Får inte toppen tät

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Får inte toppen tät

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Får inte toppen tät

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 11, 2015 at 19:14 #380614

      Jag har misslyckats 2 ggr nu med att få trubbnos motorn tät i toppen. Första gången var jag ganska nonchalant och tog en koppar packning och drog ihop toppen. Då upptäckte jag det heller inte och sumpade ramlagrena.
      Nu gång två tog jag och gjorde allt mycket noggrannare. Jag använde skavstål och putsade bort allt av packningsrester kollade toppen på en stenskiva som är till för att kolla ytojämnheter och det såg bra ut.
      Jag köpte en xp aluminium packning drog allt i rätt mönster med momentnyckel. Nu kollade jag direkt efter ca 30 sekunder drift ifall den var tät eller ej, och den var inte tät så förhoppningsvis han inte så stor skada ske.
      Men nu är frågan. Brukar ni dra ett högre moment när ni använder aluminium/koppar packning? Såfall behövs andra bultar?
      Finns det någon packningsmassa som fungerar att använda på toppen?

        oktober 12, 2015 at 07:54 #380624

        Det är väl bultarna som bestämmer hur hårt man vågar dra så har du standard så skulle jag inte dra mer, XP packningar kan kompletteras med packningsklister för bättre resultat vid dåliga ytor men är allt rakt så bör den täta utan. Jag hade exakt samma problem med min motor efter att den skjutit packningen och bytte till både nyplanad topp och kopparpackning med klister plus höghållfasthets bultar men hade fortfarande problem. Det enda som är kvar är väl att plana blocket antar jag, vilket jag inte hade lust med så jag bytte block så det andra ligger kvar.

        Det finns ju många olika packningsklister som är olika bra men jag har testat en locktite spray med gottresultat dock är den väldigt dyr vill jag minnas, kan ju testa med starkare bult också men jag tänker att om man måste ha dem för att få tätt så har man ändå inget gott packningsplan och riskerar läckage längre fram.

        Så långt kom jag i mina funderingar när jag hade samma problem.

          oktober 12, 2015 at 08:18 #380625

          Till att börja med så kan du aldrig klämma en massiv packning “tät” . Den är alldeles för homogen för att ta upp ojämnheter. Ska man använda sådana så är det finslipning av både block och topp som gäller och de som använder sådana regelbundet är oftast av den karaktären att motorerna rivs mycket ofta.

          I mina ögon är det bara extrema dragracing motorer som med fördel kan använda sådana och sen om det absolut absolut inte går att uppbringa nåt annat till en 20tals hispano suiza eller nåt annat obskyrt.
          Har man en orörd motor där man bara tror att det här blir mycket bättre än original är man nog ute på tunn is.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.