Extra bränslefilter 96 TT ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Extra bränslefilter 96 TT ?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-02 14:57.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23296

    putsarn
    Deltagare

    Grått nytt hår!
    Kan man få när man börjar fundera hur man bäst skall montera
    ett extra bränsefilter på 96’an (-61).

    Det lilla minifilter vid bensinledningens ingång i pumpen känns underdimensionerat.
    Efter rengöring av tanken är tanken att filtret kanske måste rengöras/bytas nån gång.

    Tips på olika lösningar önskas.
    Vilket filter, var/hur kapa bensinledning, kopplingar?

    Hur har ni löst detta?

    #166484

    Dicst
    Deltagare

    Om du ska montera ett filter vid motorumssidan på din tvåtaktare, rekommenderar jag starkt ett slangmonterat dieselfilter i nylon. Jag monterar dessa på alla TT-motorer jag trimmar åt folk, för de har inga problem med tvåtaktsoljan. Universalfilter av papperstyp kan ludda och tätna och bromsa upp tvåtaktsoljan med risk för motorskador.

    Det finns ett bra Mercedesfilter på Biltema jag bruka köpa, men jag kommer inte ihåg beteckningen just nu. Borde gå att köpa i vilken bilreservdelsaffär som helst om man frågar.

    Mvh
    /Dick

    #166491

    hotrodder
    Deltagare
    Dicst wrote:
    Om du ska montera ett filter vid motorumssidan på din tvåtaktare, rekommenderar jag starkt ett slangmonterat dieselfilter i nylon. Jag monterar dessa på alla TT-motorer jag trimmar åt folk, för de har inga problem med tvåtaktsoljan. Universalfilter av papperstyp kan ludda och tätna och bromsa upp tvåtaktsoljan med risk för motorskador.

    Det finns ett bra Mercedesfilter på Biltema jag bruka köpa, men jag kommer inte ihåg beteckningen just nu. Borde gå att köpa i vilken bilreservdelsaffär som helst om man frågar.

    Mvh
    /Dick

    One word… SUPERTIPS!!! :thanks:

    #166509

    putsarn
    Deltagare

    Tack för tipset, det låter jättebra.
    Att nylon var det som gällde hade jag fått klart för mig men skitbra med konkreta tips.

    Jag vill ju gärna ha det före pumpen, ska jag då kapa bensinledningen, köra filter+ slang
    för att sedan använda bensinledning in i pumpen med org. anslutning?
    Det är ju inget tryck så slangklämmor borde räcka.

    För kör jag efter pumpen på slangstumpen mot förgasaren kletar ju pumpen igen?

    Fyll på med bra tips nu / Staffan

    #166516

    Dicst
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    One word… SUPERTIPS!!! :thanks:

    Hehe. Varsågod!

    Jag har inte varit ute i garaget än, men en efter en snabb titt i (gamla) katalogen TROR jag att det är ett filter som heter 52-300 som jag köpt, ”..för modeller med förfilter” står det i beskrivningen. Hittar det inte på hemsidan dock (idiotisk sökfunktion).

    Om du har originalpumpen så sitter det ju ett litet nätfilter i pumpen, så huvudsaken är att du har filter innan förgasaren, men visst är det bättre att ha filtret allra först som du beskriver. Så har jag oxå byggt.

    #166546

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag sökte EN gång, och fann detta, man skriver numret i den långa sökrutan och trycker
    på den lilla blå ringen med en pil på!

    Detta måste vara det du menade?

    http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=52-300

    #166555

    Dicst
    Deltagare

    Hmm, jag får upp varenda bränslefilter som finns i den nummerserien om jag söker som du beskriver, totalt 7 sidor.

    #166557

    rallysaaben
    Deltagare

    Men jag hittade ju nått iallafall 😀

    Det kan ju hända att det kommit en ny katalog sen du letade efter filtret sist, och då har väl numret ändrats lite kanske? eller nått!

    Men om du tittar i katalogen på bränslefiltersidorna så ser du ett svart och ett silvrigt filter högst upp på sidan, är det någon av de två du menar? de är ju slangmonterade!

    #166866

    putsarn
    Deltagare

    Lyfter lite på den här tråden då…
    Är det tillåtet hos MHRF-försäkring/SB att kapa bensinledningen för att montera filter?

    Finns ju vissa säkerhetsaspekter på detta också.

    #171354

    ingvar k
    Deltagare

    Jag lyfter tråden. Besökte Biltema i Uppsala och knappade in 52-300, resultatet blev en lång lista, dvs jag blev inte klokare.

    Våren är ju filterbytartider. Finns det någon som kan ange ett utprovat/passande filter med rätt artikelnummer?

    Putsarns fråga ang MHRF-försäkringens giltighet väntar fortfarande på svar. Någon som vet?

    #171357

    Dicst
    Deltagare

    Hej.
    Jag hittade lådan som filtret låg i och det gamla numret var 52-300, vilket var ett slangfilter för diesel av sk ”förfiltermodelltyp” om jag minns rätt. MB var bilmärket det hörde till. Biltema borde kunna svara på frågan om det nya numret tycker jag.

    Ang MHRF har jag svårt att se att det skulle ha någon betydelse bara det är fackmannamässigt utfört, dvs bra slang samt klämmor runt slangen på anslutningarna.

    #171360

    ingvar k
    Deltagare

    Tack för svar. Jag hade lite bråttom den dagen på Biltema, skall höra med personalen.

    Ang MHRF-försäkring. Vid närmare eftertanke så bör det ju godkännas om det är fackmannamässigt utfört. Det fanns ju en tid då bränsleslangar monterades utan slangklämmor

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng