Haldex-problem

Forum Modellspecifika forum NG9-5 Haldex-problem

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-01-01 11:23.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419696

    chritos
    Deltagare

    Hej,
    har en SAAB 9-5 XWD 2,0 BioPower och manuell låda.

    För någon vecka sedan fick jag larm om att ESP behövde service och via min billga OBD-läsare fick jag felkod C1225.
    Jag brydde mig inte just då och någon dag senare bytte jag bromsar fram eftersom det var dags.
    Efter det slocknade felet och jag trodde de var frid och fröjd.
    Dock kom felet tillbaka men efter stopp och avstänging har det ibland försvunnit.
    Har fått tips om att ABS-sensorn troligen är trasig eller glapp i kablage så det har jag kvar att undersöka.
    Strax innan larnet kommer börjar hastighetsmätarnålen åka jojo några sekunder för att seda återgå till rätt hastighet och larmet kommer.

    Nu till saken.
    Har nu fått ytterligare larm om att XWD/bakaxeln behöver service och efter att ha krupit under bilen ser jag att det läckt ut olja.
    Troligen från eller i närheten av hydralpumpen (cargo pump) till Haldexkopplingen.
    Har även efter denna upptäckt konstaterat oljefläckar på asfalten där jag parkerar.

    Känns som felen faktiskt hänger ihop eller snarare att läckaget är en konsekvens av att jag fortsatt kört med ABS-larm.

    Någon som har någon idé elelr vet någon Haldexgura som man kan vända sig till?

    Tacksam för alla tips och idéer.

    mvh
    Tommy

    #419698

    Jonathan
    Deltagare

    Haldex-systemet är väldigt känsligt vad gäller servicehanteringen. Har hört om folk som fått byta ut hela systemet, till en stor kostnad, pga att de missat sin service. Skulle rekommendera dig att snarast möjligt kontakta din Saabverkstad för en service.

    #419779

    Psycho Dave
    Deltagare

    Problemet är ju att det fanns någon servicepunkt på XWD systemet annat än att kolla efter läckage och kontrollera damasker. Systemet behöver olje och filterbyte ofta och det är inte säkert att det hjälper för att förebygga problem ändå.

    #424761

    chritos
    Deltagare

    Hej,
    ska väl avsluta denna fråga.
    Det hela slutade med att bakaxeln byttes till en helt ny, alltså diffhus, haldexkoppling och eLSD.
    Jag är inte ledsen för det men jag vet egentligen inte varför man inte försökte sig på att laga det som orsakade läckan.
    Kanske saknas kunskapen helt enkelt och det går ju betydligt snabbare att byta en hel enhet.

    Turligt nog kostade det mig endast självrisken då min maskinskadeförsäkring tog resten av kostnaden, som totalt uppskattades av verkstaden till 40.000 kr.

    Bilen hade endast gått 9300 mil och man får hoppas att jag bara hade otur.
    Min maskinskadeförsäkring gäller bara upp till 12000 mil så där efter blir det mer kännbart om detta skulle hända igen.

    Vet fortfarande inte varför halexkopplingen började läcka.
    Har samma storlek på däcken runt om vilket jag har förstått är enormt viktigt och har heller inte buskört på något vis.

    Bifogar några bilder på gamla och nya klumpen, oljan kommer ur ett befintligt ”skvallerhål”.

    DSC_0250-30-oct

    • Det här svaret redigerades 7 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 7 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng