Frågor ang -66 motor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Frågor ang -66 motor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Frågor ang -66 motor
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-12 07:18 av rally.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har lite frågor angående en 66:a motor som jag hoppas kan få svar på!
Jag köpte motorn i fråga för ett tag sedan, den gick då runt men hade nypit på en kolv.
Säljaren visste inte något alls om motorn mer än att den gick runt och att den stått i hans garage sedan han flyttade in i det en herrans massa år sedan!
Detta är den första saabmotorn som jag tagit isär så ursäkta nybörjarfrågorna!
Nu har jag tagit isär allting och undrar hade dessa motorer rostfria eller kromade kolvringar eller vad det nu är för blankt material som orginal? Eller hade dom gjutjärn? Eller kan det tänkas att dessa är bytta vid något tillfälle?Vevaxeln känns väldigt fin i lagrerna efter rengöring och lite olja på, men skulle gärna få den kontrollerad av någon kunnig. Vevaxeltätningar är det något som sitter i dessa som kan ha torkat som kan va bra att bytas?
Tanken var att fila lite i den och sen sätta ihop den och använda i min 65:a i sommar
Mvh Oscar
februari 11, 2014 at 21:09 #173104Hej!
Misstänker en typ av hårdförkromning. Dom har dessa blanka original.
Vevaxeltätningarna på veven är en kolvringsvariant som sitter under dom alu bitarna på veven.
Dom torkar inte men kan fastna.
Annars har du ju tätningarna vid fördelarhuset, Byt dessa! Både o – ringarna och packboxarna.Bla mc – firmor elr mekaniska firmor brukar ja jiggar till att mäta upp vevar. alltså hur krokig den är.
ska du trimma bör du renovera veven! Rekomenderar Ebos, svagheten är som du säkert vet storända – lagerna som haren rrullhållare av aluminium som vill spricka när det blir kul. Ebos renoverar med moderna lager!66 block är helt rätt utgångspunkt!
@2takt_nicke wrote:
66 block är helt rätt utgångspunkt!
…till hårdtrimning och experiment =>ja. Annars tycker jag 65:a blocket är den mest underskattade motorn, den sista och mest förfinade enkelförgasaren. Det går att få bra snurr på en sådan med mindre krångel än tre förgasare. Fundera på hur du vill använda bilen, hur mycket du vill meka och vad det får kosta innan du jobbar för långt är mitt tips.
Mvh
/DOkej, då har jag fått svar på det!
Jag kommer förmodligen låta få vevaxeln renoverad så småningom, ryktet om de dåliga nållagerkransarna i aluminium har inte gått mig förbi! Jag hörde talas om någon vid namn Sören Ragnarsson utanför Västerås som kunde utföra renoveringar, det tyckte jag skulle ligga bra till geografiskt eftersom jag bor i Stockholmsområdet. Gör jag rätt i att ringa honom och fråga?
Jag kör bilen endast som sommarbil och kör ca 300 mil per sommar. Jag köpte bilen i September 2009, då hade den stått i ett kallgarage i 18 år.
Den hade gått drygt 9000 mil, jag bogserade hem den, laddade batteriet, hade i lite soppa och startade den. Jag har kört sommaren 2010-2013 med den enkelförgasarmotorn, men nu låter den skramligt! Därför tänkte jag vara smart och byta motor innan ett haveri!Jag tänker göra lite enklare steg 1/steg 2 trimning på den för att få lite mer fart och karaktär i den, men tillförlitlighet är något jag håller högt! :duck
Trippelförgasarna vill jag gärna ha delvis eftersom de är så snygga! men är det jättesvårt att få inställt så får man kanske tänka om.mvh Oscar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.