Filning av 850cc kortnosmotor
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-12 12:47 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Håller på och ska sätta filen i min kortnosmotor från -64 efter grupp1-anvisningarna i XP-manualen.
Nåt som inte framgår riktigt är hur formen på portarna ska se ut på t.ex insugsportarna. Ska de vara helt rektangulära eller ska man behålla samma form som original?
Vid breddning, ska alla portar filas lika mycket på varje sida? Tyckte att avgasporten mynnade ut ur sån vinkel från cylindern att det var svårt att bredda mer åt ena hållet.
Sen blev jag lite fundersam över följande i XP-manualen:
”Spolportar
En mycket lustig sak är att spolportens maximala bredd har uppgivits till 27,7mm.
Detta verkar uppenbart fel då de i själva verket ligger runt en bredd på max 21mm men det kan vara så att SAAB lyckats med en slamkrypare som ger möjlighet att porta spolportarna till en bredd som aldrig uppnås i produktion.”
Mätte bredden på mitt ofilade originalblock, och hade c:a 26mm bredd på ena porten och 25mm på den andra. Mätte precis vid cylindern….möjligt att man ska mäta en bit in i porten??
Tacksam för tips o råd
Mvh Magnus
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem