Frågor om Saab 900 2,3 -98 (lyfta ur motorn?)

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Frågor om Saab 900 2,3 -98 (lyfta ur motorn?)

• Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-11 19:18 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    hlp
    Deltagare

Hej!

Har ett vinande, rent av fruktansvärt oljud från Saaben.
    Det har varit ett mer eller mindre tyst vinande hela tiden jag har haft bilen, och ett lite subtilt knack i motorn (inget överdjävligt utan bara ljudet av en gammal schleten motor).

Men sen har det blivit värre.
    Bilen viner och låter utav bara FAN när den är kall, det riktigt skriker om den (när man kör så låter det som att man har rakskurna drev i växellådan!), det låter hemskt.
    Det är förmodligen motorn som låter, jag tycker mig kunna lokalisera ljudet till toppens vänstra, övre hörn (sett ståendes framför bilen).

Igår kom jag fram till att något kalasmongo har använt en sju helvetes massa silikon för att täta ventilkåpspackningen (som mongot förövrigt har satt fast alldeles knurvligt), och detta överflödiga silikon har börjat ramla av från utsidan av toppen/ventilkåpan.
    Då undrar man ju naturligtvis – eftersom skiten har släppt på utsidan av motorn – hur mycket silikon finns det då INUTI motorn nu? Kan det ha släppt där inne också och täppt igen oljekanaler och annat? Kanske är det därför det låter skit om min topp?

En motorrivning verkar vara på sin plats. :/
    Får jag bara ur åbäket så borde väl det värsta vara över tycker man. Men hur fan ska man göra det? Jag har inte tummen mitt i näven, men att lyfta ur en motor känns lite skrämmande och….. jobbigt. speciellt när jag inte har en verkstad utan får göra det på vår parkering.

Kort sagt:

OM jag dock får för mig att att lyfta ur motorn, så undrar jag ifall det är något speciellt att tänka på?
    Kanske någon del man ska vara extra försiktig med när man plockar av/isär?
    Något som ska plockas av på ett speciellt sätt?
    Hur är det med kopplingen då, är det bara att släppa motorn från växellådan och dra ut motorn ur kalaset, eller kan det säga ”PJOINK!” också kommer kopplingsfjädern i all världens fart och slår av fingrarna på en?
    😀

hlp
    Deltagare

Okej, nu har jag kommit fram till att felet är kamkedjan. Det låter EXAKT som i denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=omAK2Ao6RzY

Dock, så undrar jag om det inte vore bäst att byta dreven också, eftersom dessa slits i takt med kamkedjan?
    Jag vet att detta är extremt viktigt på motorcyklar i alla fall, så man tänker ju att samma sak gäller på alla typer av drev/kedjor?

Vart hittar man delar billigast? 😕

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng