Elektronisk tändning

Forum Modellspecifika forum Sonett Elektronisk tändning

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-05 16:57 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5250
    cmyrkt
    Deltagare

    Jag har satt in Pertronix elektroniska tändning i min Sonett III -74. Fungerar alldeles utmärkt men tyvärr har varvräknaren slutat fungera. Några förslag på vad som kan vara problemet?

    #35235
    cmyrkt
    Deltagare

    Efter lite efterforskning har jag förstått att varvräknaren troligen inte känner impulser från det nya brytarlösa tändsystemet. Har pratat med JIGE instrument som kan reparera/uppgradera varvräknaren, förhoppningsvis löser det problemet. Någon som har en åsikt, är det värt att skicka varvräknaren till JIGE?

    #35242
    Dicst
    Deltagare

    Jag har ingen uppfattning om hur Pertronixsystemet är inkopplat. Är det likt Ignitors? Annars är det ju så att den induktiva pulsen som uppkommer när brytarna öppnar som triggar varvräknaren. Får du en för svag puls där alltså? Jag antar att eftersom du har pratat med JIGE så känner han till problemställningen. Men skulle det hjälpa om du testar med en annan varvräknare då enligt honom?

    /D

    #39194
    stefan
    Deltagare

    fungerar en varvräknare för ett gammalt brytarsystem överhuvudtaget med ett modernt brytarlöst? Det borde väl rimligen skilja i typ av puls?

    #39198
    Dicst
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    fungerar en varvräknare för ett gammalt brytarsystem överhuvudtaget med ett modernt brytarlöst? Det borde väl rimligen skilja i typ av puls?

    Ja, om du använder vanlig tändspole är det väl inga egentliga problem. Man får sätta dit en kondensator och en diod samt ev motstånd, så kan man avlyssna signalen. Ska se om jag kan rita en bild som förklarar det jag menar.

    #41574
    Dicst
    Deltagare

    Frågan har dykt upp igen i ett PM.
    Minns inte exakt, men ungefär så här har jag löst det på min bil som har en primärkrets som arbetar vid 400V, dock inte med vanliga tändspolar utan ett CDI-system. När drivsteget öppnar får man en kraftig spänningsökning pga att magnetfältet kollapsar inne i tändspolen. Primärspänningen kan uppgå till ca 400-700 volt, sen sjunker den tillbaka. Mha ev kondensator filtrerar (deriverar) man bort den DC-komponent som finns i signalen, och dioden ser till att den bara får en signal per urladdning

    Under den har jag ritat en idé som bygger på en induktiv resonanskrets. Visar man den här bilden för någon som kan elektronik, så kan de hjälpa Er hitta rätt saker och bygga ihop det. Jag kanske får tid/ork att göra det själv en dag
    Funktionen är tänkt som följer:
    Den ringningen av den lilla puls som normalt skapas med en transistorstyrd tändning förstärks i en resonanskrets så den liknar brytarspetsens och orkar driva varvräknaren.

    Det var bara en idé. Jag skulle nog börja med att koppla in en lämplig kondensator mellan varvräknaren och tändspolen och kolla att varvräknaren jobbar.

    #41684
    alex b
    Deltagare

    Når man bruker en Pertronix skal kondensatoren ikke være tilknyttet. Jeg har installert Pertronix for 10-11 år siden og turtelleren funket fom dag 1 (uten bruk av kondensator).

    Alex

    '75 96; very long-term project
    '83 99; after 12 years of use gone to donor heaven
    '94 9000 Aero; after 12 years of use about to be donor
    '02 9-5 Aero; daily family driver
    '96 9000 Aero; pappa's daily driver

    #41690
    Dicst
    Deltagare

    Precis Alex. Men det är inte kondensatorn som sitter över brytarspetsarna jag tänker på i det här fallet, denna är endast till för att lyssna isolerat på signalen från tändspolen och deltar inte aktivt i tändkretsen.

    #41703
    bluesman
    Deltagare

    Jag har ett system som heter Crane Fireball XR 700 i min Sonett, funkade klockrent med varvräknaren direkt. Köpt på ebay för ett antal år sedan.

    #41768
    Dicst
    Deltagare

    @Bluesman wrote:

    Jag har ett system som heter Crane Fireball XR 700 i min Sonett, funkade klockrent med varvräknaren direkt. Köpt på ebay för ett antal år sedan.

    Det är ju det jag tycker är så mysko här, med en vanlig tändspole ska det ju funka direkt. Mitt CDI-system är ju däremot annorlunda, så där får man trixa lite.

    Cmyrkt, har du fått nån förklaring av JIGE än?

    #41910
    skjkjell
    Deltagare

    Jeg har montert Pertronix på min Sonett V4 og varvreknaren funker perfect. Om du har koplet varvreknaren til minuspolen på coilen skal det fugera.

    Mvh. Kjell

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.