Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Elektrisk lågfartsdel på Weber 34
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-19 05:29 av .
- FörfattareInlägg
- 13 juli, 2013 kl. 11:21 #7530
mats a
DeltagareJag har äntligen fått snurr på V4:an i pickupen igen. Efter att ha jagat tjyvluft ett antal timmar såg jag att en av skruvarna till vetilkåporna var lös.Jag drog den – och alla de andra. Opps.
Men: På förgasaren finns en elektrisk lågfartsdel. Den ansluter jag till säkring 1, dvs extra utrustning. Det knäpper till i delen som i ett relä. Sedan blir den rödhet, även när tändningen är avslagen. Ansluter jag kabeln till vilken annan säkring går bilen som skit, dvs lågfarten går inte i funktion. Jag kan ju inte tillåta en sådan strömtjuv som dessutom blir varm så nära en bränsleansamling.
Jag har hört att man fordom kopplade lågfarten till en knapp på instrumentpanelen. Eller finns det en annan bättre lösning, tycker du?
15 juli, 2013 kl. 10:15 #57589mats a
DeltagareJag försöker nu koppla in en vippbrytare med kontrollampa. Problemet är att när kontrollampan är inkopplad sluter inte lågfartsenheten. Bryter jag kretsen vid den röda pricken ansluts lågfartsdelen.
Du som är elektroniskt kunnig; vad behöver jag ansluta för att lågfartsdelen ska ansluta samtidigt med kontrollampan?
15 juli, 2013 kl. 11:08 #57593stefan
Deltagareenklast torde vara att ansluta den på plussidan på tändspolen………..då får den ström på tändning. Brukar inte dra särskilt mycket och varma kan de ju bli men glödhet låter konstigt.
Antar att det handlar om en bränsleavstängningsventil, sitter oftast där för att undvika konstig eftergång när man slår av den varm.15 juli, 2013 kl. 11:15 #55678mats a
DeltagareTack för svar! Ventil. Ja, kanske det, men motorn går som ett lass skit på tomgång om jag glömmer att ansluta den. Jag ska prova att koppla på tändspolen. Återkommer!
15 juli, 2013 kl. 15:55 #57596pelle s
DeltagareSå här borde du koppla om du skall få det att fungera.
15 juli, 2013 kl. 16:12 #57598mats a
DeltagareTack för det, men förslaget att koppla direkt på tändspolen var ju pinsamt självklart. Motorn tänder snabbt och jag ställer tändning och tomgång. Allt verkar vara frid och fröjd men kamvinkeln är 40°.
Jag kontrollerar brytargapet och startar igen. Märkligt nog är nu tomgången 1500 varv och tändpunkten står alldeles galet. Jag vrider till fördelaren till 6°igen och tomgången till 800rpm. Motorn dör efter att ha vandrat upp och ned i tomgång och tändning. Är brytaren lös? Jag kontrollerar igen.
När jag ska starta nästa gång har jag ingen gnista. Jag byter till en fördelare med brytarlöst för att slippa ställa brytarkontakter. Inget resultat, ingen gnista.
Jag byter tändspole. Inget resultat.
Jag hade tidigare en motor som tände direkt men där tändningen vandrade, trots åtdragen fördelare (jo, jag kollar självklarheter). Nu har jag ingen gnista.
Tips, tack. Jag är en idiot även på bilel…
15 juli, 2013 kl. 17:24 #57603stefan
Deltagareom nu inte den glödheta elventilen fått nånting att fallera så du är utan ström till spolen…………
15 juli, 2013 kl. 17:29 #55680mats a
DeltagareKan en fallerande kondensator ge det problem jag beskriver?
15 juli, 2013 kl. 18:53 #55684hup213
DeltagareOm kondensatorn är dålig ser brytarspetsarna ut som ett övningsområde där flygvapnet just övat anfall.
Pelle i Härnösand
15 juli, 2013 kl. 19:11 #57606mats a
DeltagareOK, inte den då. Men vad kan ha orsakat ett plötsligt bortfall av gnista? 👿 att jag inte vet hur man mäter sig fram…
16 juli, 2013 kl. 08:39 #57626stefan
Deltagarevad jag menade var att eftersom du noterat att ventilen på förgasaren blir väldigt varm så innebär det kanske att den drar mer ström än den borde. Då kanske inte matningen till tändspolen räcker till och om det finns nån säkring så går den eller så kanske nåt i tändningslåset havererar.
Börja alltså med att mäta så du har 12v på tändspolen när du har tändning på. Utan det får du ingen gnista.
16 juli, 2013 kl. 10:02 #57631mats a
DeltagareGnistan är åter efter kondensatorbyte. Fördelaren med brytare åter på plats, brytargapet var nu märkligt nog alldeles för stort, därav gnistbortfallet.
Eftersom jag tar strömmen till lågfartsventilen över tändspolen blir den inte längre onormalt varm. Men jag är tillbaka på ruta 1 då motorn dör på tomgång. Tändningen står antagligen alldeles åt pepparn. Jag fortsätter efter lite lunch och siesta. Tack för all uppmärksamhet.
17 juli, 2013 kl. 08:45 #57665mats a
DeltagareJag hade förstås satt i fördelaren 180 gr fel. Jag lyfter på en ventilkåpa och kontrollerar ventilerna. Visst är det så att 1: ans avgasventil ska vippa? Insuget ska ju vara stängt för kompression/tändning. Jag har förlagt min VHB. Grr…
18 juli, 2013 kl. 09:16 #57684mats a
DeltagareJag gick igenom hela tjofräset en gång till men fick inte motorn att gå på tomgång. Byter ganska desperat ut förgasaren mot en likadan. Jag upptäcker då två små hål i förgasarfoten. De är igensatta med packningsgucka. Ooops #2. Vilken funktion de har har jag inte lyckats läsa mig till än, men de verkar viktiga. Med en ren fiberpackning istället för gucka går motorn rent och fint på 780 rpm, utan antydan till att vandra upp och ned.
Lärdom: aldrig packningssilikon på förgasarfot eller mellanfläns! Men det visste du redan, eller hur…
Nu ska jag renovera kopplingscylindrar och se över bromsarna. Sedan när semestrarna tagit slut ska jag lämna JP-fälgarna på blästring och lackering. De blir fräsiga på pickupen! Bilder kommer, jag lovar!
18 juli, 2013 kl. 10:40 #57686jan-olov
Deltagare@Mats A wrote:
Jag hade förstås satt i fördelaren 180 gr fel. Jag lyfter på en ventilkåpa och kontrollerar ventilerna. Visst är det så att 1: ans avgasventil ska vippa? Insuget ska ju vara stängt för kompression/tändning. Jag har förlagt min VHB. Grr…
Med märket på TDC ställs ventilerna 3, 5, 7 och 8 in förutsatt att BÄGGE vipparmarna vippar
på cylinder ett.
Vippar det på cylinder fyra gäller 1,2, 4 och 6
En vevaxelrotation emellan behövs.
Vid vippning på cylinder ett skall ju märket också
matcha i fördelaren./Jan-Olov
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.