Från tvåtakt till turbo – the Yankee way

Forum / Övrigt / SSR / Från tvåtakt till turbo – the Yankee way

Forum / Övrigt / SSR / Från tvåtakt till turbo – the Yankee way

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 9, 2001 at 14:39 #11343

      Det verkar som om våra vänner på andra sidan pölen också gillar att trimma…

      Kolla ganska långt ner på denna sida: http://www.wmsbrg.com/saab/kerhonkson/

      Byggherre är John Moss, Head Technical Trainer, Saab USA.

        augusti 9, 2001 at 16:26 #79514

        Kanske något för Ekendahl & Co i SAABgaraget kanske….


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          augusti 10, 2001 at 18:52 #79515

          Inget hiTech shit för mig!!!!!!!!!!!

          Ekendahl

            augusti 10, 2001 at 21:32 #79516

            Men som filosofisk tanke kanske…..


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              augusti 11, 2001 at 16:27 #79517

              Är du säker på att att du inte behöver det vid rödljusen Ferdrik???

                augusti 12, 2001 at 11:19 #79518

                Är det någon som kan förklara för mig.

                Jag har levt i tron att turbomatning av en 2-taktare är i princip meningslös?

                  augusti 12, 2001 at 15:25 #79519

                  kan inte mycket om saken men mer luft och man kan öka bränslemängden=mer effekt

                    augusti 12, 2001 at 19:02 #79520

                    Det är full möljigt att turboladda 2t men problemet är väl durationen på avgasporten. Den ska vara så liten som möljigt utan att tappa för mycket effekt. Förmodligen går det bra att ladda en saab t2 om den är original i avgasporten men om man börjar fila så tappar man nog effekt ganska fort. Har läst om en 125:a som har turboladdas och det blev mer än fördubbling utav effekten. Så varför inte prova.

                      augusti 13, 2001 at 07:49 #79521

                      Jodå, jag ska erkänna att jag har provat det en gång i tiden. Elmotor och liten propeller i luftburken på Yamahan på den tiden det var 50 cc som gällde 😮

                      Resultatet lät vänta på sig. Vid maxvarv kunde man ana en liten ytterligare varvökning efter en 10 – 15 sekunder. Efter ett par dagars mekande och experimenterande åkte skiten ur.

                      Synd. Jag var annars en mycket hoppfull 16-åring när det gällde dessa experiment. Motorn var kopplad till knappen som i vanliga fall ombesörjer tutan och jag hade iden om att jag kommit på det optimala trimmet. Ingen polis i världen skulle komma på att trycka på signalen (som dessutom inte fungerade) under färd.

                      OBS! Inlägget ovan är INTE baserat på dessa empiriska studier i ämnet.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.