handbroms

Forum / Övrigt / Allmänt / handbroms

Forum / Övrigt / Allmänt / handbroms

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      december 1, 2005 at 05:57 #13426

      Det blev ett impuls köp i går en 900i från 86,helt otroligt men
      mycket lite rost.Höger drivknut “pratar” lite med mig,annars
      tycker jag att den går bra,har ej hunnit kolla över hela bilen än.
      Har ingen som helst erfarenhet av denna modell tidigare,undrar
      om det är normalt med åtta snäpp på handbromsen vid åtdragning, om de inte är det
      var,hur justerar man spelet.

        december 1, 2005 at 08:17 #90364

        Jag antar att du har handbromsen bak på den och då ska du inte röra justeringen utan kontrollera att oken fungerar som de ska istället. Oket måste löpa lätt i glidbultarna och att handbromsarmen ska gå tillbaks till anslaget. Har någon spänt wirarna tidigare så de inte gör det så fungerar inte automatjusteringen i oket och det kommer aldrig att fungera.
        Dessa ok fungerar dåligt överlag på alal de som har den typen, audi ford osv och särskilt om handbromsanvändandet har varit ett minimum.
        Som en parantes så sitter justeringen under baksätesdynan.

          december 1, 2005 at 08:52 #90365

          Handbroms bak kom på ’88:orna! En 86:a har de gamla värdelösa främre oken med handbroms fram. Jag skulle vilja säga att åtta hack är, om inte optimalt, så ändå ett ganska acceptabelt värde på en sån bil. Så länge den över huvud taget funkar ska man vara glad!

            december 1, 2005 at 09:11 #90366

            okej, jag fick för mig att det var 86………

              Anonym
              december 1, 2005 at 10:13 #90367

              Har precis varit hos gummimakaren punka på höger fram,då såg jag
              att där var vire fram till oket så då är det till handbromsen.
              Men där var ca.en cm synlig av viren framåt från oket är det rätt
              att de ska va så?

                december 1, 2005 at 11:10 #90368

                Oken kärvar 99 ggr av 100 så det är säkert lika i ditt fall…………Titta på armen som wiren sitter i, den ska löpa fritt och gå tillbaks ända till anslag (som är bygeln allt sitter i)
                Det finns spaltmil skrivet om de här okena på sidorna här så sök och du ska finna.

                  Anonym
                  december 1, 2005 at 11:40 #90369

                  Man tackar de blir tydligen overall i helgen.
                  Lite mekande får man ju räkna med.

                  K-G.Rundberg

                    december 1, 2005 at 21:45 #90370

                    Frågan handlar väl om rörelsereserven och inte funktionen så vitt jag förstår.
                    Funkar handbromsen som den ska och du vill ha ett kortare slag på spaken så plocka ur förarstolen och ta bort den lilla plastluckan i sidan av mittkonsollen, där inne hittar du justermuttrarna.

                    Dessa ok krånglar tyvärr en del men inte beroende av att konstruktionen i sig är så usel, utan att de inte får något underhåll. Smörj glidytorna vid byte till vinter/sommardäck dvs 2ggr/år och använd alltid handbromsen när du parkerar så ska du se att du slipper problem med dem.

                      december 1, 2005 at 22:23 #90371

                      Dessa ok krånglar tyvärr en del men inte beroende av att konstruktionen i sig är så usel, utan att de inte får något underhåll.

                      Om konstruktionen inte varit så usel hade de inte behövt smörjas vid varje tankning för att fungera.

                        december 2, 2005 at 13:32 #90372

                        Problemet med att spänna wirarna inne i bilen är just att då går inte armarna tillbaks till anslag och då sätter man den inre justeringen ur spel. Armen måste löpa hela vägen till stopp ovillkorligen och får man då för lång spakväg så är det nåt knas med justeringen i oket. Om oket fungerar till 100 procent så monterar man wirarna och grundjusterar dem och sen ska man inte behöva röra dem.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.