Dubbla kylarfläktar

Forum Modellspecifika forum OG900 Dubbla kylarfläktar

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-18 21:12 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26346
    big nyz
    Deltagare

    Hej!
    Ni som kör dubbla kylarfläktar, har ni kopplat båda till samma kontakt, eller knäpper ni på den andra manuellt? Jag undrar om det finns risk att man bränner kablarna ifall man dubbelkopplar?

    Mvh,
    Mathias

    #197847
    joh900
    Deltagare

    Ja du bör inte köra båda fläktarna på samma säkring/relä. Om du inte har AC så är det fördraget kablar från säkringsboxen till en extra fläkt, peta i en säkring i säkringscentralen å i med ett relä och sen väljer du själv hur du skall trigga reläet. Antingen med en knapp inne i bilen (så kör jag) eller så kan du låta tempgivaren i kylaren trigga det reläet också.

    Borde kunna gå och använda en 2-stegs tempgivare från 9000 också om man vill ha det helt automatiskt. Kanske inte passar i gängorna på kylaren, men borde gå och lösa med lite adaptrar.

    #197850
    timo
    Deltagare

    Det fungerar jättebra manuellt men utöver relät behöver du också koppla förbi frostskyddskontakten som sitter vid torkfiltret som sitter i vanligt fall vid spolarvätska behållare. Då är bara koppla de 2 kontakter med varran, sätta dit ett enkelt verkande relä och en brytare i panelen. Jag tycker det är jättebra att kunna styra tempen lite grann själv utan att behöver vänta på temp kontakten som koppla in fläkten. Som sagt elen är redan fördragen. Lycka till.

    Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

    #197854
    joh900
    Deltagare

    Att koppla förbi nån kontakt behövde inte jag göra på min bil, 900 S -90. Kanske beror på årsmodell? Jag använde ett sånt grönt relä som är tänkt att sitta där från början.

    #197873
    big nyz
    Deltagare

    Ok, jag gissade det också att jag bränner något om jag kör dem på samma kablage. Nu är min kabelhärva ultrastrippad på allt utom det nödvändiga, plockad ur en 900i -91 och nerstoppad i en BMW 1502, så jag har inget färdigt att utgå ifrån. Om jag styr extrafläkten manuellt med en knapp, och drar tillräckligt grova kablar, klarar jag mig utan relä då? Bara en säkring?

    #197876
    joh900
    Deltagare

    Nja, du kommer antagligen elda upp knappen på sikt…

    Kör alltid via relä så slipper du ha all last över brytaren

    #197926
    big nyz
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Nja, du kommer antagligen elda upp knappen på sikt…

    Kör alltid via relä så slipper du ha all last över brytaren

    Ok. Tänx! 🙂

    Mvh,
    Mathias

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng