Demontera startmotor på Saab 92, 1951

Forum Modellspecifika forum 92/93 Demontera startmotor på Saab 92, 1951

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-28 12:56.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

raketaren
    Deltagare

Kanske någon på forumet kan ge några tips om hur att demontera startmotorn på en Saab 92, 1951.

Har demonterat grenrör, grill, lilla runda inspektionsluckan från höger hjulhus………

Startmotorns översta mutter var inga problem, men hur ska man kunna få på passande nyckel på den undre och sen ha kraft att lossa den muttern? Sitter ju hur illa till som helst……..

Hjälp!

Hej,

Jag tänker mig du behöver ej demonteras grennroret.
    Om du har en startmotornnyckel o en hylsnickel med förlängare det gar bra.

Cornell

hotrodder
    Deltagare

@raketaren wrote:

Kanske någon på forumet kan ge några tips om hur att demontera startmotorn på en Saab 92, 1951.

Har demonterat grenrör, grill, lilla runda inspektionsluckan från höger hjulhus………

Startmotorns översta mutter var inga problem, men hur ska man kunna få på passande nyckel på den undre och sen ha kraft att lossa den muttern? Sitter ju hur illa till som helst……..

Hjälp!

# Av med pluspolen
    # Bort med grillen
    # Stäng huven
    # Lossa elkablarna
    # Ta nedre bulten med hylsa-vinkelled-förlängare och spärrhandtag med 3/8 el. 1/4 hylsgrepp
    # Ta övre bulten med en vanlig ringnyckel

Du behöver inte plocka bort vare sig grenrör, inspektionsluckan etc. utan starten går att ta bort direkt när grillen är väck på mindre än 10min.

raketaren
    Deltagare

Tackar ödmjukast! Den är borta nu – tack vare era tips.

Dock var den i inget vidare skick, så dålig att en renovering skulle kosta som en Mallorca-semester och nu söker jag en annan startmotor till 92:an.

Tips mottages tacksamt om var jag ska fråga efter en startmotor till Saab 92, passande till en 1951:a.

//

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng