Från tvåtakt till turbo – the Yankee way
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-08-13 07:49 av jureit.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 9, 2001 at 14:39 #11343
Det verkar som om våra vänner på andra sidan pölen också gillar att trimma…
Kolla ganska långt ner på denna sida: http://www.wmsbrg.com/saab/kerhonkson/
Byggherre är John Moss, Head Technical Trainer, Saab USA.
augusti 12, 2001 at 19:02 #79520Det är full möljigt att turboladda 2t men problemet är väl durationen på avgasporten. Den ska vara så liten som möljigt utan att tappa för mycket effekt. Förmodligen går det bra att ladda en saab t2 om den är original i avgasporten men om man börjar fila så tappar man nog effekt ganska fort. Har läst om en 125:a som har turboladdas och det blev mer än fördubbling utav effekten. Så varför inte prova.
Jodå, jag ska erkänna att jag har provat det en gång i tiden. Elmotor och liten propeller i luftburken på Yamahan på den tiden det var 50 cc som gällde 😮
Resultatet lät vänta på sig. Vid maxvarv kunde man ana en liten ytterligare varvökning efter en 10 – 15 sekunder. Efter ett par dagars mekande och experimenterande åkte skiten ur.
Synd. Jag var annars en mycket hoppfull 16-åring när det gällde dessa experiment. Motorn var kopplad till knappen som i vanliga fall ombesörjer tutan och jag hade iden om att jag kommit på det optimala trimmet. Ingen polis i världen skulle komma på att trycka på signalen (som dessutom inte fungerade) under färd.
OBS! Inlägget ovan är INTE baserat på dessa empiriska studier i ämnet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.