Förberedelsetips inför vinterförvaring av cabben?

Forum Övrigt Allmänt Förberedelsetips inför vinterförvaring av cabben?

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-09 10:12 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6365
    mojje
    Deltagare

    Sommaren är över!! :duck
    Till helgen är det dags! Nu åker Aeron in för vintern och jag får åka vinterbil, tråkigt men sant. :sad

    Men hur ska man förbereda pärlan? Kanske är det lämpligt att pytsa i lite olja i cylindrarna, ha batteriet i eller urkopplat, ställa en ”torrboll” inne i bilen, eller vad som är bra för att den ska överleva vintern så smärtfritt som möjligt.. Man vill ju ta hand om bilen så mkt man bara kan! :hug
    Någon som har bra tips?

    Bilen kommer stå inne i ett kallgarage på gjutet golv med ett originalskydd över suffletten.

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #47210
    Beeos
    Deltagare

    @Mojje wrote:

    Sommaren är över!! :duck
    Till helgen är det dags! Nu åker Aeron in för vintern och jag får åka vinterbil, tråkigt men sant. :sad

    Men hur ska man förbereda pärlan? Kanske är det lämpligt att pytsa i lite olja i cylindrarna, ha batteriet i eller urkopplat, ställa en ”torrboll” inne i bilen, eller vad som är bra för att den ska överleva vintern så smärtfritt som möjligt.. Man vill ju ta hand om bilen så mkt man bara kan! :hug
    Någon som har bra tips?

    Bilen kommer stå inne i ett kallgarage på gjutet golv med ett originalskydd över suffletten.

    Fyll upp tanken men bensin och lite extra luft i däcken.
    Sen är ju inte en torrboll eller två fel heller. :duck

    #47220
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kom ihåg att motionera broms och koppling med sisådär 50 pumpningar någon gång i månaden. Står bilen på hjulen så rulla den en liten bit samtidigt; bra för både däck och lager.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #47263
    mojje
    Deltagare

    Goda tips, tack! Kom på att jag kanske tom ska ställa den på ett par gamla däck med massa luft i.
    Men vad tror ni om batteri, ikopplat eller urkopplat?

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #47265
    petero1973
    Deltagare

    Personligen brukar jag koppla ur batteriet. Inte fel att underhållsladda några gånger under vintern heller. En billig ”smartladdare” funkar kanon.

    #47271
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Eftersom åtminstone våra gamla bilar inte är datorer på hjul så kan batteriet plockas ur/kopplas bort utan problem. Eventuellt kan vissa radioapparater tappa lite kanaler mm och larm kan uppföra sig lite konstigt när man kopplar in igen men det går att lösa.

    /B

    #47324
    mojje
    Deltagare

    Precis som du säger Bengt så är det databoxarna jag oroar mig för, det är nämligen en ng9-3.
    Men jag tog ur batteriet nu iaf och lagrar det inomhus, det är väl att hoppas allt fungerar korrekt fram i maj där.

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng