Funderar på att köpa en Saab

Forum Övrigt Allmänt Funderar på att köpa en Saab

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-27 20:35.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4083

    jesperp
    Deltagare

    Hej!
    Jag funderar på att köpa en Saab 9-3 eller 9-5 Sedan från omkring årsmodell -03 till -06 och skulle behöva lite tips från er fantaster. Dom jag tittar på ligger mellan 59 till 89 tusen och har gått i snitt runt ca.14.000 mil. Motorerna varierar från 1.8 upp till 2.3.

    Hur är det med kamrem/kamkedja? Bytesintervaller? (det allra viktigaste för mig)
    Allmänt något jag bör se upp med?

    Tack på förhand!
    JesperP

    #32903

    cabmange
    Deltagare

    @jesperp wrote:

    Hej!
    Jag funderar på att köpa en Saab 9-3 eller 9-5 Sedan från omkring årsmodell -03 till -06 och skulle behöva lite tips från er fantaster. Dom jag tittar på ligger mellan 59 till 89 tusen och har gått i snitt runt ca.14.000 mil. Motorerna varierar från 1.8 upp till 2.3.

    Hur är det med kamrem/kamkedja? Bytesintervaller? (det allra viktigaste för mig)
    Allmänt något jag bör se upp med?

    Tack på förhand!
    JesperP

    Du det är kamkedja på dessa. på 9-5:an bör du vara noga med om kedjan är bytt eller inte om det är en -03:a. sk oilsludge problem som du kanske har hört om.

    //MH

    #32907

    Av min erfarenhet att döma så är den större 2,3l motorn att föredra på 9-5 då det är mer ekonomiska. Och roligare också för den delen 😀 😀 :mrgreen:

    #33002

    Jonas Åberg
    Moderator

    @cabmange wrote:

    Du det är kamkedja på dessa. på 9-5:an bör du vara noga med om kedjan är bytt eller inte om det är en -03:a. sk oilsludge problem som du kanske har hört om.

    //MH

    Va nu får du förklara min 00 har gått 20K och har inte tänkt tanken ens den skramlar ju inte. Vad har jag missat?

    #33005

    cabmange
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    @cabmange wrote:

    Du det är kamkedja på dessa. på 9-5:an bör du vara noga med om kedjan är bytt eller inte om det är en -03:a. sk oilsludge problem som du kanske har hört om.

    //MH

    Va nu får du förklara min 00 har gått 20K och har inte tänkt tanken ens den skramlar ju inte. Vad har jag missat?

    Tydligen en hel del, man måste byta dessa annars går de av :ROLF .

    blev lite fel, där. Lyssna efter skrammel och eventuellt kolla hur långt sträckaren har spänts ut. De största problemen finns på bilar som rullat korta sträckor.

    Själv böt jag i förebyggande syfte när jag ändå rev i skiten vid 36000 mil.

    //MH

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng