HandBroms 900i 16 -91!?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / HandBroms 900i 16 -91!?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-05-31 15:43 av
saab-bo.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har fått problem inför Bes.! Det är omöjligt att få Handbromsen att fungera på Hö.sida.
Oket fungerar som det ska,och beläggen är helt OK! Wirarna är inte alls gamla så dom fungerar felfritt.OBS! Det är ”Pirat” wirar,och dom har ingen justering under baksätet som originalwirarna,utan kan bara justeras framme vid spaken.
Trots att jag har justerat så mycket det går så vill det ändå inte fungera.
På Vä.sida fungerar den perfekt.
Finns det någon som har något bra tips att komma med?
MVH / BossePå okets insida mot bilens mitt sitter det en ensam sexkantbult. Jag kommer inte ihåg dimensionen, men någonstans kring 13 mm(??).
Om du skruvar loss den så så blottlägger du ett hål. I hålet sitter det en insexskruv som påverkar bromsbeläggens anliggning mot bromsskivan.
Skruva till dess att bromsskivan inte går att rubba och skruva sedan tillbaka något. Sedan skall det inte vara några bekymmer med handbromsen.
Gör gärna samma justering på andra sidan för bästa resultat på bromstestet.
Din 900 har samma typ av bromsar som 9000 fick långt tidigare. Har du ingen 900-bok går det alltså lika bra med en för 9000.
maj 30, 2005 kl. 20:03 #90859Justering gör man bak på oket. Om du kollar på baksida oket så finns det en 6-kantig skruvskalle (bakom vajern ) ca 13mm. Den är olika stor beroende på rosten. Skruva loss denna helt. Detta är bara en plugg för att skydda justeringen. Innanför sitter det en insexskruv (4mm). Skruva den tills det tar emot och backa sedan lite (ca 1/10 varv). Känn på bromsarmen. Justera tills det blir en litet glapp och försök sedan få andra sidan lika. Annars drar dom ojämnt.
GLÖM INTE att släppa på justeringen framme vid spaken innan du börjar! Justeringen vid spaken är endast för att se till att vajern får rätt längd, inte justera bromsverkan.
Lycka till!
Martin var visst före
ja det klassiska är ju att folk är och vrider på justeringen under baksätet vilket man inte ska göra. Handbromsarmen på oket måste obönhörligen gå tillbaks till stopp annars fungerar inte självjusteringen. Justera på oket som beskrivs och släpp sen på wiren tills armen går tillbaks ordentligt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.