Folkracekamaxel i turbo H-motor?

Forum Övrigt SSR Folkracekamaxel i turbo H-motor?

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-16 09:58 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17441
    david v
    Deltagare

    Hej!

    Jag vänder mig till er för åsikter om kam till min 8-ventils H-motor.
    Det finns ju folkracekammar för väldigt billig peng och jag funderar på om det inte kunde vara värt ett prov!

    Kammen har 12,2 mm lyft och 276° duration. Nockvinkel 108 grader.

    Denna ger kanske lite mer overlap än vad jag skulle önska. Det sitter en mycket mildare turbokam (också omslipad) i nu med ca 10 mm lyft och 264° duration men 114° nockvinkel.

    Nån som testat liknande på turbomotor? Och var köper jag extratjocka ventilshims? Till nuvarande kam fräste jag ner kamaxelbryggan och kör med originalshims vilket är lite väl meckigt.

    Glad för era åsikter!
    /David

    #117891
    Martin
    Deltagare

    Håller med David, det vore intressant. Även om det är besiktningsbart mht avgasvärden osv.

    #117908
    ake svantesson
    Deltagare

    hej david..svarva brickor å lägg under ventilfjädern istället
    mvh Åke

    #117912
    david v
    Deltagare

    Det vore väldigt kul att prova! 750 spänn + en inbyteskam är ju inget att bråka om direkt =)

    Ake:
    Det blir brickor för att förspänna ventilfjädrarna maximalt också (och en extra innerfjäder) om det var det du menade?

    Men just själva ventilspelet. Bascirkeln på kammen blir mycket mindre och ventilspelet ”galet” stort om man försöker sätta in normala standardshims.

    Visst går det att fräsa av ännu en kamaxelbrygga, men det dryga är att ventilkåpan också måste ner, annars linjerar inte fördelaren med kammen… =(

    /David

    #117918
    saabbosse
    Deltagare

    Såg inlägget om 12,2 kam
    jag har kört med sådan kam dock ej i turbo men vanlig h-motor
    toppen jag hade var en så kallad folkrace topp portad och planad med större ventiler
    det farliga med denna kam är att du lätt skjuter lyftare så
    se till att du har starkare ventilfjädrar eller använd b-motorns och lägg bricka under har för mig att det var 3mm och använd sen peugeot 205 gti lyftaren istället!!! eller köp dyra av någon motortillverkare :)??
    har även kontakt med en kille som svarvar justerings brickor till ventilerna
    mvh bosse

    #117919
    david v
    Deltagare

    Starkare fjädrar blir det!

    Men Peugeot 205 gti tryckare, berätta gärna mer! =)
    Vad gör dem bättre? Passar rakt i?

    /David

    #117952
    saabbosse
    Deltagare

    japp passar rätt i!!!!
    samma som saabens men i stål!!!
    orginal har en tendens att spricka!!!
    jag har spräckt tryckare 2 gånger och det har resulterat i att kam bryggan går!!
    fast det visste du nog!!
    vet att 205gti passar men det finns nog flera peugéoter som har samma !!
    tex citroen bx gti har samma maskin !!!
    har ej forskat så mycket i detta just!!!
    tänk på att du filar upp hålen på kam drevet så du kan justera den!!
    omslipad folkrace kam stämmer ej exakt med inställningen sen!!
    mvh saabbosse

    #118354
    aero84
    Deltagare

    Hejsan

    Är B-motorns fjädrar stärkare an H-motorns?
    Jag byggar på et trimmat sugis H-motor och vil ochså montera ekstra hjälpa fjäder, lika David V är detta bätre eller hur.

    Nogla tankar och åsiktar?

    #118362
    saab-tok
    Deltagare

    Tjockare ventilchims som du kan slipa ner till exakt tjocklek kan du köpa från Nyrönens motor i Åmotsbruk och du kan även köpa omslipade kammar där till vettigt pris. Telenummer 070 – 298 63 94 .

    #118363
    saabbosse
    Deltagare

    jag är ej någon expert men men något skiljer b och h motornsfjädrar!!
    men ska du vara seriös så köp riktiga i stället!!!
    det är bara så att i folkrace så ska det ej kosta så mycket!!
    man tar vad man har!!!! 🙂
    mvh saabbosse

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.