Från tvåtakt till turbo – the Yankee way

Forum Övrigt SSR Från tvåtakt till turbo – the Yankee way

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-08-13 07:49 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11343
    fredrik westin
    Deltagare

    Det verkar som om våra vänner på andra sidan pölen också gillar att trimma…

    Kolla ganska långt ner på denna sida: http://www.wmsbrg.com/saab/kerhonkson/

    Byggherre är John Moss, Head Technical Trainer, Saab USA.

    #79514
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Kanske något för Ekendahl & Co i SAABgaraget kanske….

    #79515
    fredrik
    Deltagare

    Inget hiTech shit för mig!!!!!!!!!!!

    Ekendahl

    #79516
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Men som filosofisk tanke kanske…..

    #79517
    soda
    Deltagare

    Är du säker på att att du inte behöver det vid rödljusen Ferdrik???

    #79518
    jureit
    Deltagare

    Är det någon som kan förklara för mig.

    Jag har levt i tron att turbomatning av en 2-taktare är i princip meningslös?

    #79519
    uffepuffe
    Deltagare

    kan inte mycket om saken men mer luft och man kan öka bränslemängden=mer effekt

    #79520

    Det är full möljigt att turboladda 2t men problemet är väl durationen på avgasporten. Den ska vara så liten som möljigt utan att tappa för mycket effekt. Förmodligen går det bra att ladda en saab t2 om den är original i avgasporten men om man börjar fila så tappar man nog effekt ganska fort. Har läst om en 125:a som har turboladdas och det blev mer än fördubbling utav effekten. Så varför inte prova.

    #79521
    jureit
    Deltagare

    Jodå, jag ska erkänna att jag har provat det en gång i tiden. Elmotor och liten propeller i luftburken på Yamahan på den tiden det var 50 cc som gällde 😮

    Resultatet lät vänta på sig. Vid maxvarv kunde man ana en liten ytterligare varvökning efter en 10 – 15 sekunder. Efter ett par dagars mekande och experimenterande åkte skiten ur.

    Synd. Jag var annars en mycket hoppfull 16-åring när det gällde dessa experiment. Motorn var kopplad till knappen som i vanliga fall ombesörjer tutan och jag hade iden om att jag kommit på det optimala trimmet. Ingen polis i världen skulle komma på att trycka på signalen (som dessutom inte fungerade) under färd.

    OBS! Inlägget ovan är INTE baserat på dessa empiriska studier i ämnet.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng