Elektrisk lågfartsdel på Weber 34

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Elektrisk lågfartsdel på Weber 34

Detta ämne innehåller 17 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-07-19 05:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7530

    mats a
    Deltagare

    Jag har äntligen fått snurr på V4:an i pickupen igen. Efter att ha jagat tjyvluft ett antal timmar såg jag att en av skruvarna till vetilkåporna var lös.Jag drog den – och alla de andra. Opps.

    Men: På förgasaren finns en elektrisk lågfartsdel. Den ansluter jag till säkring 1, dvs extra utrustning. Det knäpper till i delen som i ett relä. Sedan blir den rödhet, även när tändningen är avslagen. Ansluter jag kabeln till vilken annan säkring går bilen som skit, dvs lågfarten går inte i funktion. Jag kan ju inte tillåta en sådan strömtjuv som dessutom blir varm så nära en bränsleansamling.

    Jag har hört att man fordom kopplade lågfarten till en knapp på instrumentpanelen. Eller finns det en annan bättre lösning, tycker du?

    #57589

    mats a
    Deltagare

    Jag försöker nu koppla in en vippbrytare med kontrollampa. Problemet är att när kontrollampan är inkopplad sluter inte lågfartsenheten. Bryter jag kretsen vid den röda pricken ansluts lågfartsdelen.

    Du som är elektroniskt kunnig; vad behöver jag ansluta för att lågfartsdelen ska ansluta samtidigt med kontrollampan?

    #57593

    stefan
    Deltagare

    enklast torde vara att ansluta den på plussidan på tändspolen………..då får den ström på tändning. Brukar inte dra särskilt mycket och varma kan de ju bli men glödhet låter konstigt.
    Antar att det handlar om en bränsleavstängningsventil, sitter oftast där för att undvika konstig eftergång när man slår av den varm.

    #55678

    mats a
    Deltagare

    Tack för svar! Ventil. Ja, kanske det, men motorn går som ett lass skit på tomgång om jag glömmer att ansluta den. Jag ska prova att koppla på tändspolen. Återkommer!

    #57596

    pelle s
    Deltagare

    Så här borde du koppla om du skall få det att fungera.

    #57598

    mats a
    Deltagare

    Tack för det, men förslaget att koppla direkt på tändspolen var ju pinsamt självklart. Motorn tänder snabbt och jag ställer tändning och tomgång. Allt verkar vara frid och fröjd men kamvinkeln är 40°.

    Jag kontrollerar brytargapet och startar igen. Märkligt nog är nu tomgången 1500 varv och tändpunkten står alldeles galet. Jag vrider till fördelaren till 6°igen och tomgången till 800rpm. Motorn dör efter att ha vandrat upp och ned i tomgång och tändning. Är brytaren lös? Jag kontrollerar igen.

    När jag ska starta nästa gång har jag ingen gnista. Jag byter till en fördelare med brytarlöst för att slippa ställa brytarkontakter. Inget resultat, ingen gnista.

    Jag byter tändspole. Inget resultat.

    Jag hade tidigare en motor som tände direkt men där tändningen vandrade, trots åtdragen fördelare (jo, jag kollar självklarheter). Nu har jag ingen gnista.

    Tips, tack. Jag är en idiot även på bilel…

    #57603

    stefan
    Deltagare

    om nu inte den glödheta elventilen fått nånting att fallera så du är utan ström till spolen…………

    #55680

    mats a
    Deltagare

    Kan en fallerande kondensator ge det problem jag beskriver?

    #55684

    hup213
    Deltagare

    Om kondensatorn är dålig ser brytarspetsarna ut som ett övningsområde där flygvapnet just övat anfall.

    Pelle i Härnösand

    #57606

    mats a
    Deltagare

    OK, inte den då. Men vad kan ha orsakat ett plötsligt bortfall av gnista? 👿 att jag inte vet hur man mäter sig fram…

    #57626

    stefan
    Deltagare

    vad jag menade var att eftersom du noterat att ventilen på förgasaren blir väldigt varm så innebär det kanske att den drar mer ström än den borde. Då kanske inte matningen till tändspolen räcker till och om det finns nån säkring så går den eller så kanske nåt i tändningslåset havererar.

    Börja alltså med att mäta så du har 12v på tändspolen när du har tändning på. Utan det får du ingen gnista.

    #57631

    mats a
    Deltagare

    Gnistan är åter efter kondensatorbyte. Fördelaren med brytare åter på plats, brytargapet var nu märkligt nog alldeles för stort, därav gnistbortfallet.

    Eftersom jag tar strömmen till lågfartsventilen över tändspolen blir den inte längre onormalt varm. Men jag är tillbaka på ruta 1 då motorn dör på tomgång. Tändningen står antagligen alldeles åt pepparn. Jag fortsätter efter lite lunch och siesta. Tack för all uppmärksamhet.

    #57665

    mats a
    Deltagare

    Jag hade förstås satt i fördelaren 180 gr fel. Jag lyfter på en ventilkåpa och kontrollerar ventilerna. Visst är det så att 1: ans avgasventil ska vippa? Insuget ska ju vara stängt för kompression/tändning. Jag har förlagt min VHB. Grr…

    #57684

    mats a
    Deltagare

    Jag gick igenom hela tjofräset en gång till men fick inte motorn att gå på tomgång. Byter ganska desperat ut förgasaren mot en likadan. Jag upptäcker då två små hål i förgasarfoten. De är igensatta med packningsgucka. Ooops #2. Vilken funktion de har har jag inte lyckats läsa mig till än, men de verkar viktiga. Med en ren fiberpackning istället för gucka går motorn rent och fint på 780 rpm, utan antydan till att vandra upp och ned.

    Lärdom: aldrig packningssilikon på förgasarfot eller mellanfläns! Men det visste du redan, eller hur…

    Nu ska jag renovera kopplingscylindrar och se över bromsarna. Sedan när semestrarna tagit slut ska jag lämna JP-fälgarna på blästring och lackering. De blir fräsiga på pickupen! Bilder kommer, jag lovar!

    #57686

    jan-olov
    Deltagare

    @mats A wrote:

    Jag hade förstås satt i fördelaren 180 gr fel. Jag lyfter på en ventilkåpa och kontrollerar ventilerna. Visst är det så att 1: ans avgasventil ska vippa? Insuget ska ju vara stängt för kompression/tändning. Jag har förlagt min VHB. Grr…

    Med märket på TDC ställs ventilerna 3, 5, 7 och 8 in förutsatt att BÄGGE vipparmarna vippar
    på cylinder ett.
    Vippar det på cylinder fyra gäller 1,2, 4 och 6
    En vevaxelrotation emellan behövs.
    Vid vippning på cylinder ett skall ju märket också
    matcha i fördelaren.

    /Jan-Olov

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng