Fråga angående larm i 1982 Saab 99 EMS GL
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Fråga angående larm i 1982 Saab 99 EMS GL
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2026-07-17 23:05 av
Anton Gisslén.
-
FörfattareInlägg
-
juli 17, 2026 kl. 00:59 #529755
God kväll alla Saab-ägare.
Jag råkade just för ett litet tag sedan vrida om tändningen med kopplingen nedtryckt i backläge men startade aldrig, utan vred till näst sista läget och då ljöd signalhornet.
Det fick mig att fundera på om bilen har larm eller om jag råkat fippla med något när jag lagade hastighetsmätaren som för tillfället fungerar perfekt.
Kan mycket väl vara jag som i hastigheten glömt något, men när jag sedan startade utan växel i hände inget förutom att när jag startade motorn och tog en provtur så gick hastighetsmätaren perfekt.
Ha en fortsatt fin kväll allihop!
Med vänliga hälsningar,
CornerKid
juli 17, 2026 kl. 11:29 #529756Fanns inga larm i bilarna från fabrik, utan om det sitter något i bilen så är det eftermonterat.
Hade du bort ratten när du plockade ur hastighetsmätaren? Kan ju blivit något med släpskon mot släpringen när du plockade med grejerna.
Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 20081 användare tackade författaren för det här inlägget.
juli 17, 2026 kl. 18:09 #529761Hej Johan.
Det var jag som troligen hade missat något. Nu fungerar allt utom hastighetsmätaren som hoppar ur då och då.
Någon som har några tips på hur msn kan lösa det utan att behöva skruva loss instrumentpanelen varje gång?
Tack på förhand!
juli 17, 2026 kl. 20:41 #529764Är det vajern som hoppar ur eller vad menar du? Om det är vajern så sitter den ju genom torpedplåten i en gummigenomföring, tryck den mot kupén så kommer den sitta kvar mot hastighetsmätaren. Ofta att vajerns fäste som skall haka fast i mätaren på baksidan som lossnar.
Gummigenomföringens friktion mot vajerns hölje gör att den sitter kvar.
Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 20081 användare tackade författaren för det här inlägget.
juli 17, 2026 kl. 23:05 #529766Åter igen tack för svaret Johan 🙂
Testade att spreja lite WD-40 på baksidan av hastighetsmätarn där klossen från vajern går i. Testade att vrida den på reservmätarn och där gick den runt utan minsta lilla ansträngning, medan den som satt i var något trögare.
Så ett par kilometer av en kvällstur och den fungerar hitills bra. Svajig, men fungerar än så länge i alla fall. Ska se om jag kan serva den imorgon, om det inte blir för varmt 🥵️
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.