Felkod p0091 lågt bränsletryck/Fuel metering solenoid -short to ground
Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Felkod p0091 lågt bränsletryck/Fuel metering solenoid -short to ground
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2025-02-04 14:47 av
hyvens.
-
FörfattareInlägg
-
januari 20, 2025 kl. 09:59 #519557
Hej!
Jag har en saab 9-5 TiD från 2006/2007 vars motorlampa började lysa just efter köp. Förra ägaren hade inte kört bilen på hela hösten/vintern men tagit den på en 5-milssväng, dagen innan köp, utan problem. Det första som händer hemma är alltså att motorlampan börjar lysa och bilen hamnar i ”limp-mode”. Lyfte av batteripolerna en sväng och motorlampan släcktes. Gick därefter fint med lite stadskörning och först ute på e4:an slog det till igen men denna gång tappade bilen långsamt och hackigt all kraft, och gick inte starta upp igen. Drogs hem och kunde startas dagen efter men kändes inte helt fräsch på tomgången och vid lite gaspådrag dog motorn helt igen. Har läst av felkoderna (p0091 och p1109) testat radera, p1109 helt försvunnit men p0091 återkommer ständigt. Lyckats starta och köra den efter nollade felkoder men nu vill den inte ens starta. Sista svängen vi körde gick den först fint, sedan på tomgång började den gå ojämnt som om den inte gick på alla cylindrar/ej fick bränsle och vid lätt gaspådrag stängde den ner helt igen.Undrar om någon varit med om samma och lyckats lösa felet? Har sökt runt men inte hittat någon riktigt bra guide för var jag ska börja och hur göra. Vet ju var själva ”bränsle”-solenoiden sitter men kan inte göra så mycket mer än en okulärbesiktning utan någon pedagogisk video på youtube kring hur man ska ställa in multimetern och någon sådan har jag inte hittat.
Har sprayat alla kontakter jag kan hitta med elrengöring men det är ungefär så långt mina kunskaper sträcker sig. Hade tänkt kolla vilket relä som styr men min bilbok stämmer inte alls överens med min bilmodell och det sitter ingen positionsförklaring i locket på lådan.
Bor i Umeå och om inget annat så börjar det luta åt att lämna den på verkstad. Om någon har koll på bra saabverkstad/mekare i områdes mottages tips gärna.
Tack på förhand//
Rebecka
P1109 är utslitna virvelspjäll. Vanligt fel som kräver byte av insug för att lösas korrekt. Det finns även alternativa lösningar med pluggar och programmering som kan vara billigare. Bilen går bra även med P1109, så fokusera på P0091 istället.
P0091 är som du redan hittat själv bränslebrist. Här finns felsökningsproceduren för den felkoden:
Följ länken ”start the diagnostic procedure” högt upp på sidan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.