Förarbevis för skoter blir ogiltiga 130101

Forum Övrigt Off Topic Förarbevis för skoter blir ogiltiga 130101

• Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-21 10:34 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    berth
    Deltagare

Så här står det på Körkortsportalen:

2012-11-27. Den 1 januari 2013 upphör två typer av förarbevis att gälla – förarbevis moped klass I och förarbevis terrängskoter. Fram till den 31 december kan du ansöka om utbyte av ditt gamla förarbevis.

Naturligtvis står det inget om hur man ansöker om utbyte! Det var dottern som visade mig detta, hon skaffade sitt förarbevis 2010. Inget brev från Transportstyrelsen har kommit till henne om utbytet.

Så här står det också:

Du får också köra snöskoter om du har:

ett förarbevis för terrängskoter utfärdat från och med 1 januari 2000 (måste bytas ut senast 31/12 2012)
    ett körkort eller traktorkort utfärdat före 1 januari 2000

William
    Deltagare

Det är inte så att din dotter redan har ett sånt som liknar ett bilkörkort med foto?

Mitt kommer gå ut, det är ett sånt där grönt enkelt kort utan foto, men jag fick automatiskt utskickat tidigare här under hösten. Bra att du påminde mig, för jag hade glömt av det… :ID

berth
    Deltagare

Jojjomen, hon har ett med foto. På körkortsportalen står det inte att det är några undantag. Yngste sonen hade dock ett utan foto och han blev uppmanad att byta ut det under hösten.

berth
    Deltagare

Nu, efter lite kontakter med körkortsportalen så visar det sig att hennes förarbevis utfärdat dec 2009 skulle vara giltigt i fortsättningen. Det kanske hade med fotot att göra?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng