Går bra när man gasar men ojämt med jämn fart…!

Forums Modellspecifika forum 90/99 Går bra när man gasar men ojämt med jämn fart…!

This topic contains 4 replies, has 3 voices, and was last updated by 2005-07-07 23:04.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #12845

    chriss
    Deltagare

    Nu blir jag inte klok, allt verkar funka jätte bra!

    Förutom att när man vill hålla jämn fart så rycker bilen
    Vid svag eller hård acceleration går bilen utmärkt. samma med motorbromsning.
    tomgång funkar men man kan märka av lite ryckningar.

    Har bytt rotor, fördelare, spännings grejen (grön sladd), tändkablar, stift, kollat brytarspetsen och även tändningen 17 grader utan vacum slangen på.
    När jag suger i slangen så ändras inte tändningen men kopplar jag på slangen och varvar upp den lite så ändras tändningen (jag som är svag ?

    Tänkte på bränsle filtret, men jag hittar den inte! Finns den i tanken eller igen alls?
    Har en filter hemma som jag skall koppla på o se om det blir skitigt.

    Bensin pumpen funkar för jag tog loss den för att vrida den några grader för dubbel förgasare, tryckte in den och de kom en spurt me soppa.

    Ideer vad som helst!

    Tacksam för svar!

    #87728

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Mitt förslag – Byt förgasarmembran.

    Detta har väl varit uppe tidigare?

    Favorit i repris…

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post549760

    /B

    #87730

    chriss
    Deltagare

    Bengt Akesson, har bytt till dubbel förgasare nu från singel (som jag testade byta membran på) men problemet återstår ändå. Så förgasaren tror jag inte att det är.

    Jag har nämligen kört min 900 ett tag och låtit 99an stå för jag börja lessna.

    saabanders kan kolla men jag tror inte problemet finns där efterssom det skulle läkt på gamla och de nya förgasaren då

    #87731

    mikael_h
    Deltagare

    Om nålen i en eller båda förgasare är sliten kommer motorn också att gå ojämnt med dålig bensinekonomi. Det går ofta inte att se med blotta ögat om en nål är sliten. När dessa bilar var nya, bytte Saab verkstäder nålen vid varje 1000 mil service, och även munstycket på 76 och äldre 99:or vid varje 2000 mil service.

    Mvh Mikael H.

    #87732

    chriss
    Deltagare

    Jag testar att byta nålarna och eventuellt munstyckerna, men efter det erkänner jag mig besegrad.
    Då får han stå i garaget…

    Tack för hjälpen!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng