Fråga, vattenläckage

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Fråga, vattenläckage

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 15, 2013 kl. 20:39 #26310

      Hej,

      I våras ställde jag av min svarta pga vatten i någon cylinder. Inga mängder, men efter att ha stått några dagar bluddrade den lite vid uppstart och tryckte ut lite fukt vid skarven mellan turbo och batterikrök. Jag har bara antagit att det är topp-packningen, men nu när jag tänkt att fixa och ställa på den tänkte jag bara kolla med expertisen att jag lagar rätt fel…
      Jag har inte märkt något tryck i expansionskärlet och det försvinner ju inga mängder med vatten, så jag tänker att det skulle kunna vara tex insugspackningen. Tydligen går det kylvätska genom där också. Ja vad tror ni, ska jag testa att byta bara insugspackning först, eller är det inte troligt att den ger sådana symptom?

        oktober 15, 2013 kl. 21:34 #196770

        Beroende på hur mycket läck du har så kan det ibland synas på tändstiften, och när man ändå har ur tändstiften så kan man också ibland lysa ned i tändstiftshålen och se om kolvtopparna verkar vara tvättade.

        Om nu bilen har stått ett tag så skulle jag skruvat ur stiften och stoppat ned nånting spetsigt som suger åt sig vatten och sett om det blivit blött i nån av cylindrarna. Kan va dumt och försöka starta om den med stiften i om den har stått länge också ifall det har läckt in mycket vatten i cylindern/cylindrarna. Vatten komprimerar dåligt (typ inte alls…) och då blir motorn stum och det är typiskt obra. :mrgreen:

          oktober 16, 2013 kl. 09:41 #196774

          Ok, tack, jag ska kolla!
          Fast jag kan väl vara ganska säker på att den har vatten i cylindern eftersom den inte tänder där i början? Skulle visserligen kunna vara nåt annat förstås, men det började försvinna lite vatten samtidigt som den fick det här bluddret.
          Jag har startat upp motorn emellanåt i hopp om att undvika rostkanter, och det har gått fint. Kanske har jag haft tur att det inte varit så mycket vatten då 🙄
          Kylsystemet är visserligen tömt, så det har väl varit räddningen kanske 😉

            oktober 16, 2013 kl. 11:28 #196775

            Ja lite vatten finns det säkert och det är säkert därför den inte orkar tända direkt, men små mängder vatten orkar ju ta sig ut på avgassidan. Det är när det blir såpass mycket så det inte klarar av att ta sig ut på avgassidan så ställer det till problem, då kan motorn bli stum. :mrgreen:

              oktober 30, 2013 kl. 07:51 #196858

              Ok, packningar bytta. Toppen var inte helt rak och med specade moment blev det inte helt tätt med olja i vattnet och en del rök. Drog då 45 grader till på bultarna och nu verkar det funka. Vet att det inte är så man ska göra, men, men …

              För övrigt dokumenterade jag lite och när jag granskade bilderna såg jag detta vid cylinder 1:

              Det syntes inte alls så tydligt i verkligheten (såg det inte alls faktiskt), men där kanske har stått en del vatten?

              Nu till ett nytt problem:
              Jag har ofta talat mig varm för Lucas som funkar i ur och skur, men det är ju lite känsligt för tomgångsregleringen och nu efter operationen har den givit upp. Tomgångsmotorn funkar uppenbarligen då den ger ”startgas”, men den vägrar reglera efter det, så när bilen är varm ligger det kring 500 varv. Typiskt störigt och speciellt som åket ska in på besiktning snart.
              Jag vet att jag inte är ensam om detta, så har ni några tips? Jag har haft problemet innan och löste det genom att ställa avgaskammen rätt, men nu är jag 100 på att det står precis som innan, då jag inte hade problemet.
              Vakuumläckor kanske? Efter att ha fettat in o-ringarna till spridarna gick det lite väl lätt. Kan de krympa ihop av en sån behandling?

                oktober 30, 2013 kl. 07:57 #196859

                Vad har du fettat in o-ringarna med?

                  oktober 30, 2013 kl. 08:09 #196860

                  @joH900 wrote:

                  Vad har du fettat in o-ringarna med?

                  Ja, fan vet, men jag skulle nog tro att det är enklast tänkbara patron med ”universalfett”. Statoil kanske, inte helt ny..

                    oktober 30, 2013 kl. 08:17 #196861

                    Vissa typer av gummi kan svälla eller brytas ned av petroleumbaserat fett eller olja

                      oktober 30, 2013 kl. 08:27 #196862

                      ah, vilken blunder. Det blir nog till att byta dem, till att börja med.

                        november 4, 2013 kl. 08:44 #196878

                        Jaha, mästermekarn varit i farten igen. Uppenbarligen gick det lite väl snabbt där på slutet när allt skulle kopplas ihop. Kontakten till trottel-potten hade visst hamnat lite på sniskan 😳 😳 När jag pluggade i den började den reglera faktiskt. Allt frid och fröjd ? Nja, nästan. Jag började ju plocka bort spridarna igen för jag hade ett blås/sugljud där någonstans. De satt dock fast rätt ordentligt igen, så jag uteslöt det. Det visade sig att ljudet kommer från den mystiska slangen till vevhusventilationen, den med både vatten och luft. Är det någon som kan förklara vitsen med den? Min tanke är att det är den som tar hand om vevhusgaserna under last och speciellt laddtryck. De är ju rätt varma, så det är därför det går kylvatten i den också. Kanske finns det någon slags flänsar inuti den som gör att gaserna kyls bättre? Kan det månne vara dessa som låter liksom pssssst, för på tomgång verkar det nu gå en del luft bakvägen från insugsplaströret till insuget, via nippeln på ventilkåpan. Ja vad tror ni, ska det vara så här? Drar jag och pluggar slangen på insuget försvinner ljudet helt.

                          november 6, 2013 kl. 08:41 #196888

                          Jag tänkte bara meddela att jag köpte och monterade ny nippel och tätning till vevhusventilationen och det verkar som pysljudet minskade ordentligt (eller tom försvann). Motorn går nu utan problem och Lucas var som vanligt inte den skyldige 🙂

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.