Generato/vattenpump saab 96 1961

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Generato/vattenpump saab 96 1961

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Generato/vattenpump saab 96 1961

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 31, 2007 at 13:59 #16973

      Jag har hämtat mitt nya po
      rojekt, en Saab 96 1961, Skruvade loss en del motordelar för att ha hemma och böja fixa till. Generator/vattenpump kan jag inte få isär. Någon som vet hur man kan få isär den

        oktober 31, 2007 at 14:09 #113946

        Varför ska du ta isär den? Vet du att den är trasig? Jag skulle nog prova den först, med avseende på vattentäthet, laddning etc.

        Måste du meka isär den sitter det fyra muttrar/skruvar på vattenpumpens lock, lossas och locket tas av. Stick in en grov skruvmejsel genom vattenkanalen från sidan och vrid remskivan motsols då brukar pumphjulet lossna. sedan plockar man bort pumphuset.

        När du smäller ihop pumpen bör du byta till en ny tätning. Erik Randa har det.

        Andra får gärna komplettera för jag har förmodligen glömt något…

        Pelle

          oktober 31, 2007 at 14:46 #113947

          Ska pumpen ändå isär är det lika bra att renovera, inte bara byta packningen. Renoveringssatser finns hos Randa och hos klubben (kolla på hemsidan för kontaktinfo). Annars vet man ju aldrig hur pumparna är, den begagnade pump jag satte i i somras har gått långt nu. Den som jag renoverade däremot gick typ 100 mil… Det är lite knepigt att få det bra.

            oktober 31, 2007 at 14:48 #113948

            Bilen har stårr sen 1977 och jag kommer att fixa till den i orginalskick. Pumpen gick inte runt från början så jag vill plocka isär den och ev. byta ut alla rörliga delar och tätningar samt rengöra och måla för att det ska se snyggt ut

              oktober 31, 2007 at 14:51 #113949
              Patrik Hermansson wrote:
              Ska pumpen ändå isär är det lika bra att renovera, inte bara byta packningen. Renoveringssatser finns hos Randa och hos klubben (kolla på hemsidan för kontaktinfo). Annars vet man ju aldrig hur pumparna är, den begagnade pump jag satte i i somras har gått långt nu. Den som jag renoverade däremot gick typ 100 mil… Det är lite knepigt att få det bra.

              Ja, det var det jag menade, “tätningen” syftade på den roterande tätningen på pumphjulet, inte packningen, men packningen skall man såklart också byta.

              Pelle 🙂

                oktober 31, 2007 at 14:51 #113950

                Då är det nog en bra idé ja 🙂
                Verkstadshandboken har du antar jag? Finns bra bild där om jag minns rätt.

                  oktober 31, 2007 at 15:00 #113951

                  Jag saknar verkstadshandboken, Vet att den finns att kölpa på klubben men jag skickade medl.avgiften häromdagen så jag kommer inte in på klubbsidorna

                    oktober 31, 2007 at 15:22 #113952

                    Du behöver inte in på medlemssidorna, följ länken på framsidan “reservdelar” och sedan “Saabklubbens reservdelar 92-Sonett“.

                      oktober 31, 2007 at 23:06 #113976

                      Om du ska ha isär hela alltihop så vill ja poängtera att du behöver en lååååång hylsa till de 2 genomgående bultarna, och skruvarna som håller magneterna sitter som berget… Bakre plattan med kolhållare och lager har jag inte heller lyckats få ut men det är väl nån värm/press fråga kanske.

                      Lycka till

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.