Gasen hänger sig

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Gasen hänger sig

  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2015 kl. 12:22 #26914

      Ska börja med att säga att jag inte gjort något efterforskningsarbete själv ännu (knappt lyft huven) p.g.a. influensa.
      Så jag väljer den lata vägen att fråga här först..

      Till problemet:
      Gasen hänger sig så att tomgången blir alltför hög. Detta händer särskilt när bilen är varm och gärna om jag kört i stadstrafik och accelererat lite.
      Känns som ett reglageproblem, men vet ej.
      Någon fjäder i pedal eller förgasare som brukar ge sig, eller något ställe som behöver extra smörjning?
      Går att dra upp gaspedalen med tåspetsen och få den att stanna där, men då dör motorn p.g.a. för lågt varv.

      Bilen har 79kW motor med enkelförgasare.

        februari 25, 2015 kl. 22:54 #202029

        På en 99 med enkelförgasare hade jag ungefär samma problem, det var spjället ute vid förgasaren som kärvade. Gick att motionera och smörja upp med bilen avstängd så fungerade det bra sen.

          februari 26, 2015 kl. 22:20 #202054

          Tack! Ska kolla upp detta. Är väl samma motor och förgasare i min som 99:an.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.