Enförgasararrengemang på 66-block

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Enförgasararrengemang på 66-block

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-27 23:25 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374479
    bjoand
    Deltagare

    Någon som har exprimenterat med en förgasare på 66-block.
    Själv har jag funderat i såna banor, När det idag finns stora möjligheter med laser och vattenskärning för att få till det. Däremot vet jag inte vilken förgasare som skulle vara optimal kanske går att prova nån med accpump.

    Dra några rader om nån har erfarenhet

    bjoand

    #374488
    Dicst
    Deltagare

    Jo det går, men varför? Det finns gott om -65:a block som ingen (av någon konstig anledning) vill ha. Alla önskar sig ju att konvertera till tre förgasare för att trimma, men -65:an är ju top notch av enkelförgasarmotorerna som tillåter duktigt med filmån och rejäl vattenpump, etc etc. Satsa på ett sådant block istället om du tänker köra enkelförgasare.

    Annars fanns det adapterplattor mellan trippelförgasare och dubbelförgasaren Solex Pii-44 som har samma hålbild som enkelförgasaren, så det fungerar ju om man vill. Vet om flera sådana motorer. Det finns moderna kinakopior på Pii-40 och 44 som används i VW-svängen och som är billiga. Montera bort accpumpen, eller ännu bättre kör den frikopplad på wire för att prima motorn innan start.

    Med vänlig hälsning,
    /D

    #374561
    bjoand
    Deltagare

    Hej ”Dicst” och tack för svar och engagemang

    Jag förklarade nog lite dåligt i mitt inlägg i frågan. Saken är den att jag allaredan har ett filat 66:a block anpassat för reedvent. men när det var i drift så andades det med Bing förgasare typ: motorcykel med kärvande trottlar som följd. Det är klart att det går att skaffa trippel eller 40PII men jag vill prova med endast en förgasare och det var därför jag skrev frågan här! Om ( och vilket jag tror) motorn får den blandning som behövs och tillgodogöres så borde en enkel ´förgasare vara driftsäkrare och lättare att bestycka.

    Roligt och nödvändigt med bra synpunkter

    bjoand

    #374593
    Dicst
    Deltagare

    Ok, kul med experiment. Spännande konfiguration.
    Isåfall skulle jag nog testa en ”adapterplatta” med ett litet plenum för att mellanlagra tillräckligt med färskgas om du tänker köra med en mindre förgasare, typ original Solex.

    Med vänlig hälsning,
    /D

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng