Främre bälte Saab 900 -90

Forum Modellspecifika forum OG900 Främre bälte Saab 900 -90

• Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-29 21:11 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    mr_maxi
    Deltagare

Hej!

En undran kring bilbälten…

90:orna har ju en ny typ av främre bälten som är årsmodellspecifikt…

91:orna har väl 9000-stolar?

Kan jag montera äldre bälten från en 88:a till exempel om jag både byter bältesrullen och låset?

Tacksam för svar:

Hälsn Jan

reino
    Deltagare

Det lär inte vara några problem att byta till äldre vad jag skulle tro. Själv lyckades jag tack vare en person här på forumet, få fatt på två lås från års mod -90. Nu vet man vad man ska hamstra på sej iaf när man hittar på skroten.. 😛 Synd när det blir så årsmod. specifikt. Verkar som att just -90 är lite bastard-år. 😛 Första året med Lucas och därmed en striktare restriktion i bränsleboxen när det gäller tillförsel vid högra laddtryck, jämfört med senare årsmod. Gamla säten nya bälten mm. Men men.

Lycka till iaf.

Btw, vill du byta till 9000stolarna så har jag en i stort sett komplett inredning liggandes. (sånär som mittkonsolen då) Grå plysch till 4/5dr..

mr_maxi
    Deltagare

Hej!

Tack för tipsen! Var och kikade på en skrot som skulle ha en 90:a men den var ett paket:-(

Suck…

Ska göra en till koll imorgon…

Hörde med Saab och tror de skulle ha 2500 för ett bälte och 1140 för låset…

Very cheap…

Reservdelskillen tyckte bilen var värd ett nytt bälte… jag förslog att de skulle sponsra så att jag betalade en hundring och de resten men de var inte pigga på det*lol*

Hade precis skruvat ihop allt på bilen och skulle ta en provtur och då strulade bältet…

Funkade ju bra i höstas… Stööön…

Ha det!

Hälsn Jan

plankan
    Deltagare

@ReinO wrote:

Synd när det blir så årsmod. specifikt. Verkar som att just -90 är lite bastard-år. 😛 Första året med Lucas och därmed en striktare restriktion i bränsleboxen när det gäller tillförsel vid högra laddtryck, jämfört med senare årsmod.

Även enda årsmodell med gröna spridare mig veterligen 🙄
    (sorry för OT)

reino
    Deltagare

@Mr_Maxi wrote:

Hej!

Tack för tipsen! Var och kikade på en skrot som skulle ha en 90:a men den var ett paket:-(

Suck…

Ska göra en till koll imorgon…

Hörde med Saab och tror de skulle ha 2500 för ett bälte och 1140 för låset…

Very cheap…

Reservdelskillen tyckte bilen var värd ett nytt bälte… jag förslog att de skulle sponsra så att jag betalade en hundring och de resten men de var inte pigga på det*lol*

Hade precis skruvat ihop allt på bilen och skulle ta en provtur och då strulade bältet…

Funkade ju bra i höstas… Stööön…

Ha det!

Hälsn Jan

Haha förstår inte alls varför dom var så negativa på Saab. 😆 Dom borde väl värna om kundernas säkerhet. Eller? haha

Har du förresten provat att blåsa ur bälteslåset med trycklyft? Har för mej att farsans gamla 900 -90 strulade med bältet nån gång. Blev bättre efter att ha blåst ur lite skit som va i låset. Hjälpte inte i mitt fall tyvärr.

mr_maxi
    Deltagare

Gokväll!

Var förbi en mindre bilskrot idag och köpte ett bälte till en 91:a- Kostade en hundring…

Verkar som bältena är identiska 90-93 men bälteslåset endast är modell -90.

Jovisst Saab måste tänka på kundernas säkerhet:-)

Lyckligtvis funkar låsen än så länge.

Det högra är bytt för ett år sen. Hittade kvitto i bilen cirka 1100 spänn…

Ha det

Hälsn Jan

reino
    Deltagare

Härligt att det löste sej. 🙂 Själv missförstod jag och läste väl inte helt 100%, för jag trodde det var just låsen du var ute efter. 😛

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng