinen ska smörja och kyla dem, utan blyet blir det för varmt och sätet och kanten på ventilen förstörs, tids nog.

    #29492

    daem
    Deltagare

    Ok då ligger trycket hyfsat rätt skulle jag säga.

    Men då rekomenderar du att man ska köra blyersättning även fast man har hårda ventiler och säten?

    Kan inte så mycke om just motorn så är roligt att ta in så mycke fakta och den kunskap ni besitter här, är grymt tacksam för det.

    #29493

    William
    Deltagare

    Japp, använd blyersättning. Det är bara om topparna är konverterade som det är riskfritt utan. 🙂

    #29500

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Men om han som etanolkonverterat sa att det inte behövs blyersättning måste det väl betyda att topparna är åtgärdade? Enklast vore väl att fråga honom direkt.

    #29501

    daem
    Deltagare

    Saken är väl den att det inte va han som renoverade och konverterade motorn utan ägaren innan. Förra ägaren verkade inte ha någon större koll tyvärr!!

    #29508

    Janne Hagnell
    Deltagare

    🙁

    #32043

    opelp1
    Deltagare

    Gammal tråd men ändå.

    Jag tror att bilen du har köpt är min gamla, dvs det var jag som renoverade den.

    Har den ett scoop på huven, nät i grillen och kanske SAAB klistermärken på bakskärmarna?

    Jag sålde den till en som senare mejlade och frågade när kamremmen skulle bytas…….. 😯

    Mvh Andreas

    🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng