Felkod "P0340"

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Felkod "P0340"

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-09-21 19:32.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Hejsan allihopa!

Nu hoppas jag verkligen att någon av er därute sitter med kunskaper om dehär för jag håller på å bli tokig.
    Bilen började gå skit för ett tag sedan, började bluddra så fort turbon började ladda och motorlampan började lysa.
    Bytte sedan tändspolar (2 av 4) och bilen gick riktigt bra igen(ville glatt ladda på och inge misständningar), dock med motorlampan lysande.
    Åkte då in till närmaste verkstad och bad dem läsa av/släcka motorlampan, fick då felkoden P0340, fel på ”kamaxelpositionsgivare”. Jaha tänkte jag och läste på lite mer, provade å byta stiften vilket tydligen ska kunna påverka, lord and behold så släcktes motorlampan OCH den gick som den skulle!
    Men tji den som firar för nu är motorlampan tillbaka igen…. Till problemet hör meken på verkstaden säger att den Saaben som jag har en NG9-3 AERO med 2,0T 4an inte har någon kamaxelgivare (och jag har inte kunnat hittat fanskapet häller).

Så finns det någon där ute som kanske har stött på detta problem förut som kan hjälpa mig vore jag evigt tacksam!

MVH William S

97sonett
    Deltagare

Enligt WIS p0340:
    Fekriterier: Kamaxelläget har ej kunnat synkroniseras mot vevaxelläget. Motorns tändföljd har inte kunnat fastställas.
    Diagnosen avser: Sotbelagda tändstift och elektriskt fel.

sitter det originalstift i?, lyft upp dem o kolla om de är sotiga.

Enligt WIS p0340: Fekriterier: Kamaxelläget har ej kunnat synkroniseras mot vevaxelläget. Motorns tändföljd har inte kunnat fastställas. Diagnosen avser: Sotbelagda tändstift och elektriskt fel.
    sitter det originalstift i?, lyft upp dem o kolla om de är sotiga.

Ja det va samma svar som jag hittade. Därför bytte jag stiften till de platinum som SAAB rekomenderar. De gamla stiften va gamla å äckliga, dock inte sotiga, mer åt att den gått med för tunn blandning….

Har provat å bytt flera tändspolar nu. Bilen laddar nu på bra men motorlampsaset är kvar..

97sonett
    Deltagare

antar att det är ngk pfr6d-10g du monterat då, om inte byt.
    årsmodell?, mil?, original eller trim?

antar att det är ngk pfr6d-10g du monterat då, om inte byt. årsmodell?, mil?, original eller trim?

Japp de är dom jag monterat. De är en 03a, alltså första årsmodellen för NG9-3:an om jag förstått rätt (goddag barnsjukdomar..). Gått närmare 22.5k mil helt original.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.