För tidig….växling

Forum Övrigt Allmänt För tidig….växling

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-24 11:24 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11864
    anonymous
    Deltagare

    Har en 900 Gli -84 med Automatlåda som växlar på tok för tidigt. Bilen, en fd. Polisbil som gått på polishögskolan har enligt mätaren gått 17000 (hårda?) mil.
    Nu på vintern är bilen konstant seg som attan och om den stått några dagar och man kör kallstart så slirar den som attan på ettan.
    Är lådan slut? Är det något som måste spännas?
    Jag är helt ny på automatlådor.

    MVH

    Daniel Tanner

    #82927
    enor
    Deltagare

    Hmm. växlar den för tidigt, eller slirar den, eller både och?

    Slirning brukar ofta bero på för lite olja i momentomvandlaren. Kolla oljenivån i automaten, och fyll på vid behov. Förresten, det kan aldrig vara fel att helt enkelt byta olja när lådan gått 17 tusen mil!

    Beträffande växlingspunkten så är jag inte helt hundra på hur SAABs automat funkar, men ofta finns en wire mellan växellåda och gasreglage som man kan justera. Denna styr växlingspunkterna, och om den är för slapp eller brusten, rent av – så kommer lådan att växla i förtid.

    /Magnus

    #82928
    urban
    Deltagare

    När det gäller t.ex. Chev TH700 låda är det MYCKET viktigt att vajern från gasreglaget är rätt justerat. Vajern styr lådans hydraultryck som pressar ihop koplingarna. För lågt tryck = rasade koplingar. En vanlig chev 350 bränner lätt upp koplingarna på några sekunder. Hydraultrycket styr även växlings pungterna.

    Men detta är ju en Chev TH 700 låda som är uppbyggd som alla andra automatlådor.
    Tipps kolla varjern och oljan.

    #82929
    anonymous
    Deltagare

    Alltså: den slirar när den är riktigt kall (minusgrader), vilket den upphör med när den blivit varm. Den växlar däremot alltid för tidigt, utom just under några minuter mellan då den slirar och då den blivit varmare…

    Oljenivån kontrollerar jag kontinuerligt.

    Vajern är väl den s.k. kickdown-vajern, som sitter sammankopplad i motorrummet med gasvajern. Jag har testat att spänna den ”flera centimeter”. Det gjorde varken från eller till. Kan ju lägga till att kickdownen inte fungerar heller..

    MVH

    Daniel

    #82930
    urban
    Deltagare

    Vajern ser ut att fungera, justering ger inget effekt.

    Kanske styrventilen i lådan inte fungerar som tänkt. Jag vet inget om hur det fungerar i Saabs låda.

    #82931

    Jag har en 99:a 1980 som växlade alldeles för sent,
    på den fick jag spänna vajern för att få växlingspunkterna rätt.

    #82932
    enor
    Deltagare

    >Oljenivån kontrollerar jag kontinuerligt.

    Hur ser oljan ut? Frisk ATF-olja ska vara rödaktig och iofs lukta lite konstigt men absolut inte bränt. Om lådan överhettar, till exempel på grund av överlass – så bryts oljan ner och förlorar sina egenskaper. Det kan mycket väl orsaka slirning och annat konstigt. Om den är brunaktig och luktar bränt så byt! Fast som sagt, jag skulle byta i alla fall. Dom flesta tillverkare rekommenderar oljebyte i automatlåda var 5000:e mil eller så.

    >Vajern är väl den s.k. kickdown-vajern,
    >som sitter sammankopplad i motorrummet med
    > gasvajern. Jag har testat att spänna den ”flera
    > centimeter”. Det gjorde varken från eller till.
    > Kan ju lägga till att kickdownen inte fungerar
    >heller..

    Jag vidhåller envist: Byt olja som första åtgärd! Det kan göra underverk.

    /Magnus

    #82933
    anonymous
    Deltagare

    Jag ska testa det!
    Hur många liter olja är det? Vilken typ ska man ha, Dexxron II eller III eller vad?

    MVH

    Daniel

    #82934
    enor
    Deltagare

    Har ingen aning! Konsultera instruktionsboken.

    #82935
    Peder Andersen
    Deltagare

    Hej!

    Jag tänkte passa på att berätta om mina erfarenheter med en 900i automat -85.

    Den växlade för tidigt upp mellan alla växlar, men kickdown fungerade som den borde. Spänna ”kickdownwiren” löste problemet. Kickdownwiren är egentligen en ”trottelwire” som talar om för lådan huruvida man gasar lätt eller hårt, den har alltså ytterligare funktion än att tala om för lådan om man gör kickdown eller ej. Utan denna wire får man en låda som tidigast möjligt baserat på bilens aktuella hastighet växlar upp, och senast möjligt växlar ner, oberoende av gaspedalens läge. Då kommer lådan att slira mycket, och blien blir inte det minsta kul att köra.

    Nästa problem kom på vintern, den växlade inte upp alls förrän lådan blivit varm. Man kunde hålla 6000 rpm på ettan utan att den växlade upp. Inte bra…
    Men ny olja gjorde susen! Det går i 8 liter, men allt rinner inte ut genom pluggen, ca 3-4 liter kommer ut. Någon liter till om man hissar bilen kraftigt i bakänden så den lutar framåt.
    Jag tappade ur så mycket jag kunde på detta sätt, fyllde ny olja till min, körde bilen varm så det blandade sig, tappade ur igen på samma sätt. Totalt gick ca 8 liter olja åt, och nu borde i alla fall det mesta av oljan vara bytt.
    Sedan detta byte har den alltid växlat upp trots 20 minusgrader, den växlar visserligen lite senare när den är kall, och slirar mer när den är riktigt kall, men det är ju fullt normalt.
    I övrigt inga problem alls med lådan trots över 35000 mil.
    Jag använde Dexron III olja, det gick bra.
    Byt också olja i slutväxeln (vanlig växellådsolja, samma som till manuella lådor)

    Skruva bort främre tråget på lådan och kolla så kammen som trottelvajern går till fungerar som den ska. Den påverkar en ventil som också kan ha fastnat av någon anledning, och den därför växlar upp som om vajern inte fanns där. Detta är ganska lätt att göra i samband med oljebytet, behövs en ny packning för ca 120:- från Saab.

    #82936
    anonymous
    Deltagare

    Jag känner igen alla symptomen in i minsta detalj!
    Den är redan uppe i 3:an i 50 km/h. När det är riktigt kallt får man mala på 1:an i 20km/h tills den behagar växla (blivit lite varmare).

    Hur byter man olja i slutväxeln? Vanlig växellådsolja säger du, menar du Hypoidolja 80w-90 då?

    MVH

    Daniel

    #82937
    Peder Andersen
    Deltagare

    Oljebyte i slutväxeln:
    Det finns en plugg långt bak under växellådan som man ska lossa och tappa ur oljan genom. Den brukar dock aldrig gå att få loss, men då kan man istället lossa bakre locket i änden på lådan, det är mycket enkelt att få loss om man ligger under bilen, ser ungefär likadant ut som på manuella lådor. Med bilen upphissad fram men inte bak rinner oljan lätt ur.

    Den nya oljan fyller du i genom en nivåplugg på lådans högra sida strax framför där drivaxeln går ut. Det är en infändig fyrkantsfattning på pluggen, och den får att dra med mellanstora spärrskaftet+förlängare men utan någon hylsa på.

    Fyll i olja med tratt och rör tills det rinner över när bilen står på plant underlag.
    Jag använde vanlig växellådsolja från OKQ8, API-GL5. Vet inte om det är exakt den sortens olja som ska användas, men det står i instruktionsboken till bilen att man kan använda olja enligt API-GL5, så då gör jag det.
    Runt 1.5 liter ska det gå i.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng