Defekt kondensator?

Forum Modellspecifika forum 92/93 Defekt kondensator?

Detta ämne innehåller 20 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-03-17 07:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15584

    sakariassen
    Deltagare

    Hei!
    For en god stund tilbake, stoppet brått min 93b. Det var som om den bare ”døde” midt under kjøring, uten ulyder eller annet. Har enda ikke fått start på den (etter full overhaling og honing av blokken og re-installering av motoren i bilen).

    Kompresjonen skal være fin nå. Har overhalt forgasser, sjekket bensinpumpe og at det er gnist. Tenning er justert med prøve-lampe. Det jeg imidlertid lurer på, er om ikke denne gnisten er ganske svak. Kan dette skyldes at kondensatoren er defekt? Hva er symptomene på en defekt kondensator? Vil det da være gnist på alle pluggene, slik det er her, men bare mye svakere gnist? Kan gnisten være så svak at motoren ikke vil?

    Kan det skyldes andre ”tenningsmessige” årsaker? Fordelerlokk er relativt nytt, og det samme er pluggene.

    Takknemlig for forslag, ettersom jeg begynner å bli en smule frustret over ikke å få god-bilen i gang.

    M.v.h. Vidar

    #103228

    Dicst
    Deltagare

    Hejhej.

    Se mitt svar under denna länk:
    Tändning/kondensatorproblem.

    #103251

    sakariassen
    Deltagare

    Hei igjen!
    Takker og bukker for svaret. Da er jeg på kondensator-og/eller fordelerjakt…

    Satser på at den lille saken er skyld i all elendigheten (:eek:)

    – Vidar

    #103912

    sakariassen
    Deltagare

    Hei nok en gang!
    Har nå fått tak i og montert en ny kondensator, men uten at det hjalp :-(. Kan det være at det er coilen / tändspolen som er dårlig eller defekt? Som sagt: Det er gnist på pluggene, men tilsynelatende er den svak. Kan en coil miste effekten sin, men fortsatt fungere svært redusert, som i dette tilfellet, slik at ikke bilen vil starte? Hvordan arter det seg når coilen går ”ad dundas”?

    – Vidar

    #103913

    piin
    Deltagare

    kolla ifall några tänddelar har oxiderat, tex inne i spolen, fördelarlocket, rotorn om det är fallet kan du provisoriskt rengöra med ett rakblad eller en bit tvättsvamp på en pincett 🙂

    #103915

    kaparn
    Deltagare

    Pröva med högre värmetal (mjukare) tändstift. Det har hjälpt mig vid något tillfälle när gnistan varit svag.
    Kolla även bakre ljudämparburken så den inte är igensatt.
    Vattendroppar på tändstiften = trasig topplockspackning?
    vatten i bensinen? kör på startspray tills vattnet är borta eller dränera tanken.
    Trasig soppapump (brytarna)

    Dom grejor jag kommer på just nu.

    #103942

    Dicst
    Deltagare

    Hmm, har du original tändspole eller en ersättare? Har den isåfall ett förkopplingsmotstånd?

    #104110

    sakariassen
    Deltagare

    Hei!
    Har original. Går det an å sette inn en standard biltema-coil i stedenfor den originale?

    #104111

    Dicst
    Deltagare

    Javisst, om det är en spole avsedd för brytarspetsar.

    #104130

    sakariassen
    Deltagare

    For eksempel en slik?

    http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=89449

    Må man ha forkoblingsmotstand eller noe slikt? Er det bare å koble til + og – samt koble den til fordelerlokket?

    Har ikke en coil noen gitte spesifikasjoner den må tilfredsstille for at bilen skal kunne bruke den?

    #104137

    Dicst
    Deltagare

    Det står ”…klarer store elektrodeavstander…” vilket jag tolkar som att den är avsedd att fungera tillsammans med brytarspetsar. Finns det inget förkopplingsmotstånd så ska den kopplas in som den är.
    + kopplas till +, – kopplas via fördelarens brytarspets.

    Vissa spolar som är avsedda att användas tillsammans med elektronisk styrning klarar inte att styras av brytarspetsar. Dessa högeffektspolar klarar nämligen inte att det dras ström gemon dem kontinuerligt, som kan hända med brytarspetsar om motorn står still med tändningen på.

    #104142

    sakariassen
    Deltagare

    Mange takk for utfyllende svar, Dicst! :worshippy: Det går en – ledning til den eksisterende spolen, så jeg regner med at det er denne jeg må bruke (at den allerede er koblet via fordelerens bryter). Ellers er det vel bare å finne seg et plusspunkt som er koblet via tenningen…Vi får se om det blir suksess.

    Kan den gamle spolen være defekt, men likevel gi en (svak) gnist? Eller er en spole enten OK eller defekt?

    #104143

    Dicst
    Deltagare

    Vet du vad som slår mig just nu? Ett gammalt Ford-problem jag hade på ett Lotus 7 bygge. Den kabelstammen kom ifrån en gammal Escort och just tändspolens kablage hade ”murknat” sönder totalt av lite olika elektrokemiska anledningar.
    Kolla om det funkar bättre om du byter + ledningen till spolen (dra en vid sidan om) och – ledningen till fördelaren (dra en ny). Det kan nämligen bli en hel del oxid som reagerar med metallen i kabeln, och när man mäter på den så ser det ok ut men den klarar inte att bära någon ström.

    #104294

    sakariassen
    Deltagare

    Hei!
    Har prøvd med ny coil og koblet ledningene ved siden av, men uten hell. Gnist i plugger, men er usikker på om gnisten er bra eller dårlig. Sammenlignet med gnisten man får direkte fra coilen, er den dårlig, men dette er vel normalt?

    Som tidligere nevnt: Bilen døde plutselig under jevn, fin kjøring. Ikke noe smell eller andre ulyder. Som om man kuttet bensin-tilførselen. Bensin-pumpen virker fint og forgasser er overhalt og rengjort.

    Har prøvd med startgass direkte inn i forgasseren, men ikke tegn til smell en gang. Også prøvd med noen sprut bensin, sånn for sikkerhets skyld.

    Ser at rotoren har en langsgående sprekk i plastikken, men dette skal vel ikke ha noen betydning, eller? Metallplaten på rotoren ser hel og fin ut.

    M.v.h. Vidar

    #104301

    Dicst
    Deltagare

    Hmm, skumt problem.

    En spricka i plasten på rotorn är inte bra. Det samlas smuts i den och så leds mycket av laddningen från högspänningen bort den vägen. Har du någon rotor att byta med,så prova det.
    Är det tillräckligt elektrodavstånd på tändstiften?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng