Ett intressant inlägg på Saabforum……

Forum Övrigt Allmänt Ett intressant inlägg på Saabforum……

  • Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-30 10:01 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12435
    anonymous
    Deltagare

    Jag tror att SAAB kommer framledes att följa Opel i produktutveckling & att det kommer en SAAB modell av respektive Opel. Jag ser det som positivt att det verkar som att SAAB kommer att fortsätta att bli en europeisk historia, jag bygger nämligen denna tes på de uttalanden Peter Augustsson gjorde i samband med de intervjuer han gjorde med sin avgång. Han sade bl.a. att kommande SAAB 9-5 kommer att produceras i Europa & det har även kommit uppgifter på senare tid om att bilen ifråga kommer att bygga på Epsilon 2 plattan. Pixbo? eller Premium plattan som den också kallats?

    Om vi får fortsätta att spekulera så, hävdar Carl-Peter Forster att det är viktigt att SAAB har en stark svensk anknytning & att SAAB skall uppfattas som svensk i de breda folklagren. Jag kan härmed se en öppning för att Trollhättan kan bli tillverkare av GMEs stora bilar d.v.s. SAAB 9-5 & den kommande systerbilen Opel Omega. Om herr Forster delar min uppfattning så kan knappast en SAAB uppfattas som svensk om det inte finns någon tillverkning av SAABar i några större volymer i Sverige.

    Det spekuleras även om att GM centralt leker med tanken att dela upp koncernen i mindre delar t.ex. en europeisk , amerikansk & en asiatisk del & att dessa skall bli till stor del självstyrande. Som det ser ut för tillfället är GM helt omöjligt att ha överblick över & totalt manöverodugligt. Detta har Rick Wagoner själv yttrat vid något tillfälle.

    Det kan kanske förklara varför det viskas allt mer om att Saabaru projekten har avbrutits & att den bakhjulsdrivna Holden SAABen stoppats.

    Därmed kan vi kanske se SAAB som Opels svar på VAGs Audi i framtiden. Men det kräver att Carl-Peter Forster täpper till truten på Grisen (Bob Lutz). Han talar mer än vad han har förstånd till.

    #85886
    mats a
    Deltagare

    Vi ska inte glömma att GM är, just det, ett amerikanskt företag. Att GM överhuvudtaget sysslar med badgeneering beror tydligen (källan har jag glömt) att amerikanska bilköpare skiter i ursprunget, bara bilen är billig, säker och med god service etc. Att då lancera en Saab 9-7 som egentligen är en Blazer (eller?) har inget med patriotism att göra, bara kommersialism.

    Det är vi svenskar som har kvar den där bilden av Trollhättefabriken på 50-talet på näthinnan, där ingenjörer i vita rockar och mekaniker i blå rockar handknackar fram små 93:or, alltmedan solen strålar utanför.

    Kapitalets mål är och har alltid varit monopol, så att man kan dominera marknaden och slipper kvalitetsutveckla sina produkter men upprätthålla höga priser för att säkra profiten och hålla aktieägarna lugna.

    #85887
    enor
    Deltagare

    en Saab 9-7 som egentligen är en Blazer (eller?)

    Nej. Trailblazer – en betydligt modernare konstruktion än gamla Blazer.

    #85888
    robin t
    Deltagare

    Jag undrar hur det hade sett ut om Saab hade blivit köpt av Ford stället…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng