Elfel Saab 9-3…

Forum / Övrigt / Allmänt / Elfel Saab 9-3…

Forum / Övrigt / Allmänt / Elfel Saab 9-3…

  • Författare
    Inlägg
    • februari 22, 2011 at 22:12 #23595

      Har en Saab 9-3 2,0T 185 hk -02 som har ett konstigt hyss för sig. Ibland (eller ganska ofta) när jag stänger av bilen blir framljuset ståendes på och radion vill stänga av sig i en sekund, men ångrar sig sedan och förbir på. Jag måste då vrida på tändningen igen för att sedan stänga av den igen för att ljuset ska slockna och radion stänga av sig i och med att jag drar ur nyckeln.

      De gånger felet uppenbarar sig blir ljuset ståendes på även om jag drar ur nyckeln, och radion likaså. Får då som sagt sätta i nyckeln igen och vrida på tändningen och tillbaka igen. Då bryter den all strömmen som den ska när jag slutligen drar ur nyckeln.

      Inte så lätt att formulera i text, men om det är ett vanligt fel så känns det kanske igen? Annars är det bara att fråga om det är nåt som är oklart.

      Tacksam för tips!

      /Tom

        februari 22, 2011 at 22:21 #169471

        låter exackt som min polare hade för 2 månadersen det var tändlåset som var slut.
        mvh niklas

          februari 22, 2011 at 22:23 #169472

          Aha! Vet du om det är dyrt att fixa?

            februari 22, 2011 at 22:42 #169473

            kan väl inte kosta många kr att fixa det gör du väl själv?
            antingen ta på en bil på skroten men då få en extra nyckel i nyckel knippan eller gå in på saab å beställa ett nytt å uppge ditt reg nummer å chassie nummer.
            mvh niklas

              februari 22, 2011 at 23:07 #169476

              Precis detta hände på min mammas kamrat Kurts 9-3 2,0 för kanske fem år sedan, jag kommer inte ihåg vad det de fick byta men kan fråga om det behövs! 🙂

              Johan

                februari 23, 2011 at 09:18 #169489

                Det är inte själva tändningslåset som är felet, utan tändlåskontakten.
                Den finns att köpa ny på Speedparts
                Jag har själv bytt på en 900 -96, och det är en del jobb.
                Det bästa är att åka till en skrot med självplock,
                och träna på en bil som man inte behöver vara rädd om.
                Det är lika på 900 94-98 och 9-3 98-02.

                /Owe

                  februari 23, 2011 at 16:32 #169523

                  Nej, det verkade ju inte så farligt. Får kika på det lite längre fram när det inte är så förbaskat kallt. Nu fryser man bara fingrarna av sig.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.